Hej!

Vi ska klä väggarna i köket och det blivande badrummet med pärlspontpanel. Problemet är att man inte kan sätta upp panelen trären och sen måla på plats. Första strykningen ska ju göras innan panelen spikas upp för att det inte ska bli randigt när den torkar isär under torrare perioder.

Eftersom nya rön säger att gravida inte ska måla (och inte heller ska man måla om hemma innan barnet blivit minst 6 månader) pga ökad risk för allergier så känns det olustigt att ställa sig och måla nu.

Det känns självklart att man ska undvika lösningsmedel, men tydligen är det farligt även med vattenbaserade färger.

Jag hade tänkt måla med linoljefärg, men den ska ju spädas med lösningsmedel i första strykningen.
Nu funderar jag på att leja bort måleriarbetet i badrummet (med linoljefärg) och försöka hitta på någon annan lösning för panelen i köket. Äggoljetempera tex. ....det måste väl vara en ofarlig färg eller? Fast det kanske inte är så praktiskt....det går väl åt mängder av ägg. Och vad händer om barnet sen visar sig bli allergiskt mot ägg....då kanske man måste riva ut panelen. Har hört om människor som är så hyperallergiska mot vissa livsmedel att de inte kan vistas i samma rum som det aktuella livsmedlet. Låter otroligt, men det förekommer tydligen.

Många funderingar, men kanske finns det nån enkel lösning på problemet som jag inte kan se.

Verona skrev:
Många funderingar, men kanske finns det nån enkel lösning på problemet som jag inte kan se.
Om det går så är väl den enklaste lösningen att vänta med att sätta upp panelen och måla den.

Vad det gäller de olika färgernas farlighet så verkar det finnas många olika åsikter. Gravida och bebisar ska i vilket fall utsättas för så lite kroppsfrämmande kemikalier som möjligt så det bästa är helt enkelt att låta bli.

En annan möjlighet är väl att du åker bort en helg och låter den andra delen av "vi" sköta målningen och därefter vädra så mycket som det går. Färgen kommer fortfarande avge kemikalier men du kommer att utsättas för en mindre del.

Jag önskar att vi kunde vänta med att sätta upp panelen, men jag tror inte att det går iom att vi ska dra vattenrör på väggarna bla. Gissar att panelen måste på plats innan rören dras.
Och så är det det elektriska också. Eftersom elen ska bytas ut och kompletteras så skulle man bli tvungen att demontera allt elektriskt igen sen när panelen ska på plats.

Kanske blir det andra halvan av "vi" som får offra sig. ;)Jag tycker bara det är tråkigt att han ska behöva fixa nästan allt och jag "står vid sidan av och tittar på". Hade varit skönt att kunna bidra med något vettigt. Jag har iofs gjort mät och ritningsjobb och liknande men han får ta byggeriet. Jag hjälper till lite där jag kan men man är ju inte så rörlig när man är flodhäst. ...Och sen är vi under rätt stor tidspress om vi ska hinna få till kök och bad i brukbart skick innan bebisen kommer, så för att sambon skulle få tid över till byggeriet hade jag hoppats kunna underlätta lite.

Den gravida halvan i hushållet får tyvärr hålla sej lite undan vid bygge pga gifter i färg, tunga lyft, buller mm mm.

Jag föreslår att den blivande moder sysslar med spackling(?), lättare städning på bygget och andra mindre roliga hushållsuppgifter - tyvärr.

Det kan tyvärr låta lite mansgrisigt, men man måste ju ta strörst hänsyn till bebisen och modern. Dessa bör inte utsättas för ovanstående saker

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.