Vad har hänt här och vad gör vi åt det? Det är ett hål i fasaden precis där balkongen slutar.

• Hål i träfasad där lacken flagnat och en spricka syns vid balkongens slutpunkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål i fasaden ovanför balkongänden där trä och isolering syns.
    Skapa konto
Är det i taket?

Nej i fasaden. Första bilden är närbild på hålet och på andra bilden ser du balkongen på vänster sida.

Ännu mer utzoomat

• Utzoomad bild av en grå panelvägg på ett hus med ett fönster och takränna, med vit markering.
    Skapa konto
Aha, jag tror mig se nu att det går ut en regel ur väggen precis under där.. de mätte nog fel när de skarvade ur för regeln på den båttenbrädan.

Det är ingen fara på taket skulle jag säga. Du har ju en generalskarv och en plåt strax nedanför. Går plåten under regeln (balkongen) bortåt ?

Hålet har inte funnits där sedan det byggdes. Jag upptäckte det idag och är ganska säker på att det inte var där förra sommaren. Kan inte säga säkert men jag tycker att vi borde sett det isåfall.

Om du absolut vill göra något åt det så skulle jag fyllt igen det med ett vitt lim eller vit silikon. Finns säkert andra som har klyftigare förslag. Men tror inte du behöver bekymra dig något speciellt. Träfasaden är bara yttre skyddet för väggen. Innanför ska du ha vindduk och isolering. Vindduken skyddar från inträngande fukt.

• Gilla
Jonta Melon
  • Laddar…
M Maria84 skrev:
Hålet har inte funnits där sedan det byggdes. Jag upptäckte det idag och är ganska säker på att det inte var där förra sommaren. Kan inte säga säkert men jag tycker att vi borde sett det isåfall.
Ok, men det är ju färg där... Så borde funnits där förra sommaren också... :p

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Svårt att se men jag tror att det är plåt innanför hålet.

Vi målade 2012 och då var hålet absolut inte där. Den grå färgen har ju också försvunnit lite ovanför hålet. Det syns bäst på första bilden.

Är du fundersam på om något byggt något litet bo innanför får du väl bryta ner en bräda och se efter?

Kan det vara så att någon byggt ett bo? Det ser ju ut som att det ligger lite spillmaterial nedanför. Vilket djur beter sig såhär?

sunnis
Ser ut som att man har kapat ur för mycket, lagat hålet med att "limma" dit en bit med utomhusfog som sedan har lossnat. Köp en liten plåt och klipp till eller så såga ur en ny bräda och skruva dit på lämpligt sätt.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Fönsterkitt går också att smacka dit.
Oavsett bör hålet täppas igen/täckas för.
Utmärkt ingång för gnagare och getingar. Kommer de in bakom fasaden gör de snabbt schweizerost av isoleringen (gnagarna).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.