Hej,

Vi har nya husägare och har sett att det finns ett par hål i fasaden mellan tegelstenarna, antar att det är någon typ av ventilering eller liknande. Iallafall har man missat att sätta nät där så då är frågan vad det är man ska sätta där? Är det endast mot möss man skyddar eller ska det vara riktigt finmaskigt? Vilket material ska det vara? Metall eller Glasfiber?

Y
Köpte sånna fyrkantiga luftventilgaller där galsfibernät ingår men när jag monterade dom så kompletterade jag med metallnät. Sen satte jag under metallnät väggpanelen med ihop med spikband.

- möss och getingar kan tugga sig genom metallnät om dom vill men dom hittar andra vägar in ändå så än så länge är mina nät oskadda men vindens fällor blir fyllda med möss ändå.

Yrrol skrev:
Köpte sånna fyrkantiga luftventilgaller där galsfibernät ingår men när jag monterade dom så kompletterade jag med metallnät. Sen satte jag under metallnät väggpanelen med ihop med spikband.

- möss och getingar kan tugga sig genom metallnät om dom vill men dom hittar andra vägar in ändå så än så länge är mina nät oskadda men vindens fällor blir fyllda med möss ändå.
Aha, har du någon bild på hur de ser ut?

Menar du att det inte är någon mening i att montera sådana skydd?

Kan man nöja sig med att putta in glasfibernät? Eller ska man ha något mer?

Menar du hål = stötfogar i tegelfasad eller andra större hål?

I stötfogar kan du klippa till lite insektnät i typ nylon och knycka till och stoppa in i hålet.
Detta räcker gott och ändå så hindrar det inte ventilation vilket dessa "hål" är till för.

Y
Förlåt jag missade att du ställt en fråga riktad till mig
Vanliga fyrkantiga saker men inbyggda glasfibernät.
Ventilationsgaller.jpg

Så köpte jag bara en rulle aluminiumnät, dyrt, höll nätet för hålet i grunden och tryckte dit ventiler så nätet vek sig runt ventilen och skar/klippte bort spillet runtom.

Jag har hittills inte sett att någon har gnagt sig genom något av mina nät.
Man hindrar musen att ta autobahn in i huset men in hittar dom på andra ställen istället.

På garagedörrarna var glasfibernäten trasiga = öppet för möss. häftade då bara fast lite aluminiumnät som fortfarande är hela.

Nja det är ventilationshål som dessa jag menar :

Ja, då passar inlägg # 5 bra i ditt fall ;)

Insektsnät? Har fått för mig att möss kan ta sig in här och då lär vill inte insektnät räcka? Har sett dessa lite här och där verkligen verkar vara ämnade för ändamålet?

343050.jpg

Dock ser det ut som att de är av metall och vad jag läst så kan möss faktiskt bita sig igenom det så istället ska man i glasfibernät? Någon som vet mer? Eller räcker det verkligen med att knyckla in lite insektsnät i hålen?

Möss kan bita genom aluminium, men inte stålnät. Glasfiber käkar de till frukost.

snowjim skrev:
Insektsnät? Har fått för mig att möss kan ta sig in här och då lär vill inte insektnät räcka? Har sett dessa lite här och där verkligen verkar vara ämnade för ändamålet?

[bild]

Dock ser det ut som att de är av metall och vad jag läst så kan möss faktiskt bita sig igenom det så istället ska man i glasfibernät? Någon som vet mer? Eller räcker det verkligen med att knyckla in lite insektsnät i hålen?
Möss lär kunna ta sig igenom 5 mm hål, och om det stämmer så är avbildat nät alldeles för glest, och även för bin och getingar.

Hade en saneringsfirma hemma och pratade möss.

Saneringskillen hade varit hos en kund med ett nybyggt hus som hade fått in möss. Kunde hade blivit helt nipprig på att stänga ute dom från huset. Saneringskillen jämförde honom med Kaminmannen i Percy Tårar - smått manisk :)

Han hade letat och tätat otätheter över allt, satt dubbla musband, ultraljudsskrämmor och allt däremellan. Och eftersom mössen fortfarande tog sig och fastnade i hans fällor började kunden kännas rejält uppgiven :confused:

Stoppa in lite hopknycklat hönsnät (det "finmaskiga").

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.