3 380 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Måla fondvägg?
Hej! Vi håller på att måla en fondvägg som är 2x2.4 m och använder en rätt mörk färg 4010-Y70. Tyvärr har vi inte lyckats få en jämn yta på väggen utan att ränder från roller bli synliga i släpljuset. Vi har försökt 5 gånger men det blir ändå inte riktigt bra. Nu gav vi upp och vill anlita en målare men vi vill att väggen blir verkligen perfekt den här gången, därför undrar jag om det är någon som vet hur man kan hitta en bra målare (d.v.s med rekommendationer) eller om någon känner till en duktig målare som kan rekommenderas.
Mycke tacksam för alla svar
Gelena
Mycke tacksam för alla svar
Gelena
Hej!
Tack för era svar.
Vi bor på Lidingö, så jag tror att det blir alldeles för långt att åka från Uppsala, men tack ändå för erbjudandet.
Nej, rollern är inte för grov. Vi använde samma roller som vi målade andra väggar med och där blev ju allt rätt bra. Fast de andra väggarna är målade med vit färg medan till fondväggen använde vi en mörk färg.
Tack för era svar.
Vi bor på Lidingö, så jag tror att det blir alldeles för långt att åka från Uppsala, men tack ändå för erbjudandet.
Nej, rollern är inte för grov. Vi använde samma roller som vi målade andra väggar med och där blev ju allt rätt bra. Fast de andra väggarna är målade med vit färg medan till fondväggen använde vi en mörk färg.
Hej Gelja
Jag känner igen problemet med mörk fondvägg! Jag har en matt grå vägg i köket som ljuset faller in från sidan på, den var ganska svår att få till kan jag säga!
Jag har hört att det viktigaste när man målar med mörka färger är att man drar rollern åt samma håll det sista man gör, över hela ytan. Men svårt är det helt klart att få det perfekt....
Jag känner ej nån målare jag kan tipsa om tyvärr, jag målar alltid själv....
/ PJ
Jag känner igen problemet med mörk fondvägg! Jag har en matt grå vägg i köket som ljuset faller in från sidan på, den var ganska svår att få till kan jag säga!
Jag har hört att det viktigaste när man målar med mörka färger är att man drar rollern åt samma håll det sista man gör, över hela ytan. Men svårt är det helt klart att få det perfekt....
Jag känner ej nån målare jag kan tipsa om tyvärr, jag målar alltid själv....
/ PJ
Tack för all respons!
Skönt att veta att vi är inte ensamma om det här problemet och att det är verkligen svårt att måla med mörka färger. Nu har vi äntligen lyckats med det, fast vi fick måla om väggen 7ggr.
Vi fick rådet att måla uppifrån och ner hela vägen i ett svep och det funkade! Det var den svåraste väggen i hela lägenheten men nu är vi nöjda med den och en erfarenhet rikare. 
Tack än en gång för alla svar vi fick!
Skönt att veta att vi är inte ensamma om det här problemet och att det är verkligen svårt att måla med mörka färger. Nu har vi äntligen lyckats med det, fast vi fick måla om väggen 7ggr.
Tack än en gång för alla svar vi fick!
Hej!!
Den mest sannolika felet ni gjort när ni har målat så att väggen blir randig är att ni haft för lite färg i rollern och därmed har "torrmålat".matta ner ytan lite lätt och damma av,måla igen och använd rikligt med färg,snåla inte!!
Ni kan......
MVH:målar-klidden
Den mest sannolika felet ni gjort när ni har målat så att väggen blir randig är att ni haft för lite färg i rollern och därmed har "torrmålat".matta ner ytan lite lätt och damma av,måla igen och använd rikligt med färg,snåla inte!!
Ni kan......
MVH:målar-klidden
jag instämmer med föregående...om man har för lite färg så får man trycka hårdare vilket gör att att du får ränder....alltså mer färg ..och låt rollern vandra fjäderlätt över hela ytan i långa fina drag.. :
Hej!
Eftersom vi målade väggen 7ggr. har vi hunnit prova allt, bland annat att ha rikligt med färg på rollern. Tyvär funkade det inte riktigt eftersom då uppstog ränder efter rollern ändå. Men när vi målade sista gången använde vi oss av rådet att måla hela väggen i ett svep, dra rollern upifrån och ned hela vägen. Detta (med kombination att ha mycket färg i rollern) fungerade riktigt bra och nu är vi väldigt nöjda med resultat.
MVH
Gelena
Eftersom vi målade väggen 7ggr. har vi hunnit prova allt, bland annat att ha rikligt med färg på rollern. Tyvär funkade det inte riktigt eftersom då uppstog ränder efter rollern ändå. Men när vi målade sista gången använde vi oss av rådet att måla hela väggen i ett svep, dra rollern upifrån och ned hela vägen. Detta (med kombination att ha mycket färg i rollern) fungerade riktigt bra och nu är vi väldigt nöjda med resultat.
MVH
Gelena
Klicka här för att svara