Jag skulle aldrig våga rekommendera någonting annat än minerit, gärna dubbel, på en murstock pga brandrisken.
Träreglar är av det skälet inte så bra heller utan aluminium/stålreglar är att föredra här.

/Kent

Har själv funderat på att plocka ned masonitskivor från murstocken. Jag skall göra det med det syftet att jag vill sätta in en braskamin och måste därför försäkra mig om hur murstocken ser ut. Jag tänkte inte sätta tillbaka några skivor när jag väl fått bort dem. Tror att det skulle kunna se ganska bra ut med en synlig murstock, men smaken är olika.

Enklaste sättet för dig borde vara att limma fast gipsskivor med gipsbruk. Gipsbruket finns i 25 kg säckar som kostar ca 200:-. Sedan är det bara att fördela ut gipset på skivans baksida och sedan trycka fast den mot murstocken. Ev. kan man tillfälligt slå in någon liten spik på lämpligt ställe för att hålla den på plats. Ett dygn senare sitter skivan garanterat fast och spikearna kan tas bort.

Har använt denna metod på massor av väggar i huset och det fungerar utmärkt. Att du skulle behöva Minerit-skivor tycker jag verkar onödigt. Dessutom är de betydligt dyrare än gipsskivor. Gips brinner inte så det är ingen fara ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.