Hejsan, jag har ett hus byggt på 60-talet med trästome och tegelfasad. och oisolerad platta på mark.

Konstruktionen ser ut så här utefrån och in;

Tegel.
15mm luftspalt.
Masonit.
Trästome med 95mm stenull.
Vindduk.
Intre ytskikt, merparten gips.

På detta har jag några frågor, hoppas ni kan hjälpa till;

Vad jag kan se så är luftspalten öppen upptill vid takfot, så där kan eventuell luftburen fukt vandra ut.

1. Men jag har ingen plåt nertill mot plattan som syns, så fukt som blir/är vattenburen stannar nertill i luftspalten och ligger där? För jag har heller inga ventilations/dränerings-hål/springor i nederkant in till luftspalten, bör jag vara orolig? Eller har jag förstått konstruktionen fel?

2. Konstruktionen som jag förstår den bygger på att solen och värmespill innefrån torkar upp fukten i teglet när det dragit åt sig fukt från regn etc, hur mycket kan jag extraisolera innefrån utan risk för mögel/frostsprängning? I dagsläget är det 95mm stenull vilket känns tunt.

3. Ångspärr eller inte i denna konstruktion vid renovering?

Jag har lite mer tekniska frågor som baserar sig på svaren som kommer, så vi börjar här, tackar på för hand!

Jag har samma konstruktion, men bara 80mm glasull och ingen vindduk inne, istället sitter en alu folie ytters, utanför masoniten.
I min fasad har det tidigare varit luftning var 3:e stödfog på näst nedersta raden, men denna har satts igen någon gång under åren. Har nu börjat ta upp dessa hål igen, särskillt på söderfasaden.

1) Du bör normalt ha luftning nedertill.

2) Jag kommer nog inte våga tilläggsisolera inne på nedervåningen av rädsla för fukt, främst längst ner i ytterväggen. Skall du isolera skulle jag nog rekommendera att ta upp lufthål i stödfogarna.
Det finns också fasadimpregnering att köpa. Jag kommer göra det när jag fogat om min söderfasad som är starkt utsatt för slagregn. Förhoppningsvis minskar detta fuktbelastningen innanför teglet.

3) Jag skulle köra ångbroms alternativt vindpapp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.