Har ett hus från 1975. 1 1/2 plan. nedre halvan mexitegel å övre gavelspetsar träpanel.

Sett på vissa ställen att spikar som kommit ut en bit från panelen. så som den krypit ut på delar av panelen. Hur kommer de sig att den kan göra de? Ingen händig människa alls så vore bra höra lite va de kan bero på. googlat å hitta inget alls om de.

S
Panelen rör på sig. Med tiden rör sig spikarna utåt. Jag förmodar att gavelspetsarna är fjällpanel och är brunlaserad? En mörk fasad blir varm snabbt och jag antar att det bidrar att panelen rör sig mer.

S Stadsfiskalen skrev:
Panelen rör på sig. Med tiden rör sig spikarna utåt. Jag förmodar att gavelspetsarna är fjällpanel och är brunlaserad? En mörk fasad blir varm snabbt och jag antar att det bidrar att panelen rör sig mer.
det är lockpanel som sitter nu. ändå tänkt byta fasaden till våren sen men bara nyfiken på att den kryper ut. den ä rätt gammal. köpte huset för 2 år sen så vet inte exakt hur gammal.

L
Dom kryper ur , bara skitspik är elektrolytgalvade och blanka , och ev. spikade med pistol , då går dom rakt i och kommer ut , när du spikar nästa gång köp riktigt galvade spik , dom är skrovliga på ytan och slå dom lite snett in , om två spik på samma ställe , blir det en uppåt en neråt eller åt sidorna .

Jag har samma problem i innertaket på ett ställe. Det är spikat (för hand) med räfflad dyckert, men just på ett ställe på en sträcka av nån meter så har dom krupit ut flera mm.

L
useless useless skrev:
Jag har samma problem i innertaket på ett ställe. Det är spikat (för hand) med räfflad dyckert, men just på ett ställe på en sträcka av nån meter så har dom krupit ut flera mm.
Det normala är att spika rakt in , då kan dom komma ut , troligtvis vrider sig panelen lite och lyfter ut spiken , i bland går det fort och ibland tar det tid , men det är mellan sommar vinter som det rör sig , bara till att purra in dom igen , eller ta ut dom och spika snett

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.