D
Vi har en cirka 10 år gammal tillbyggnad på vårt 20-tals hus, regelverk och träfasad. Då det är energifönster utan spalt tog vi just upp hål för ventiler, och fick ut borrkärnor som inte ser okej ut.

Träfasaden är konstruerad utifrån som liggande panel, luftspalt, vindskyddsgips, isolering, ångspärr, osb, gips. Jag tycker det kändes fuktigt i luftspalten, och ser det inte ut som mögel på baksidan av panelen och utsidan av vindskyddsgipsen? Möjligen att osb ser lite missfärgad ut också?

Är detta något som kan bli av dålig ventilation av luftspalten, och hur åtgärdas detta? Sett från vinden ser det ut som gipset går upp i nock, och det finns ingen ventil uppe i nock från utsidan.

• Borrkärnor i trä och gips med tecken på fukt och mögel från husets tillbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Borrkärna av trä med mögel och fukttecken från husets tillbyggnad.
    Skapa konto
L
Luftspalt bakom panel skall alltid vara öppen där panelen slutar , annars är det ingen luftspalt som kan ventilera ,övrig väggkonstruktion kan vara tät

D
L Liteavvarje skrev:
Luftspalt bakom panel skall alltid vara öppen där panelen slutar , annars är det ingen luftspalt som kan ventilera ,övrig väggkonstruktion kan vara tät
Där panelen slutar, menar du nedåt då? Det är helt öppet nedåt i alla fack, tillbyggnaden står på putsad grund så panelen slutar någon meter ovan mark.

S
Är den öppen även uppåt? Minst sagt märkligt hur som helst, du verkar ju ha fukt på båda sidor av ångspärren.

L
daniel_se skrev:
Där panelen slutar, menar du nedåt då? Det är helt öppet nedåt i alla fack, tillbyggnaden står på putsad grund så panelen slutar någon meter ovan mark.
Nej den ska var öppen uppåt och nedåt annars ingen konvektion på luften , blir väldigt liten men finns där , titta upp under panelen så det inte är tät där

• Gilla
1
  • Laddar…
D
S SueCia skrev:
Är den öppen även uppåt? Minst sagt märkligt hur som helst, du verkar ju ha fukt på båda sidor av ångspärren.
Min bedömning är att det inte är öppet uppåt, för jag kan se att gips går hela vägen upp sett från vinden. Blir facken ventilerade av öppning endast nedåt?

Isoleringen var torr. Det verkar vara mest vid fönster, det syns svarta missfärgningar där liggande panel går in bakom fönsterfoder. Men sett underifrån ser jag viss fukt längst ner i alla fack på vindskyddsgipset, ska det vara snustorrt där och inga missfärgningar bakom panelen? Det är tvivellöst ett fel detta?

L
Ja det är inte bra med någon fukt alls i yttervägg , den utegips som är där , är ett vindskydd
Mellan gips och panel ska det vara en luftspalt som är öppen upp till takfot , nu har ni liggande panel och då är spikreglarna stående , det innebär att ( om det är normalt ) det ska finnas ett utrymme bakom panel , ( luftkanal ) men om den inte är öppen finns ingen vent bakom
Om du har en stark ficklampa och lyser i underkant av panelen så ska det komma ljus i takfoten vid fönstren blir stopp men gör inget ,, du får kolla upp om det är helt öppet vid takfoten

D
Ok tack. Jag får ta hit en besiktningsman som får avgöra om det är ett konstruktionsfel. Håltagning gjordes bara på kortsidan, så när jag var på vinden tittade jag inte vid takfoten utan bara på väggen upp mot nock. Men jag kan inte avgöra, för okunnig.

Jag hittade ingen tråd med liknande problem. Om problemet är att ventilering saknas uppåt, kan det räcka med att ordna det? Jag blir rädd att hela ytterväggarna är felkonstruerade och måste göras om.....

Redigerat av moderator:
L
Göra om tror jag inte du behöver , se bara till att det är hål rakt igenom bakom panelen ,
Sen det med att du tagit ett hål i gaveln , då förstår jag , panelen går nog ända upp till råsponten ( Taket ) och där finns normalt inga hål , ett förslag är då att borra hål ca 35 mm runda
strax under taket , 2 st mellan varje spikläkt , var spikläkten sitter är inga problem att se , panelen är spikad i dom , glöm inte att sätta något nät för , annars får ni hyresgäster som ni inte vill ha , getingar
Denna åtgärd kommer nog att fixa det

D
L Liteavvarje skrev:
Göra om tror jag inte du behöver , se bara till att det är hål rakt igenom bakom panelen ,
Sen det med att du tagit ett hål i gaveln , då förstår jag , panelen går nog ända upp till råsponten ( Taket ) och där finns normalt inga hål , ett förslag är då att borra hål ca 35 mm runda
strax under taket , 2 st mellan varje spikläkt , var spikläkten sitter är inga problem att se , panelen är spikad i dom , glöm inte att sätta något nät för , annars får ni hyresgäster som ni inte vill ha , getingar
Denna åtgärd kommer nog att fixa det
Sorry jag var otydlig, tappade ordet gavel :)

Jag har kallvind, kan man då ha ventilerat in mot vinden istället? Eller måste det vara utåt i varje läktfack? Jag vill förstå så jag vet vad jag ska leta efter. Kan man till exempel kapa osb och gips så det inte går upp i nock, och sen ha gavelventil?

Redigerat av moderator:
L
Går utmärkt att göra det , normalt med kallvindar är att endast panelen går upp till taket på utsidan och övrigt stannar ca 20-30 cm upp från isoleringen på vinden , samt att sätta en ventil i varje gavelspets är inte fel , jag har en sådan konstruktion själv

• Gilla
1
  • Laddar…
D
Nu tog jag en bild inifrån. Detta är från hålet till ventilen på övervåningen mot gaveln, bredvid ett fönster. Jag tycker vindskyddsgipset ser lite fuktskadat ut på insidan, men det känns inte fuktigt varken där eller i den dubbla isoleringen.

Även en bild från utsidan på fodret till samma fönster, kan det där vara mögel och ett tecken på att fönster är dåligt tätade och trycker ut luft i ytterväggen?

• Ventilhål i vägg med synligt vindskyddsgips och isoleringsmaterial, potentiell fuktskada nära fönster.
    Skapa konto
  • Svartmögel vid kanten av ett gult fönsterfoder utomhus, möjlig tecken på dålig tätning.
    Skapa konto
Hur tjock isolering är det i väggen? Finns det diffspärr ?

D
R felixmartensson skrev:
Hur tjock isolering är det i väggen? Finns det diffspärr ?
195mm isolering, ångspärren sitter efter osb och gips.

L
Kan vara lite fukt som kommit för att det inte ventilerat som det ska , ta bort fodret och hur det är bakom

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.