Taket i vårt kök är av lackad krussidullig panel. Det är väldigt mycket sportstuga över det. Egentligen vill jag lasera det, men inser att det blir rätt svårt utan att behöva slipa ner all lack - vilket kort sagt är uteslutet (stort kök, högt i tak och allt annat än slät panel).

Vad kan man göra för att uppnå en liknande effekt som lasyren ger?

Bryt vit panellack med mer vitt pigment, beror naturligtvis på hur vitt du vill ha det men är det rejält gulnad panel så krävs en hel del vitt för att dölja det gula.
Alternativet är att täckmåla vitt, men då blir det ju ingen lasyreffekt förstås ;)

//Christina.

Kanske inte din idé förstås ... men jag fick det täcklackat i högglansvitt ... blev ursnyggt!

Fattar inte att jag kunnat leva med den tidigare fula panelen så länge ....

Både förslagen verkar intressanta. Jag har dock "hört" att om man målar med bruten lack, eller annan lackfärg med pigment, ovanpå klarlack så kan den nya färgen krackelera. Är detta något som någon har råkat ut för?

Om du tvättar och slipar noga så bör det inte vara något problem.

"Min" målare tvättade den 25-åriga lackade panelen; grundade & målade två gånger. Jag skulle tro att du kan 'känna' om det blir alltför tjockt färglager. I annat fall rekommenderas nog slipning också :-/.

Varför jag inte gjorde jobbet själv berodde på högt i tak och inkluderade även trapphus - väldigt högt ;).

Med slipningen syftade jag inte på att färglagret skulle bli tunnare utan att det är nödvändigt för vidhäftningen.
Lack har en väldigt glatt yta som det är dåligt fäste på.

Trip Trap är ett danskt märke som har en färg som heter panelvit. Vi använde den på ett lackat gulnat trätak och det blev jättesnyggt, ser precis ut som ett laserat tak. Ingen slipning behövdes, endast tvätt. Fråga om det i färghandeln.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.