Hej !

Vi ska till och måla vårt tak i allrummet. Vi tror att taket är obehandlat, träet har mörknat med åren. Vi har tänkt och måla med vit täckfärg. Taket består av rätt så bred pärlspont-aktigt typ (en snickare sa att sån där panel finns inte och köpa idag).

Vilken typ av färg ska man använda? Antar att man måste tvätta taket först med något också. Hur har ni gjort ? Har ni kört med grundfärg först ? (det suger väl en del, träet alltså)

Tips mottages tacksamt.

/johawk3

Tak målas ju vanligtvis med matt färg, men till den typen av gammal panel du pratar om tycker jag personligen att det är mycket snyggt med en färg med tämligen mycket glans i ("högblank"), panelen får annars lätt ett "torrt" och "livlöst" utseende.

Grunda bör du absolut göra och jag förmodar att du får räkna med två färdigstrykningsvarv så det är ganska mycket arbete det handlar om ;), iom. det så är det ju inget man vill göra om i brådrasket så jag skulle råda dig att fundera på kvistförsegling också, innan du sätter igång.
Det är väl inte säkert att det behövs om nu taket är ordentligt uttorkat, men kolla som sagt upp det innan, för det är så tråkigt att få kvistgenomslag efter bara nåt år när man lagt ner så mycket arbete på taken :).

//Christina.

Shellack används då alltså till att "försegla" kvistar. ;D

Hmmm, ja taket är ca 35 år gammalt. Ovanför ligger vinden och där är det väl inte direkt pur-torrt. Shellack har jag hemma, luktar som s***n men man får väl vädra ordentligt isåfall ;)

• Gilla
Raycan
  • Laddar…
Trä är ju ett levande material så man kan ju misstänka att sprickbildning är oundvikligt.....frågan är väl egentligen efter hur lång tid ? Spricker det efter 10 år så är rätt ok ändå ...

Vill helst undvika oljefärg då vi har småbarn i huset...

Det stämmer. Shellack ska helst inte användas i kombination med latexfärg, eftersom shelllacken slår lätt igenom latexfärgen.
Alkydfärgen luktar apa inomhus, är mindre hälsosam och har längre torktid. Ska man måla med alkydfärg bör man ha god ventilation och det bästa är ju egentligen att vänta till i vår, men det orkar vi inte göra.
Vi blev rekommenderade 1 strykning Nordsjö Häftgrund V och därefter 1 eller 2 strykiningar med Nordsjö Innetak 2. Om det blir bra eller inte....vet ej, men vår lokala färghandlare borde man väl kunna lite på.

Har man en gång målat med latexfärg så kan man visst inte måla om nästa gång med oljefärg. Vatten på olja går bra men olja på vatten blir s**t.

Vi valde vattenbaserat p g a att den är något hälsosammare, luktar mindre och torkar snabbare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.