Sommarens projekt var tilläggsisolering och fasadbyte och nu är jag framme vid utvändig salning och foder runt en altandörr.

Hantverkare satte dit ny altandörr (och två fönster) i vintras och då sattes den en bit utanför gamla fasaden som förberedelse för det här projektet (så att den inte skulle sitta långt in sedan). Altandörren och fönstren är aluminiumklädda träfönster (ERA Fönster).

Till problemet:
Jag inser inte hur jag säkerställer att vatten inte letar sig in runt dörrar o fönster.
Om jag förstått rätt är expanderade fogband en bra grej, men kan man sätta det i efterhand? Hantverkarna har drevat med vanligt drevband (glasull) och det är drevat i princip hela vägen ut till aluminiumens ytterkant. Det går nog att trycka in lite grann - vad jag förstått är det runt trädelen man ska täta.

Först var min tanke att ha tejp mellan vindduken vid sidan av fönstret och låta tejpen täcka springan o gå ut på aluminiumen, men den tanken var nog inte rätt så jag har skurit upp tejpen (se bild, jag ska nog ta blrt den helt).

Vindskyddet går inte in förbi aluminiumen, så jag kan inte täta mellan vindduk och trädel av fönstret. Salningen som ska på är ca 45 mm och målet är att slaningens ytterkant ska liva med fönstrets ytterkant (så att salningen täcker ca 22 mm av aluminiumen).

Lite svårt att förklara detta, hoppas min bild hjälper.

Ber om ursäkt för dålig beskrivning och hoppas på tips hur jag kommer vidare.

• Närbild på en vit altandörr där isolering och en bit av en vindspärrstejp syns vid sidan, med ett finger som pekar på tejpens skarv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Vindskyddet ska gå ända ut till karmen , du får försöka få fast eller skarva ut det
Sen ser det ut att du ska ha en omfattningsbräda mot karmen , , kanske byta
till en bredare i stället för den till höger som når fram

Jag kommer nog inte kunna komma in till träkarnen med vindskydd, det är väl ca 1 cm spel mellan karm och regeln och då är aluminiumen utsnpå träkarmen också. Jag har faktiskt skurit bort vindskyddet så att det ser ut som det gör nu.

Brädan man ser är själva panelen, tejpen som ja skurit upp går alltså just där ut till panelens kant, det råkade bli så. Ska försöka komplettera med fler bilder.

Tanken är att skruva salningar i reglarna vid sidorna och över och täta med fog mot aluminiumen. Sen foder som möter salningen (med fog emellan tänker jag). Det är dock inte tätt mellan aluminium och träkarm.

Redigerat:
Några bilder på ett sv fönstren och närbilder på ena sida altandörren. Allt är monterat på samma sätt. Vindskyddet slutar ungefär i linje med aluminiumen.

• Nyinstallerat fönster med synlig isolering och vindskydd, monterat i en vit vägg.
    Skapa konto
  • Mätning av isolering vid altandörr med linjal, vindskydd syns i nivå med aluminiumkant.
    Skapa konto
  • Närbild av överkant på en vit altandörr med synligt isoleringsmaterial och mätsticka mot vindskydd.
    Skapa konto
  • Närbild på sidan av en altandörr och dess karm med vindskydd och aluminiumdetaljer.
    Skapa konto
Står klart och tydligt i monteringsanvisningen för Vempro, se utdrag nedan. När fönsterna sedan är monterade drevar man.

Vid fönster- och dörröppningar
monteras vindskyddet obrutet. När öppningen ska göras
diagonalskärs vindskyddet och flikarna viks in och fästs
mot regelstommen med häftklammer. Tänk på att runt
öppningarna ska vindskyddet klämmas med spikläkt.

• Gilla
Pähr Engstrom
  • Laddar…
Men det förutsätter väl att fönstren kommer på plats efter vidskydd? Annars kan jag inte komma in till trädelen av karmen?

Så här gick hela arbetet med fönster, tilläggsisolering o fasad;

Hantverkare byggde på befintlig stomme ca 15 cm runt dörr o fönster i december och satte in fönstren. Detta i december 2017. För att skydda mot väder o vind tills kag kunde fortsätta (sommar 2018) med tilläggsisolering o ny fasad satte de vindduk (vit) på väggen å drog runt reglarna de satt upp och avslutade i linje med aluminiumens utsida. De satte tillfälliga ”salningar” som klämde fast duken mot reglarna.

