Hej.
Har plockat bort en dörr + fönster vid renovering.
Då huset är från 1950 med rejäl plankstomme har jag satt igen med enbart reglar.
Från insidan satt det vindpapp och eftersom hela väggen innifrån är ändrad satte jag nytt papp/läkt/råspont där.
(lite overkill blev det men då är matrialen lika i hela väggen)
Men nu till problem/fråga.
På utsidan ser det ut som det sitter någon form av vindpapp/tjärpapp mellan vägg och brädorna som vassmattan är monterad på - sen putset.
Kan jag sätta upp enbart vindpapp där också så det blir likadant eller skall man ha något annat?
ovanpå tänkte jag sätta lika tjock brädor och har faktiskt fått tag på vassmatta från en annan renovering där dom gjorde om fasaden.
MEN som sagt funkar det med vindpapp innanför ?
Lite svårt att förklara men bilden visar lite hur det ser ut
tack på förhand
Magnus
Har plockat bort en dörr + fönster vid renovering.
Då huset är från 1950 med rejäl plankstomme har jag satt igen med enbart reglar.
Från insidan satt det vindpapp och eftersom hela väggen innifrån är ändrad satte jag nytt papp/läkt/råspont där.
(lite overkill blev det men då är matrialen lika i hela väggen)
Men nu till problem/fråga.
På utsidan ser det ut som det sitter någon form av vindpapp/tjärpapp mellan vägg och brädorna som vassmattan är monterad på - sen putset.
Kan jag sätta upp enbart vindpapp där också så det blir likadant eller skall man ha något annat?
ovanpå tänkte jag sätta lika tjock brädor och har faktiskt fått tag på vassmatta från en annan renovering där dom gjorde om fasaden.
MEN som sagt funkar det med vindpapp innanför ?
Lite svårt att förklara men bilden visar lite hur det ser ut
tack på förhand
Magnus
Typ en sån här?Stefan N skrev:
https://www.byggmax.se/tak/takpapp/underlagstak/underlagspapp-221-grå-p17160
Kommer att renovera hela fasaden (firma) inom något år men nu behöver jag ju sätta igen innan vinter
Nja, det va typ sån här jag tänkte på. Men den kanske benäms vindpapp? Det är i alla fall en papp med tjära på.
img_3310.jpg
img_3310.jpg
Klicka här för att svara