13 738 läst ·
10 svar
14k läst
10 svar
Färgtyp, Alkydolja, Akrylat eller hybrid, på tidigare målat?
Oklar över om en fasadfärgsfråga ska ligga under "Fasad" eller "Färg, Måla & Tapetsera", men har jag hamnat fel ber jag om ursäkt och hoppas någon kan flytta tråden...
Har ett garage (och så småningom gavelspetsar och vindskivor) som målades om för 10 år sedan.
På sol-, vind- och regnutsatta sidor börjar det nu se lite sådär ut, så jag tänker mig ommålning nu under försommaren.
Förra gången målade jag med Nordsjö Tinova VX, som är en Alkydoljefärg. Hade den funnits kvar hade jag nog tagit den igen, men det gör den inte. Faktum är att rena alkydoljefärger verkar ha övergivits av tillverkarna.
Så, vad ska jag ta istället?
Stämmer det som jag läst någonstans att Akrylatfärg kan målas på Alkydoljefärg (men inte tvärtom)?
Hur förhåller sig hybridfärger i sammanhanget? Exempelvis Demidekk Ultimate som med sin "AMA-teknologi" är en mix av Alkyd och Akrylat, eller Nordsjö Tinova Premium Exterior+ som också anges som Aklyd/Akrylat?
Innebär användande av hybridfärg att det är det eller full Akrylat som gäller framledes?
Och så en sista fråga som dök upp då jag kollade på burken till Nordsjö Tinova Premium Exterior+. Vad menas egentligen med "täcklasyr"? Är det en riktigt täckande färg? (För mig har lasyr alltid betytt typ halvtrasparent, men det kanske är fel...)
/C
Har ett garage (och så småningom gavelspetsar och vindskivor) som målades om för 10 år sedan.
På sol-, vind- och regnutsatta sidor börjar det nu se lite sådär ut, så jag tänker mig ommålning nu under försommaren.
Förra gången målade jag med Nordsjö Tinova VX, som är en Alkydoljefärg. Hade den funnits kvar hade jag nog tagit den igen, men det gör den inte. Faktum är att rena alkydoljefärger verkar ha övergivits av tillverkarna.
Så, vad ska jag ta istället?
Stämmer det som jag läst någonstans att Akrylatfärg kan målas på Alkydoljefärg (men inte tvärtom)?
Hur förhåller sig hybridfärger i sammanhanget? Exempelvis Demidekk Ultimate som med sin "AMA-teknologi" är en mix av Alkyd och Akrylat, eller Nordsjö Tinova Premium Exterior+ som också anges som Aklyd/Akrylat?
Innebär användande av hybridfärg att det är det eller full Akrylat som gäller framledes?
Och så en sista fråga som dök upp då jag kollade på burken till Nordsjö Tinova Premium Exterior+. Vad menas egentligen med "täcklasyr"? Är det en riktigt täckande färg? (För mig har lasyr alltid betytt typ halvtrasparent, men det kanske är fel...)
/C
Redigerat:
Täcklasyr är en täckande färg av lasyrtyp. Den fungerar inte så bra att måla på annan färg.
Plastfärg går att måla på alkyd, men det fungerar nog inte så bra att göra tvärtom.
Hybridfärgerna går förmodligen också bra att använda på alkyd. Sedan sitter du nog fast i plastfärgsträsket.
Plastfärg går att måla på alkyd, men det fungerar nog inte så bra att göra tvärtom.
Hybridfärgerna går förmodligen också bra att använda på alkyd. Sedan sitter du nog fast i plastfärgsträsket.
Det där sista låter som att du lägger en stor negativ värdering i och med uttrycket "plastfärgsträsket".Oldboy skrev:
Vad finns det då för alternativ?
Anledningen till min ursprungliga fråga är ju att det nästan bara finns Akrylat eller hybrid idag. VAd kommer det sig, om det är så dåligt?
/C
De har dåligt rykte. Färgerna är bra, men kräver att man grundar ordentligt. Om man inte grundar så finns det stor risk att träet ruttnar utan att det syns utanpå färgen. Men akrylatfärg håller sig snygg länge, dvs man behöver inte måna om så ofta. 10-15 år beroende på läge.
