5 765 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Laga puts vilka verktyg?
Hej!
Jag ska laga puts på en yttervägg till källaren vid en utomhusnedgång med trapp till huset.
Jag har knackat bort det lösa och det som lät ihåligt, ytan som ska putsas är ca 20x40cm och ett litet hål på 10x10cm.
Jag läste att man bygger upp läkt när man ska putsa hela väggar, men här är det väl bara att lägga på putsen när det är mindre ytor? Det är Weber 101 A som sitter där nu. Det här är första gången jag lägger puts så jag tar gärna emot råd, det enda som kommer nära är att jag har bredspacklat väggar, men där kan man iaf slipa om man har lagt på för mycket
.
Vilka verktyg behöver jag?
* Murslev (3kantig)
* putsbräda
* murarborste
* visp till borrmaskin
* Något mer?
Jag ska laga puts på en yttervägg till källaren vid en utomhusnedgång med trapp till huset.
Jag har knackat bort det lösa och det som lät ihåligt, ytan som ska putsas är ca 20x40cm och ett litet hål på 10x10cm.
Jag läste att man bygger upp läkt när man ska putsa hela väggar, men här är det väl bara att lägga på putsen när det är mindre ytor? Det är Weber 101 A som sitter där nu. Det här är första gången jag lägger puts så jag tar gärna emot råd, det enda som kommer nära är att jag har bredspacklat väggar, men där kan man iaf slipa om man har lagt på för mycket
Vilka verktyg behöver jag?
* Murslev (3kantig)
* putsbräda
* murarborste
* visp till borrmaskin
* Något mer?
Se till att inte blanda för kort tid, det är vanligt bland nybörjare, då blir bruket "kort" vilket innebär att det inte är lika smidigt att jobba med som fullt blandat och även kan börja hårdna till tidigare. Läs på säcken, en visp till borrmaskin går som "snabbgående blandare".
Förvattna lätt. Grunda eventuellt med cementslamma. Smeta på bruket går bra, men se till att trycka till det ordentligt mot underlaget så fäster det ordentligt, börja att gå runt kanten mot det gamla och pressa in bruk, smeta sedan på hela ytan. Vänta tills det börjar stelna lite och behandla med putsbräda och/eller ovan nämnda filtbräda och vatten för önskad yta. Trycker du djupa hål eller drar bort bruk från väggen när du efterbehandlar så börjar du för tidigt, får du ta i för kung och fosterland för att något ska hända så har du väntat för länge. När du är nöjd med ytan så är det klart sånärsompå eftervattning som alltid är fördelaktigt åtminstone de första dygnen. Vattna rikligt ett par gånger om dagen.
Två murbrukshunkar är bra också, den ena att ha lite vatten och borsten i, den andra till bruket. Jag föredrar en iläggsslev eller kakelslev till mindre lagningar då de är smidigare men det är helt klart en smak-/vanesak. Skyddsglasögon är också bra att ha på sig.
Förvattna lätt. Grunda eventuellt med cementslamma. Smeta på bruket går bra, men se till att trycka till det ordentligt mot underlaget så fäster det ordentligt, börja att gå runt kanten mot det gamla och pressa in bruk, smeta sedan på hela ytan. Vänta tills det börjar stelna lite och behandla med putsbräda och/eller ovan nämnda filtbräda och vatten för önskad yta. Trycker du djupa hål eller drar bort bruk från väggen när du efterbehandlar så börjar du för tidigt, får du ta i för kung och fosterland för att något ska hända så har du väntat för länge. När du är nöjd med ytan så är det klart sånärsompå eftervattning som alltid är fördelaktigt åtminstone de första dygnen. Vattna rikligt ett par gånger om dagen.
Två murbrukshunkar är bra också, den ena att ha lite vatten och borsten i, den andra till bruket. Jag föredrar en iläggsslev eller kakelslev till mindre lagningar då de är smidigare men det är helt klart en smak-/vanesak. Skyddsglasögon är också bra att ha på sig.
Produkter som diskuteras: "Skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Nä, jag menar att blanda lite "murcement A" med vatten och slamma först för att binda eventuellt damm och skapa en bra vidhäftning. Rödgrund är väl det som är korrekt i sammanhanget men egen slamma funkar bra till små lagningar.frosten skrev:
Weber rep 995 har jag aldrig använt, det är nog väl overkill för detta. Och säkerligen svindyrt. Weber rep 05 betoheft är en annan produkt från weber för ändamålet men också högteknologisk, overkill och svindyr.
Om det är stänkt så vet jag att biltema iallafall tidigare hade en stänkputsapparat i sitt sortiment. Att köpa en riktig från KGC blir nog lite dyrt för ett par små lagningar. Prova att med en pensel eller så fixa så liknande struktur som möjligt vetja. Lek lite.frosten skrev:
Redigerat av moderator:
Jag har läst lite på Webers hemsida om att putsa men jag har några frågetecken.
Ok då har jag en lista:
* Kakelslev
* Iläggslev
* Skärslev
* Putsbräda (Finns lite olika sorter, inte bestämt vilken?)
* Omrörare till borrmaskin
* Hinkar
* Kalkborste? Behöver jag borste? Annat än att rengöra verktygen.
* Murarhammare (För att ta lös puts)
* Rätbräda, går det bra med lämplig rak bräda eller ska jag köpa en?
Jag har Weber 101 A hemma och det står i instruktionerna att jag kan använda den som grundning, men ska jag använda samma blandningsförhållande när använder det som grundning? Lägger man grundningen på samma sätt som putsen, att man slår på den och jämnar ut den men i ett tunt lager?
I instruktionerna står det:
"Grundning: Påför bruket ca 3 mm tjockt med slev eller lämplig putsspruta, t ex Brukspump P 50.
Slås grundningen på med slev bör den kvastas ut. Grovputs: Utförs normalt dagen efter grundning." - Vad innebär att "kvasta"?
Ok då har jag en lista:
* Kakelslev
* Iläggslev
* Skärslev
* Putsbräda (Finns lite olika sorter, inte bestämt vilken?)
* Omrörare till borrmaskin
* Hinkar
* Kalkborste? Behöver jag borste? Annat än att rengöra verktygen.
* Murarhammare (För att ta lös puts)
* Rätbräda, går det bra med lämplig rak bräda eller ska jag köpa en?
Jag har Weber 101 A hemma och det står i instruktionerna att jag kan använda den som grundning, men ska jag använda samma blandningsförhållande när använder det som grundning? Lägger man grundningen på samma sätt som putsen, att man slår på den och jämnar ut den men i ett tunt lager?
I instruktionerna står det:
"Grundning: Påför bruket ca 3 mm tjockt med slev eller lämplig putsspruta, t ex Brukspump P 50.
Slås grundningen på med slev bör den kvastas ut. Grovputs: Utförs normalt dagen efter grundning." - Vad innebär att "kvasta"?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
