4 916 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Droppnäsa till Cederpanel.... Kan de va nödvändigt?
Vi ska montera stående cederpanel... och diskussion uppstår om droppnäsa behövs. Det måste väl vara onödigt? Panelen är ju endast 17 mm tjock och trät är ju rötbeständigt. Tänker mig att den tunna delen av panelen blir alldeles för tunn och fnasig! Panelen oljebehandlas även i ändträt...
Vad tror du?
Vad tror du?
Redigerat:
Pratade med leverantören. Man behöver inte snedkapa, eftersom trät är rötbeständigt.
Men det finns inget hinder till att göra detta, panelen fnasar inte.
Testade på en provbit, var väldigt lätt och det blev bra. Så vi får väl se... Tack magnetens för din tanke om fukt. Obehandlad cederträ drar åt sig fukt, men ruttnar inte!
Men det finns inget hinder till att göra detta, panelen fnasar inte.
Testade på en provbit, var väldigt lätt och det blev bra. Så vi får väl se... Tack magnetens för din tanke om fukt. Obehandlad cederträ drar åt sig fukt, men ruttnar inte!
Välj det som ser snyggast ut på ditt hus. Teoretiskt borde även droppnäsa kunna suga fukt.
Jag kan tänka mig att en droppnäsa håller ut regnvatten från bjälklaget vid utsatta lägen typ husfasader som är hårt utsatta för regn och vind, tex hus som står på höjder. Med en rak kant borde droppvatten enklare kunna ta sig in mot bjälklaget.
Jag kan tänka mig att en droppnäsa håller ut regnvatten från bjälklaget vid utsatta lägen typ husfasader som är hårt utsatta för regn och vind, tex hus som står på höjder. Med en rak kant borde droppvatten enklare kunna ta sig in mot bjälklaget.
Droppnäsa är nog rätt.
Även om cederträ är motståndskraftigt mot fukt och röta så betyder inte det att det inte tar skada av fukt/vatten.
Tryckimpregnerat virke är också motståndskraftigt, men det håller inte i evinnerliga tider på något sätt. Det gör inte heller cederträ. Så därför gäller det att skydda det så mycket det går om man vill att det ska hålla så länge som möjligt.
Även om cederträ är motståndskraftigt mot fukt och röta så betyder inte det att det inte tar skada av fukt/vatten.
Tryckimpregnerat virke är också motståndskraftigt, men det håller inte i evinnerliga tider på något sätt. Det gör inte heller cederträ. Så därför gäller det att skydda det så mycket det går om man vill att det ska hålla så länge som möjligt.
Klicka här för att svara