11 576 läst ·
6 svar
12k läst
6 svar
Akrylat på alkydfärg?
Ska måla om huset med Beckers Akrylat Plus. Senast huset målades var för ca 9år sedan med en Nordsjö Alkydfärg.
Kan jag måla akrylatfärgen direkt på den gamla Alkydfärg eller måste jag lägga på grundfärg på hela fasaden först?
Kan jag måla akrylatfärgen direkt på den gamla Alkydfärg eller måste jag lägga på grundfärg på hela fasaden först?
Grundning rekommenderas definitivt!
Dumt att chansa
Dumt att chansa
Om alkydfärgen är i bra skick, att inget flagnat eller krackelerat, räcker det med att du tvättar fasaden med lämpligt medel och sen stryker 2 gånger med Beckers perfekt. Ingen anledning att behöva grunda.
Alkydfärgen är i fint skick nästan överallt och jag har målat tvättat bra. Men där den inte var fin framförallt på södergaveln har jag skrapat, oljat, grundmålat där det behövdes.
Såg nämligen i Beckers instruktioner att "gammal Alkydfärg ska grundmålas" Men jag tänker att det kan ju även tolkas som att Alkydfärg i bra skick går att måla över, eller om det är säkrast att alltid rekommendera det...
Men generellt ska väl akrylat gå att måla på alkydfärg (om den inte är krackelerad då) ?
Såg nämligen i Beckers instruktioner att "gammal Alkydfärg ska grundmålas" Men jag tänker att det kan ju även tolkas som att Alkydfärg i bra skick går att måla över, eller om det är säkrast att alltid rekommendera det...
Men generellt ska väl akrylat gå att måla på alkydfärg (om den inte är krackelerad då) ?
Ja, akrylat funkar klockrent på alkyd.T Turbo123 skrev:Alkydfärgen är i fint skick nästan överallt och jag har målat tvättat bra. Men där den inte var fin framförallt på södergaveln har jag skrapat, oljat, grundmålat där det behövdes.
Klicka här för att svara