Hej forumet. Jag har en fråga om putsning.
Vi har satt in nya dörrar och fönster i vårt hus. Och nu är det så att muraren har putsat klart. Man kan se det på bilden att frisen runt dörren är grå. Det finns 4 friser att ordna på huset.
Lite till min förvåning så är putsen grå. Men det är kanske så man gör? Jag trodde att putsen han satte skulle vara pigmenterad. Men så kanske inte är fallet då?
Nu är det här väl inte riktigt klart. Kanske kommer han och gör klart. Kanske inte.
Nu till frågan. Skall man putsa det gråa gult med pigmenterad puts (eller nåt)? Eller skall man måla? Målar man får man ju på lämplig yta ta fram den nyans av gult som man tror passar. Det är ju bara frisen som skall målas. Övrig vägg kommer ju att vara originalfärgen.
Putsen som är satt nu i frisen är perfekt i tjocklek. Det är precis som det var innan. Frisen ligger ett par mm "innanför" den övriga putsen som sitter på väggen. Sätter man NY puts som är gul så kommer ju tjockleken att göra att det inte passar. Jag kan inte tänka mig att man gör detta? Putsen måste väl ha en ordentlig tjocklek för att sitta fast? Eller kan man putsa 1 mm tjockt?
Hur går man tillväga om man skulle göra det själv? Det är ju inte mycket man skall måla. Men det verkar inte vara helt självklart HUR.
Hittade denna på ALCROs hemsida:
https://www.alcro.se/Utomhus/Arbetsomraden/Putsfasad/
Tacksam för förslag.
Vi har satt in nya dörrar och fönster i vårt hus. Och nu är det så att muraren har putsat klart. Man kan se det på bilden att frisen runt dörren är grå. Det finns 4 friser att ordna på huset.
Lite till min förvåning så är putsen grå. Men det är kanske så man gör? Jag trodde att putsen han satte skulle vara pigmenterad. Men så kanske inte är fallet då?
Nu är det här väl inte riktigt klart. Kanske kommer han och gör klart. Kanske inte.
Nu till frågan. Skall man putsa det gråa gult med pigmenterad puts (eller nåt)? Eller skall man måla? Målar man får man ju på lämplig yta ta fram den nyans av gult som man tror passar. Det är ju bara frisen som skall målas. Övrig vägg kommer ju att vara originalfärgen.
Putsen som är satt nu i frisen är perfekt i tjocklek. Det är precis som det var innan. Frisen ligger ett par mm "innanför" den övriga putsen som sitter på väggen. Sätter man NY puts som är gul så kommer ju tjockleken att göra att det inte passar. Jag kan inte tänka mig att man gör detta? Putsen måste väl ha en ordentlig tjocklek för att sitta fast? Eller kan man putsa 1 mm tjockt?
Hur går man tillväga om man skulle göra det själv? Det är ju inte mycket man skall måla. Men det verkar inte vara helt självklart HUR.
Hittade denna på ALCROs hemsida:
https://www.alcro.se/Utomhus/Arbetsomraden/Putsfasad/
Tacksam för förslag.
Utan att veta exakt vad ni avtalat så gissar jag att muraren betraktar sig som klar. Ni beställde putsning, och det har han gjort. Puts är i normalfallet grå. Jag skulle målat själv i er situation. Kalk- eller silikatfärg.
Jag hade försökt måla i fasadens färg, men om inte det blir exakt samma hade jag nog målat vitt.
Ang puts, det finns pigmenterat puts man putsar tunt ovanpå utsockningsputsen (ädelputs/finputs) men det tror jag inte du skall ha här.
Ang puts, det finns pigmenterat puts man putsar tunt ovanpå utsockningsputsen (ädelputs/finputs) men det tror jag inte du skall ha här.
Utsockningsputs, då fick jag lära mig det!S sulfobus skrev:
Jag tror på målning! Men verkar vara komplext. Det får bli gult. Vettigt att måla "tunnt" i flera lager tills önskad mättnad fås? Det här känns svårt.
Gå till en bra färgaffär så får du instruktioner, det är inte svårare än att måla på trä. Om du har en burk kvar av fasadfärgen, ta med den (eller om du har färgkoden). Om inte kanske du kan låna en färgkarta med dig hem så att du kan välja rätt nyans.
Problemet är väl att hitta en målare/säljare som vet vad de håller på med. :-/S sulfobus skrev:
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Kalkslam med gulockra (guldockra) som pigment tror jag på. Enbart kalkslam som även kallas kalkfärg är murkalk blandat med vatten till gräddkonsistens. Det blir vitt och om du ändå bestämmer dig för vitt runt fönstren så använd kalkslam. Ockra är järnföreningar i lite olika blandning. Fråga färghandlaren så du får rätt nyans. Köp sen kalkbruk (torr på säck heter murkalk E) och pigment och blanda själv (använd skyddsglasögon), då kan du lätt slamma på ett nytt lager för att justera nyansen om du inte får det klockrent att stämma med resten redan på första försöket, vilket inte är troligt. Testa nyansen först på nån lämplig yta som du sen slammar över med din rätta nyans.
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden