Den tapet jag vill ha blir för dyr. Funderar på att måla tapeterna i konventionell vattenbaserad färg - brukar dessutom funka med att tvätta dessa enstaka gånger. Hur är det med de nya färgerna - blir det svårare att tapetsera om efter att man målat gamla tapeter?

Nej, det funkar fint.
Om det inte är en så modern färg att jag inte hört talas om den ännu. ;)

Jag tycker det funkar jättebra att måla på tapet. Nyligen tvingades vi göra om ett rum pga "ritskada" ;). Rummet hade en vacker enfärgad tapet med en jättefin och ovanlig bård. Tyvärr gick varken tapeten eller bården att få tag i. Men vår färghandlare blandade till exakt samma färg och jag målade tapeten upp till bårdkanten och vi kunde därför behålla den fina bården. Kanoooon :D

Att måla tapeter har jag gjort flera gånger och vet hur fint det blir. 80-talets bubbliga medaljongtapeter i grönt & guld (!!!) i vardagsrummet var en fasa då jag flyttade in ... här har ommålning skett två gånger därefter och väggarna är ursnygga med den svaga medaljongen i det enfärgade.

Vad jag alltså undrade över är hur det blir den dagen jag verkligen vill tapetsera. Normalt kan man ju riva av det översta tapetsjoket för att därefter tapetsera igen. Jag funderade på om målningen förstör denna möjlighet och att man kanske måste slipa ner hela väggarna.

Därav min fråga.

Du ksn tapetsera på målad tapet.Är färgen blank kan du behöva slipa mer den lite så att limmet fäster.Har du många lager tapet kan du behöva nollställa väggen ....
Men spackla skavanker,slipa,förlimma och sätt upp tapeter...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.