3 151 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Varför mer alger på vissa fasader?
Jag letade svar på frågan om puts på frigolit ger mer alger än andra putsade fasader.
Teorin går ut på att frigoliten hjälper till att förse algerna med vätska under längre perioder än vad andra system gör.
Vi har Stoventec som snart är 4 år och jag hade räknat med att den skulle börja bli grön nu men den ser nästa ut som ny ännu, visst lite smutsigare men absolut inget grönt trots vi bor fuktigt.
Genom åren har jag sett många nyare hus runt om som blivit gröna några år efter byggnation.
Någon som har erfarenhet i ämnet?
Teorin går ut på att frigoliten hjälper till att förse algerna med vätska under längre perioder än vad andra system gör.
Vi har Stoventec som snart är 4 år och jag hade räknat med att den skulle börja bli grön nu men den ser nästa ut som ny ännu, visst lite smutsigare men absolut inget grönt trots vi bor fuktigt.
Genom åren har jag sett många nyare hus runt om som blivit gröna några år efter byggnation.
Någon som har erfarenhet i ämnet?
frigoliten förser inte med vätskan men isolerar från värmen inifrån huset och det är ju meningen med isolering
. Är isoleringen /frigoliten så fuktig att den kan fukta putsen så isolerar den knappast eftersom fuktig isolering tappat sin isoleringsförmåga.
Bra isolering har dock sina nackdelar i att väggens utsida blir kall och fasaden torkar långsammare efter regn och tydligast blir det på norrsidan då inte ens solen kan hjälpa till. Står huset i le så får man inte hjälp av vinden heller. När väggytan är fuktig i långa perioder så kan alger trivas och växa rätt snabbt.
Först fastnar dammet och annat näringsrikt och sen blir det grönt ....
Det är en förklaring efter min egen logik så ta det inte som en sanning
gaia
Bra isolering har dock sina nackdelar i att väggens utsida blir kall och fasaden torkar långsammare efter regn och tydligast blir det på norrsidan då inte ens solen kan hjälpa till. Står huset i le så får man inte hjälp av vinden heller. När väggytan är fuktig i långa perioder så kan alger trivas och växa rätt snabbt.
gaia
Kul med svar och tankar omkring det, det mesta håller jag med om men att en puts på cellplast skulle vara kallare än en ventilerad skiva på 240 mm isolerad vägg med bruten köldbrygga är jag tveksam till.gaia skrev:frigoliten förser inte med vätskan men isolerar från värmen inifrån huset och det är ju meningen med isolering. Är isoleringen /frigoliten så fuktig att den kan fukta putsen så isolerar den knappast eftersom fuktig isolering tappat sin isoleringsförmåga.
gaia
Fler idéer, tankar och erfarenhet välkomnas.
Är det någon som har Stoventec (den med skiva av glas och som har luftspalt) och fått alger på fasaden?
Klicka här för att svara