Medlem
· Västra Götaland
· 66 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har några brädor här och var i fasaden som är lite trötta. Den på bilden är snustorr (sitter ovanför balkongen på solsidan), men när jag petar i den med kniven smular det en hel del så jag antar att den börjat ruttna.
Det stod redan i besiktningsprotokollet från innan vi köpte huset att en del fasadträ är skadat och bör bytas, så det är inte någon överraskning, men jag har inte riktigt någon koll på hur akut detta är. Skulle gärna skjuta på fasadåtgärder ett år eller två till förmån för andra projekt, men vågar man det?
Går det fort för rötan att sprida sig när den väl börjat? Är murket ändträ och spikar som sakta vandrar utåt symptom på något otäckt?
Medlem
· Västra Götaland
· 66 inlägg
Precis vad jag ville höra!mexitegel skrev:
Hur är det med spikarna som vandrat utåt? Är det normalt i fasader? Jag har aldrig sett det förut, men å andra sidan har jag aldrig varit ansvarig för en fasad innan så jag har kanske inte tittat så noga. Spikar inomhus i lister och trösklar är ju ständigt på flykt i alla hus jag bott i, så det känns rimligt.
Medlem
· Västra Götaland
· 66 inlägg
Trots att trät smular sönder när man petar på det med kniv? Jag har hört på annat håll att det är röta om trät mellan sprickorna smular sönder, och torrspricka om det är hårt mellan sprickorna, men jag kanske missförstått.larsbj skrev:
Sådär ser var och varannan bräda ut här, värst är ju solsidan.. torrt o sprucket.. man får måla lite oftare och är sprickorna stora/helt genomgående/öppna (som kring din spik) får man göra nått åt det, fyll med nått om du inte vill byta ut den helt.. (vi ska själva byta ut ett par tre i sommar, men resten får vara).
Har knappt sett en träfasad som inte har diverse små torrsprickor (solsida oftast)..träet är ju ett levande material och påverkas ofta av sol, fuktighet osv.. och rör sig lite..
MEN man ska ju hålla ett öga på fasaden, man vill inte ha mer problem så att säga.. så håll koll på ev förändringar.
MVH SANDRA
Har knappt sett en träfasad som inte har diverse små torrsprickor (solsida oftast)..träet är ju ett levande material och påverkas ofta av sol, fuktighet osv.. och rör sig lite..
MEN man ska ju hålla ett öga på fasaden, man vill inte ha mer problem så att säga.. så håll koll på ev förändringar.
MVH SANDRA
Klicka här för att svara