Fasad
ClasseClas: Jag har använt museband https://tjb.se/images/Dokument-media/101212_101222_101310_101320_prod_20190226.pdf
kenneth5828: [citat] Nej bara sticka under panelen och en bit ner, Men Andreas la mottes förslag var bättre.
addee: Har tänkt ta tag i och fixa till lite avslut på mina putsfasader men är väldigt osäker på hur jag ska lösa det. Garaget är det spacklat/tunnputs utanpå 100mm Frigg. Friggen står på plåtlist i botten. Dock avslut väldigt nära backen pga markförhållanden. Huset är det putsat ovanpå tegelfasad. Ingen direkt list i botten. Gemensamt är att det ser estetiskt skit ut. Byggaren hann
arvid53: Tänker måla om mitt hus, vilket har en gammal panel som från början målades med linoljefärg. Detta har sedan målats om ett antal ggr. med alkydoljefärg. Problemet nu är att på vissa delar har den gamla färgen krackilerat, dock inte lossnat så mycket. Vilket gör att den sitter väldigt fast om man försöker skrapa bort den. Har vid tidigare ommålning använt sliprondell och sedan
KnockOnWood: Vi gjorde denna manöver på vårt gamla skärgårdshus år 1983. Under Sidiplattorna var den stående träpanelen i bra skick, och locklisten var borttagen. Vi köpte 80 mm falsad cellplast från Sundolitt, och spikade på 22 x 95 brädor utanpå, som dels höll cellplasten på plats, dels funkade som spireglar för den nya stående träpanelen med kubbläkt. Och jag var noga med att täta med
Pajsarn: Är i köptankar på ett 1 1/2 plans hus från 1928 med reviterd fasad. Det är en betong baserad träfiberskiva. Vad är negativt och positivt med det? Något man ska akt sig för? (felstavat Reviterat)
jonaserik: Slipa ner till trärent och lite kvistlack på , det kommer att bli en nyansskillnad bara , knutbrädorna täcker om dom är breda
Flukie: [citat] Alright, då är jag med! Tack för tipset, störtar iväg till jula å handlar lite
hscn: Har just nu murare med mycket gott rykte som putsar vår fasad. Ser ut som följer. Timmerstomme, vindtät duk, Träullit 2,5 cm tjocka skivor, nät, grundputs, utstockning och sist handslagen spritputs. Målas med silikatfärg
Vermilion: [citat] Sidorna på huset har inte denna ytputs och har färg direkt på den tjockare putsen. På dessa ytor måste färgen bort. Det finns även en hel del sprickor jag vill knacka upp och putsa igen på de väggarna. Finns det en bättre metod är att slipa bort färgen? Även på framsidan så har tidigare ägare försökt dölja att ytpusen har släppt genom att måla igen hålen som skapats
bozze4evigt: [citat] Fast ytan är inte slät utan rugglig så att torka bort är nog inte så lätt
tergo: ev testa stryka teglen med rengnstopp och kolla om det är orsaken https://beckers.se/produkter/utomhus/puts-mineraliska/regnstopp-v
skippen: Har ju ingen lust att gräva upp allt och göra det helt från grunden, måste ju finnas något sätt att fixa det lite enklare /Stefan
Freddy_kruger: Det funkar också... Men är fasaden sliten eller ser ut som din ska man grunda hela.
claesborjesson: Mitt förslag: Sätt stolpar som håller upp taket invid väggen, snötrycket kommer annars att ha sönder Al-fasaden. Om du vill slippa göra hål i fasaden så skruvar du fast solskyddet enbart i markstenen. Du limmar sedan fast solskyddet i AL-väggen med akvarielim, detta limmet har en avsevärt mycket högre hållfasthet än vanligt silikon (eller andra limmer), förvisso kan du även
Semiproffset: [citat] Den plana ytan utåt tänker jag. Inte optimal i sin fina hyvling för just fasad. Om det skall passa ihop med övrig panel så hade det så klart vart att föredra en grövre hyvling.
ollefisk: Hej Vårt hus behöver målas om. Är det någon som kan tipsa om en bra målerifirma i Karlstad eller i närheten?
Mjölsered: [citat] Ok, man ser inte det riktigt på bilden. Men är det så.... ta bort det.
panzerkin: Någon som har erfarenhet av Webers Seprovent system? Jag läste i en gammal tråd från 2014 (skriven av en anonym ej verifierad användare) att torrbruket som används i grundputsen "kan" suga vatten, och gör den det kommer det också in i deras cementbaserade skiva, då "kan" det uppstå problem med sprängningar vid - grader, Jag är spekulant på ett hus från 2007 som ursprungligen
Johan.Abrahamzzon: Jag rekommenderar dig också att kika äver fasaden efter mögelsporer. Framförallt under takfötterna och på nordsidan. Trots att huset är relativt nymmålat så har det ändå ståttt sedan 2016. Det blir ju ett extra problem när dessa glipor dyker upp och som någon skrev så kan man försöka måla igen dem innan man målar hela fasaden men man riskerar också då att få 3 lager färg
Gochg: [citat] Har fritidshus i Halland, så hjälper gerne med råd.
fraxinus: Just det, bra att jag läste monteringsanvisningen igen, tack för det! Det får bli läkt helt enkelt men förmodligen tejp vid fönster och dörr. Jag har inget avtal som beskriver hur saker o ting ska utföras, det löses efter hand kan man säga. Genom att jag läser på och ger anvisningar.. En hel del inte alltför tunga arbeten utför jag själv. Har uppfattningar och önskemål om
HSP: Kolla även vilken tjocklek det är på grundfärgen, och uppge fabrikat typ och tjocklek till den färgleverantör du tänker använda. Jag fick reda på att en leverantör av panel hade för tunt grundfärglager enligt min färgleverantör. Så jag valde panel från en annan leverantör.
xLnT: [citat] På din första fråga beror svaret på tillverkarens anvisning. Vad som blir mest ekonomiskt fördelaktigt får du nog själv lista ut genom att ta reda på vad de olika alternativen kostar. Du kan ju ge bättre förklaringar med hänvisningar till tillverkarnas arbetsbeskrivning och datablad.
sfiiia: Utöver eventuellt bygglov för att byta till en annan panel - finns det några byggtekniska problem som vi bör känna till? Ser det till exempel annorlunda ut bakom vår falsade spårpanel än vad det behöver göra bakom en lockläktspanel så att det i praktiken inte går att byta mellan dem?
xLnT: Det är ju lite enklare att göra bleck utan putskant. Med putskant så blir det fler veck som ska göras, och det blir svårare att få till innerhörnorna, man vill ju gärna inte att vecket blir synligt inne i hörnet. Om man ni bryr sig om sånt. Blecken kostar så lite att få gjorda, så den tiden kan man lägga på bättre saker som är viktigare.