Jag tilläggsisolerade och drog ny duk (blå, Vempro) över hela dörren o fönstren, skar sedan upp o fäste mot reglarna. Dock kan jag inte dra in den till träkarmen så senare skar jag bort överflöd ochvtejpade mot aluminium utan att tänka på att det inte är tätt därifrån och in.

Jag inser fortfarande inte bad man ska täta mot när man skurit bort överflöd när fönstren sitter på plats?

Det lutar åt att kag river ut en del drev, sätter bottningslist och mjukfog mellan träkarm och regel. Frågan är i så fall om jag ska försöka skarva på vindduk som ligger mellan regel och mjukfog - jag kommer inte kunna fästa den mekaniskt i regel eftersom dörr/fönster är i vägen.

Jag kommer inte att ta bort panel eller fönster/dörr, det behöver lösas utifrån.

• Dörr med glas insatt i en isolerad vägg med vindskydd och synliga reglar, oavslutad fasadrenovering.
    Skapa konto
  • Nyinstallerat fönster med tilläggsisolering och vindskydd under pågående arbete.
    Skapa konto
  • Två installerade fönster på ett hus under renovering med tilläggsisolering och skyddande vindduk.
    Skapa konto
  • Nyinstallerade fönster med tilläggsisolering och vindduk på en husvägg under renovering.
    Skapa konto
Tomture61
Du kan tejpa mellan karm och trästommen , tejpa dock ej i underkanten på fönstret. Ev vatten måste kunna rinna ut.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Du kan tejpa mellan karm och trästommen , tejpa dock ej i underkanten på fönstret. Ev vatten måste kunna rinna ut.
Kan du visa en beskrivning på att det skall göras så ? Är ju inte rätt.

Jag kommer nog inte åt att tejpa mellan träkarm och stomme, det är ca 1 cm innanför aluminiumen och bara ca 1 cm brett och tejpen jag snvänt (Isover Silverfast) är grymt klibbig och vill hugga fast överallt...

Jag försökte följa den här instruktionen från Isover:

Runt 0:32 till 0:47 är den intressanta delen. De bara skär kant i kant med fönstret och sen kommer de magiska hörnbitarna på plats (som i mitt fall ersattes av deras tejp).

Problemet är alltså att det här inte är rätt med alu-utsida på fönstren i alla fall... :-(

Tomture61
R RoBo skrev:
Kan du visa en beskrivning på att det skall göras så ? Är ju inte rätt.[/QU
Fiskarhedenvillan visar just detta via Youtube (Hur gör snickaren)

Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Fiskarhedenvillan visar just detta via Youtube (Hur gör snickaren)
[media]
Intressant, det motsvarar så som jag först gjorde. Men...om det kommer in vatten bakom aluminiumen (liten springa mot glasdelen, vad nu den delen av fösntret heter) så kommer den bakom tejpen.

Jag funderar på om jag kan få bort aluminiumprofilerna tillfälligt för att täta vid träkarmen. Fönstren är ERA Fönster (Inwido, tror jag) och det går att rucka lite på dem men jag inser inte hur de är fästa i träet.

Edit:
Undrar om det är samma infästning som Elitfönster använder, sa 0:41 i den här videon.

Redigerat:
Tomture61
Om det skulle hamna vatten bakom alu.listerna kan det rinna ut på undersidan av fönstret.
Det optimala är om man också har monterat ett skydd (plast) på trästommen , under fönstret.

Så, nu är aluminiumprofilerna borta. De satt bara med clips och gick lätt att bända bort med en plastsmörkniv i springan.

Nu kommer jag åt vid karmen bättre så en tejp mellan karm och vindduk så borde saken vara biff? (Vid clipsen får jag väl klippa lite i tejpen...)

Blr väl vara diffusionsöppen tejp där, antar jag? Springan mellan karm o regel är ca 15 mm.

• Fönsterkarm utan aluminiumprofiler med synliga clips, vindduk och en springa på ca 15mm.
    Skapa konto
  • Borttagna aluminiumprofiler vid en fönsterkarm som avslöjar en 15 mm springa med isolering och vindduk.
    Skapa konto
  • Avlägsnade aluminiumprofiler vid en dörrkarm som avslöjar en vindduk och mätsticka visar 15 mm springa.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.