Vad tror ni, vilken färg skulle det passa att måla detta hus i. Funderar på GRÅMOSSA samt vita kanter/fogar.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, varför inte, om du gillar det är det väl bara att köra. Alla råd här kommer ändå att baseras på eget tycke och smak. Personligen tror jag inte det blir klockrent mot det röda taket.

GRÅMOSSA har en röd(beige) ton i sig. Varför tror du inte det skulle passa?

Är det inte fint som det är?

Babyblå med lila knutar tror jag hade blivit snyggt

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Varför är alla så rädda för FÄRG? Jag förstår inte varför de flesta nybyggda hus skall målas i gråskala. I ett område med nya hus en grå vinterdag med snö på marken, kan man tro att färgseendet försvunnit.

• Gilla
Asbesträdd och 3 till
  • Laddar…
danlin skrev:
GRÅMOSSA har en röd(beige) ton i sig. Varför tror du inte det skulle passa?
Jag googlade fram färgen och kan ha fått ett missvisande resultat. Generellt tycker jag inte grått passar med röda tak, men jag får nog backa lite då jag inte tycks ha full koll på gråmossa. Valen av färg på knutar du har nu är snorful hur som helst :)

Satsuki
Först och främst, FÅR ni välja vilken nyans ni vill? Ingen stadsplanering som säger något speciellt om färger???
Om ni får välja fritt: Varför inte en snygg grön nyans? Passar superbra med rött/oranget tak! Gult ör också väldigt fin till rött tak. Både grönt och rött finns traditionellt i olika nyanser över större delen av landet så man kan säkert hitta npgot passande genom att titta runt på äldre hus.

Vill ni vara mer djärva så varför inte (mörk)blått eller mörkgrått/svart?

Av Beckersfärgerna hade jag hellre valt Jord, Ebb eller Hasselnöt snarare än Gråmossa som känns ganska intetsägande. Om det inte är just en mycket neutral och "lagom" färg ni är ute efter :)

Redigerat:
Vadsomhelst bara inte svart! Svart är fult som f-n :thumbdown: i mitt tycke.

Fast nu ser huset lite intetsägande ut. Håller med de som skriver att det skulle lyftas av någon tydligare kulör.

Jag hade tänkt att måla mitt hus så här men det blev vitt med ljusgråa fönster.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.