För min del är det dels som Tosse skriver att det är vanligt att träet ruttnar under färgen, och dels att jag principiellt skyr allt vad plast heter i samband med hus.
Jag uppskattar de klassiska behandlingarna, (linoljefärg, slamfärg, tjära), dels utseendemässigt, och dels för att underhålls- och reparationsarbetet är mkt enklare. Inget slip-, skrap- och spackelarbete vid ommålning. Samt att de har en "graceful degradation" till skillnad från moderna färger.
Jag uppskattar de klassiska behandlingarna, (linoljefärg, slamfärg, tjära), dels utseendemässigt, och dels för att underhålls- och reparationsarbetet är mkt enklare. Inget slip-, skrap- och spackelarbete vid ommålning. Samt att de har en "graceful degradation" till skillnad från moderna färger.
Fördelen med plastfärger är att dom ser ut som nya i 10 år trots att träet kanske har ruttnat under. Nackdelen är att det krävs en hel del underarbete när man målar om.
Linoljefärg är snarare tvärtom - Den bleks och kritar, men bryr man sig inte så mycket om det behöver man inte göra så mycket på 20-30 år och underarbetet vid ommålning är minimalt.
Anledningen till att plastfärgerna är så populära är nog att dom är billiga att tillverka och slutresultatet blir bra. Sen har målarbranschen tryckt på en hel del för att få lösningsmedelsfria färger, men jag vet inte hur mycket det har påverkat utbudet av utomhusfärger.
Linoljefärg är snarare tvärtom - Den bleks och kritar, men bryr man sig inte så mycket om det behöver man inte göra så mycket på 20-30 år och underarbetet vid ommålning är minimalt.
Anledningen till att plastfärgerna är så populära är nog att dom är billiga att tillverka och slutresultatet blir bra. Sen har målarbranschen tryckt på en hel del för att få lösningsmedelsfria färger, men jag vet inte hur mycket det har påverkat utbudet av utomhusfärger.
Så på panel tidigare målad med alkydoljefärg, vad är lämpligt underarbete?useless skrev:
Tvätta och skrapa bort lös färg såklart, men den då?
Behöver de grundmålas över hela, eller räcker det på de eventuella trärena ytorna?
/C
Produkter som diskuteras: "skrapa färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Nej, de är inte bra. Det är plast/latex och det går inte speciellt bra ihop med organisk material som tex trä.T Tosse skrev:
Det finns massor av annan färg där man inte behöver måla om var 10:e år (ja det är helt sjukt att folk acceptera det).
Men jag förstår branschen, mkt dyrare färg, mer jobb och mindre lösningsmedel.
Men kom inte o påstå att en latexfärg är bättre än oljefärg på träpanel.
Min kåk målades 99 med Nordsjö akrylat. Jag målade om den 16, efter 17 år. Färgen såg fortfarande fin ut, men jag fick skrapa en hel del. Träet under var generellt fint förutom på något enstaka ställe där jag fick byta en decimeter.G guggen skrev:Nej, de är inte bra. Det är plast/latex och det går inte speciellt bra ihop med organisk material som tex trä.
Det finns massor av annan färg där man inte behöver måla om var 10:e år (ja det är helt sjukt att folk acceptera det).
Men jag förstår branschen, mkt dyrare färg, mer jobb och mindre lösningsmedel.
Men kom inte o påstå att en latexfärg är bättre än oljefärg på träpanel.
Jag tror på att man med akrylat ska vara extra noggrann med att olja och grunda och sedan tvätta och måla var 10 år på utsatta fasader och kanske var 12 år på snällare fasader. Då tror jag man klarar sig utan att skrapa.
På sommarhuset bytte vi fasadbrädor på södersidan efter ca 100 år. Målade många gånger med rödfärg. De var inte rötskadade det minsta men de var spruckna och torra och drog inte in färgen längre.
Mitt balkongräcke var målat med alkydoljefärg (vattenburen). Överliggaren var genomrutten efter 17 år.
Det finns inte bara en sanning. Oavsett färg så spelar läge och konstruktion stor roll, samt noggrannhet i arbete och underhåll. För mig är den stora fördelen med akrylat att sen håller sig snygg länge, men man får inte luras att inte underhålla i tid! Om färgen har sprickor eller skador är det akut att fixa, kanske redan för sent.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden