Köpte hus i februari i fjol. Mestadels i år (skulle jag säga) har något hänt med fasaden på förrådsdelen - se bilder (vet inte varför bilderna vrider sig då jag editerat dem på datorn och då ser de normala ut - snurrar forumet på Apple?
). Det går inte att med handkraft pressa tillbaka läkten mot brädorna.
Kan jag spika in läkten och måla i skarven eller hur ska jag lösa detta? Denna fasad ligger mot sydväst och grillas av solen. Nu kommer det dock börja regna och blåsa snart och vatten kommer rimligen presses in i sprickorna (bor ganska nära havet strax söder om Göteborg).
/ Oerfaren husägare som är tacksam för råd
Kan jag spika in läkten och måla i skarven eller hur ska jag lösa detta? Denna fasad ligger mot sydväst och grillas av solen. Nu kommer det dock börja regna och blåsa snart och vatten kommer rimligen presses in i sprickorna (bor ganska nära havet strax söder om Göteborg).
/ Oerfaren husägare som är tacksam för råd
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är novis, men har trät varit fuktigt vid montering, och nu torkat? Det ser ut att vara spikat? Kanske bättre att skruva? Är det för glest mellan spikraderna? En fråga jag funderar på är om det är vanligt att man får "banka" in spikar efter ett tag, när brädan torkat.... 
Kanske ngn kunnig kan förklara, för dig och även för mig!
//MollyMoon - man lär sig nåt här varje gång ...
Kanske ngn kunnig kan förklara, för dig och även för mig!
//MollyMoon - man lär sig nåt här varje gång ...
Är det bara jag, eller ser inte spikarna lite väl små ut? Tänker på skallen man ser på lockläkten.
Du säger att det inte går att trycka in, är spiken för kort så brädan har krupit ut och spiken ligger i spänn bredvid spikhålet?
Du säger att det inte går att trycka in, är spiken för kort så brädan har krupit ut och spiken ligger i spänn bredvid spikhålet?
Skulle säga att det är slarvjobb och dålig virkeskvalite. För liten spik och så ser lockpanelen ut att även ha sågade kanter. Ser ut som det man använder som strö för att torka virke, dvs inte till lockpanel.
Du kan även se att panelbrädan är sprucken, för att undvika det ska den endast ha en spik i mitten (vissa zickzack-spikar också. Finns lite olika teorier här men spikas den med två spikar parallellt så är risken stor att det blir så här.
Sedan hålls panelkanterna fast av panellocket som dras fast med 4" spik
Du kan även se att panelbrädan är sprucken, för att undvika det ska den endast ha en spik i mitten (vissa zickzack-spikar också. Finns lite olika teorier här men spikas den med två spikar parallellt så är risken stor att det blir så här.
Sedan hålls panelkanterna fast av panellocket som dras fast med 4" spik
Ser det inte ut som att spikarna "skjutits in" i läkten? Har man använt spikpistol med spikar med för små huvuden?
Härligt att man köpt ett slarvbygge... :|
Ska prova att dra fast med 4"-spik. Bör jag förborra läkten då så att den inte riskerar att spricka?
Härligt att man köpt ett slarvbygge... :|
Ska prova att dra fast med 4"-spik. Bör jag förborra läkten då så att den inte riskerar att spricka?
Behöver inte vara ett slarv bygge . Ser inte ut som panelen är ny .exabit skrev:
Panel som sitter i söderläge tar mycket stryk
Klicka här för att svara