3 053 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Breda fasadbrädor
Vi tittar på ny fasad till en av våra byggnader, och jag har hittat råplan 22x295 som jag skulle vilja använda till stående lockläktspanel.
Finns det några direkta nackdelar med så bred råplan? Slår den sig? Vilket mellanrum måste till mellan brädorna?
Finns det några direkta nackdelar med så bred råplan? Slår den sig? Vilket mellanrum måste till mellan brädorna?
Sprickbildning, men spikar du den enbart i mitten så den kan röra sig minskar du den risken.
Vill du använda den även som lock kan du få problem med att den slår sig då även locket bara ska fästas i mitten.
Vill du använda den även som lock kan du få problem med att den slår sig då även locket bara ska fästas i mitten.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det gäller naturligtvis att vända brädorna rätt,
så det inte blir glipor när brädorna "slår sig", vid torka och regn.
) och ( får man alltså tänka på.
Men vad är risken för sprickbildning med så breda brädor? Jag vet inte
så det inte blir glipor när brädorna "slår sig", vid torka och regn.
) och ( får man alltså tänka på.
Men vad är risken för sprickbildning med så breda brädor? Jag vet inte
Lite svårt att vända rätt då den sågade sidan ska vara utåt, hyvlad innåt. Är det tänkt att samma råplanbredd ska användas till både till panel och lock så kan man ju sortera lite, beroende av panel eller lock.
Risken med bred råplan är att när den torkar så kan den spricka för den är i normalfallet inte färdigtorkad och ju bredare dessto mera kommer den att röra på sig. Det är därför man klyver/vänder och limmar när man ska göra skivor som inte ska slå sig eller spricka.
Råplan på 295 mm blir en ganska stor bredd!
Risken med bred råplan är att när den torkar så kan den spricka för den är i normalfallet inte färdigtorkad och ju bredare dessto mera kommer den att röra på sig. Det är därför man klyver/vänder och limmar när man ska göra skivor som inte ska slå sig eller spricka.
Det är väl just detta med sprickbildning i bredare dimensioner jag är orolig för.
Jag har tänkt sätta lockläkt, alltså smala lock till dessa för att ge en gammaldags typ av panel - men kanske ska man då gå ner något i dimension ändå.
Sågad sida utåt givetvis, men är det också viktigt åt vilket håll man vänder den?
Jag har tänkt sätta lockläkt, alltså smala lock till dessa för att ge en gammaldags typ av panel - men kanske ska man då gå ner något i dimension ändå.
Sågad sida utåt givetvis, men är det också viktigt åt vilket håll man vänder den?
A AndersS skrev:Lite svårt att vända rätt då den sågade sidan ska vara utåt, hyvlad innåt. Är det tänkt att samma råplanbredd ska användas till både till panel och lock så kan man ju sortera lite, beroende av panel eller lock.
Bästa svaret
Har ingen betydelse hur du vänder upp/nersida utifrån risken för sprickbildning. Jag vågar inte ange risken för sprickbildning men jag skulle personligen inte välja den bredden utan begränsa mig till max 220mm. Gammaldags panel har väl ofta 195-220mm bredd men är säkert beroende av var i landet man finns.
Och spika dem i mitten där du sedan drar fast lockläkten med 4" ev. skruv så panelbrädorna hålls på plats och inte kan slå sig. Och med 45mm lockläkt brukar jag sätta panelbrädorna så tätt att det bara blir lockläktens spik som får plats och inte går genom panelbrädan och låser fast den. Men gammaldags utseende tycker jag det ska spikas.
Och spika dem i mitten där du sedan drar fast lockläkten med 4" ev. skruv så panelbrädorna hålls på plats och inte kan slå sig. Och med 45mm lockläkt brukar jag sätta panelbrädorna så tätt att det bara blir lockläktens spik som får plats och inte går genom panelbrädan och låser fast den. Men gammaldags utseende tycker jag det ska spikas.
Klicka här för att svara