Anlitade för ett antal år sedan en målarfirma som målade om huset med sk "plastfärg" eftersom det verkade vara målat med det tidigare. Efter några veckor började det dyka upp bubblor på delar av fasaden, nämligen den del av fasaden som blivit tillbyggt senare, på 60 talet. Det troliga är att den nyare delen har målats med någon oljefärg, typ linoljefärg. På den "gamla" delen uppstod inga bubblor. Både målaren, inledningsvis, skrapade dessa bubblor, grundade och målade om, men bubblor uppstod igen. Har själv senare gjort samma sak med samma resultat, de återkommer. Verkar som det är kondens bakom bubblorna. Vid något tillfälle kom det vatten från en sådan bubbla när jag punkterade den. Kan de ställa till andra problem på sikt? Kan säga också att bubblorna har varit allt från fingernagelstora till stora som en handflata.

Undrar vad man kan göra åt detta? Är det så illa att man behöver byta hela panelen på dessa fasader?
Undrar också om målaren borde ha åtgärdat problemet?
 
Redigerat:
Åsa Lund
Du har nog två eller max fem års garanti på målarjobbet...
Ta en liten kniv och testa om träet är murket där färgen har lossnat, i så fall måste nog panelen bytas är jag rädd :-(
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.