Jag har ett trähus som jag byggde till för 20 år sedan. Äldre fasad var laserad. Äldre samt ny obehandlad fasad laserades med lasyr Nordsjö Tinova, teakbrun, en ljust brun nyans. Samtidigt strök jag en ny obehandlad garageport till ett kallgarage med samma lasyr. För 10 år tog jag med en lasyrburk som användes för 20 år sedan till Nordsjöbutiken, köpte burkar och laserade om äldre tidigare laserad fasad i samt garageporten, båda i söderläge. Samma lasyr, samma inköpsställe. Den nya fasaden som vetter mot norr och som laserades för 20 år sedan behövde inte behandlas.

Alltså;
*Garageport med nytt obhandlat trä fick två strykningar lasyr år 2000. Därefter en strykning med samma lasyr år 2009.
*Äldre tidigare laserad fasad fick en strykning lasyr år 2000 samt en strykning år 2009
*Ny fasad, obehandlat trä fick två strykningar år 2000

I dag har lasyren i söderläge mörknat till brunsvart och lasyren i norrläge till mörkbrun. På ytor som fick ny lasyr år 2009 har det blivit någon utfällning på ytan. På håll ser fasaden ut att ha en silverskimrande beläggning. Tittar man närmare syns utfällningar av något gråvitt. Ytan är hård och det är inte möjligt att där skrapa trärent.
Jag har frågat i Nordsjöbutik där man nogsamt förklarade att man aldrig hört talas om eller sett något liknande. Ibland syns det när man inte ska tro det folk säger och så var det definitvt här. Någon vägledning om förberedelse inför ommålning gavs inte – inte heller fick jag något skäl till varför jag ska lita på någon annan produkt från Nordsjö när huset nu ska laseras om eller målas med täckfärg.

Har någon sett något liknande. Kan jag stryka någon färg på den silvriga ytan eller måste jag panela om huset alternativt blästra den fasaden innan jag målar - och i så fall med vad?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.