Annars brukar det gå att beställa från något mindre hyvleri eller så köper man vanliga sågade bräder och ber en snickare fräsa vattenrännorna på vertikalfräs.

Virket skall helst vara gran.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Det är Moelven som tillverkar panelen med man måste beställa den genom en återförsäljare. Har tänkt bygga klart i sommar så då återstår att låta någon fräsa spåren eller en annan lösning. Då närmast en stående enkelfas.

Stående enkelfaspanel håller knappast tätt. Låt inte byggbrådskan dra in dig i ett misslyckande.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Stående enkelfaspanel håller knappast tätt. Låt inte byggbrådskan dra in dig i ett misslyckande.
Det blir väl lite av ett experiment i så fall. Jag kör då en hyvlad panel för optimal vattenavrinning samt målare den med JOTUN oljan som skall vara riktigt bra enligt butiken. Tänker också lägga ett penseldrag i noten under monteringen. Håller det inte tätt får det bli plan B, takpapp. :)

Lite off topik men det börjar bli dags för tryckimpregnerad syll. Är det så bra det kan bli eller finns det något att vinna med ytterligare behandlingar? Tänker en extra omgång olja eller tjära?

Nu brörjar den bärande konstruktionen ta form. Jag bygger med tryckimpregnerad virke 45x95 som jag hunnit olja en gång inkl alla snittytor. Tyvärr är det mer eller mindre ihållande regn. Finns risk att virket kroknar?

Bärande konstruktion av oljad tryckimpregnerad virke under uppbyggnad i skogsmiljö med en stege mitt i konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.