Vi har varje år sedan huset byggdes fått besök av bin som verkar trivas bakom vår fasad.
De gör oss ingenting, små fredliga varelser som egentligen gärna får bosätta sig där. Men vi funderar kring risken för skador på huset. Vad jag läst mig till tidigare så gör inte bin skador på huset. Men deras bo kanske stänger för ventilationsspalten bakom fasaden, eller något annat problematiskt, någon som vet?
De gör oss ingenting, små fredliga varelser som egentligen gärna får bosätta sig där. Men vi funderar kring risken för skador på huset. Vad jag läst mig till tidigare så gör inte bin skador på huset. Men deras bo kanske stänger för ventilationsspalten bakom fasaden, eller något annat problematiskt, någon som vet?
Vi har också en del bin i håligheter i vår tegelfasad. Jag har landat i åsikten att det är murarbin:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Murarbin_(Osmia)
Isåfall är det solitära bin, dvs det kommer inte att eskalera till ett stort bo och de sägs inte göra någon skada:
https://www.naturskyddsforeningen.se/sveriges-natur/2012-3/harmlosa-husbin
"Björn Cederberg, entomolog och specialist på steklar och bin på Artdatabanken säger att du har fått rödmurarbin, Osmia bicornis, som hyresgäster. De är harmlösa och nyttiga pollinatörer. Rödmurarbi är solitära bin som inte bygger samhällen eller lagrar honung. Honan letar rätt på en lämplig hålighet där hon formar en liten pollenklump som hon lägger ett ägg på. Denna cell muras igen och nästa cell påbörjas i direkt anlutning. Biet skadar inte väggarna eller alstrar mögel. Rödmurarbin sticks inte, om man inte fångar en hona och håller fast henne med fingrarna. Hanar, som den på bilden, saknar gadd och kan inte stickas. Rödmurarbi bor gärna i begagnade hål från skalbaggslarver i solbelysta trädstammar. Det är lätt att få honor att acceptera artificiella bohål genom att borra i vedträn eller i änden på små plankbitar och spika upp på garageväggen eller på en staketstolpe. Bibatteriet ska gärna sitta regnskyddat och solbelyst under någon del av dagen. Lämplig borrdiameter är sju mm för rödmurarbin."
Jag låter därmed mina vara. Det kanske t.o.m. blir någon slags symbios med hussvalorna som bor på andra sidan huset
https://sv.wikipedia.org/wiki/Murarbin_(Osmia)
Isåfall är det solitära bin, dvs det kommer inte att eskalera till ett stort bo och de sägs inte göra någon skada:
https://www.naturskyddsforeningen.se/sveriges-natur/2012-3/harmlosa-husbin
"Björn Cederberg, entomolog och specialist på steklar och bin på Artdatabanken säger att du har fått rödmurarbin, Osmia bicornis, som hyresgäster. De är harmlösa och nyttiga pollinatörer. Rödmurarbi är solitära bin som inte bygger samhällen eller lagrar honung. Honan letar rätt på en lämplig hålighet där hon formar en liten pollenklump som hon lägger ett ägg på. Denna cell muras igen och nästa cell påbörjas i direkt anlutning. Biet skadar inte väggarna eller alstrar mögel. Rödmurarbin sticks inte, om man inte fångar en hona och håller fast henne med fingrarna. Hanar, som den på bilden, saknar gadd och kan inte stickas. Rödmurarbi bor gärna i begagnade hål från skalbaggslarver i solbelysta trädstammar. Det är lätt att få honor att acceptera artificiella bohål genom att borra i vedträn eller i änden på små plankbitar och spika upp på garageväggen eller på en staketstolpe. Bibatteriet ska gärna sitta regnskyddat och solbelyst under någon del av dagen. Lämplig borrdiameter är sju mm för rödmurarbin."
Jag låter därmed mina vara. Det kanske t.o.m. blir någon slags symbios med hussvalorna som bor på andra sidan huset
Klicka här för att svara
