Hej alla duktiga och kunniga husfixare!😊
Jag har slitit loss brädor som har täckt en relief strax under takstolen. Den är vacker men behöver repareras.
Vilket bruk använder man och hur fyller man ut hålen i den komplicerade formen? Med hjälp av lister och rundstavar? Eller finns det ett smartare sätt?
Tillståndet är väldigt poröst och det rasar ner om man pillar på det. Det verkar innehålla mycket kalk. Huset är från 1927.
Jag har slitit loss brädor som har täckt en relief strax under takstolen. Den är vacker men behöver repareras.
Vilket bruk använder man och hur fyller man ut hålen i den komplicerade formen? Med hjälp av lister och rundstavar? Eller finns det ett smartare sätt?
Tillståndet är väldigt poröst och det rasar ner om man pillar på det. Det verkar innehålla mycket kalk. Huset är från 1927.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Att laga gesimser är inget enkelt jobb och kräver mycket handlag. Men här har du två filmer från landet där murarna fortfarande vet hur man gör
https://www.youtube.com/watch?v=sOsPe9l1a0s
https://www.youtube.com/watch?v=DbTZdoY7mik
https://www.youtube.com/watch?v=sOsPe9l1a0s
https://www.youtube.com/watch?v=DbTZdoY7mik
Vad putsar man med? Jag fuskade med mitt hålkäl inomhus med gipsputs, tak och väggar var kalkputs, men det var helt enkelt för svårt för mig att få till just i taklisten...
Väggar var rätt enkelt att lära sig att få till hyggligt med kalkputs. Tak var (för mig) rätt tålamodsprövande att få till, jag hade bara några mindre skador att reparera. Men med gipsputs hade det gått att putsa vadsomhelst kändes det som, det höll ihop jättebra mot kalkputsen som "trillar ned" om man bökar med den när den sitter i tak...
Vet inte om det funkar att mixa kalk och gipsputs utomhus? Inomhus har jag förstått att det bör duga...
Cement eller KC ska man ju undvika då det ju ska vara hårdare än kalk...
Härligt att se hantverket iallafall, det gäller att bevara så mycket man kan av de gamla kvalitéer som hus hade, det är ju det hantverksmässiga som ger husen sin karaktär...
Väggar var rätt enkelt att lära sig att få till hyggligt med kalkputs. Tak var (för mig) rätt tålamodsprövande att få till, jag hade bara några mindre skador att reparera. Men med gipsputs hade det gått att putsa vadsomhelst kändes det som, det höll ihop jättebra mot kalkputsen som "trillar ned" om man bökar med den när den sitter i tak...
Vet inte om det funkar att mixa kalk och gipsputs utomhus? Inomhus har jag förstått att det bör duga...
Cement eller KC ska man ju undvika då det ju ska vara hårdare än kalk...
Härligt att se hantverket iallafall, det gäller att bevara så mycket man kan av de gamla kvalitéer som hus hade, det är ju det hantverksmässiga som ger husen sin karaktär...
Redigerat:
Ett lufthärdande kalkbruk grovlek 0-4 i de första påslagen sen hade jag tagit ett 0-1 i sista, men skulle nog bli bra med ett 0-4 också men kräver mer av den som gör det för att få en fin yta.
Men du måste tillverka schabloner efter den gamla gesimsen för att kunna göra en ny gesims. Du kan inte göra det på frihand, då får du nog träna i många först och även då blir det inte bra utan schablon.
Men det ser du på filmen hur dom gör sådana schabloner.
Torrbruk hittar du lite varstans, jag handlar på "Målarkalk AB" i Hyllinge.
Men du måste tillverka schabloner efter den gamla gesimsen för att kunna göra en ny gesims. Du kan inte göra det på frihand, då får du nog träna i många först och även då blir det inte bra utan schablon.
Men det ser du på filmen hur dom gör sådana schabloner.
Torrbruk hittar du lite varstans, jag handlar på "Målarkalk AB" i Hyllinge.
Hur många påslag du måste göra kan man bara avgöra på plats men jag uppfattade ditt första inlägg som att allt var väldigt poröst och föll ner bara man petade på det. Dvs mer eller mindre hela gesimsen.
Men små reparationer hade jag lagat med det fina bruket med 0-1 mm ballast. Men man måste förvattna och sen se till att det hålls småfuktigt länge för annars brinner det för fort.
Jag skulle själv sågat till ett par mallar i masonit eller plywood som du kan dra av bruket så att du får grundprofilen, för det är svårt att skapa den med slev.
Profilen som är skadad på bild två tror jag att man får dra av två gånger med mallen. Dvs slå på, dra av, vänta en liten stund slå på där det saknas material och dra av igen för att sen finlira med en slev eller en liten fogslev.
Dvs lite pysel...
Men små reparationer hade jag lagat med det fina bruket med 0-1 mm ballast. Men man måste förvattna och sen se till att det hålls småfuktigt länge för annars brinner det för fort.
Jag skulle själv sågat till ett par mallar i masonit eller plywood som du kan dra av bruket så att du får grundprofilen, för det är svårt att skapa den med slev.
Profilen som är skadad på bild två tror jag att man får dra av två gånger med mallen. Dvs slå på, dra av, vänta en liten stund slå på där det saknas material och dra av igen för att sen finlira med en slev eller en liten fogslev.
Dvs lite pysel...
Redigerat:
Poröst är ett relativt begrepp när det gäller olika bruk. Ett kalkbruk är ju även i ett perfekt skick poröst jämfört med ett modernt bruk. Ibland kan man ju mer eller mindre skrapa ur husets fogar med nageln men huset står där det står och har ofta gjort det i hundratals år. 
Lycka till och visa gärna lite bilder på resultatet.
Lycka till och visa gärna lite bilder på resultatet.
Danska byggnadsvård stöds av staten och dom har hur mycket som helst utlagt på nätet i form av filmer men också ren litteratur och forskningsrapporter. I Sverige bryr vi oss inte längre utan det är bara entusiaster och frivilliga byggnadsvårdsföreningar som kämpar. Vi driver knappt byggnadsforskning längre....nästannino skrev:
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvårdarens bibliotek
Fem böcker om byggnadsvård
999 kr inkl moms
1 066 kr
Läs mer
Nu har jag skrapat bort färg och porösa delar på ena sidan. 90% är fortfarande intakt. Tyvärr stoppades jag av två lager tjock plåt som täcker 2m av gesimen. Den är invikt och fastnitad under takstolen och in under ett tak på längan. Antingen får jag hitta en bra maskin eller så får jag riva upp två tak. Skjuter det lite på framtiden och fixar de delarna jag kommer åt.
Klicka här för att svara