Nu har vi kommit till det stadiet då målaren ska spakla och "väva" väggarna. Vill vill inte att det ska vara någon struktur på väggarna och har då hört talas om något som heter ameringsduk. Målaren är inte alls positiv till detta då han menar att allt syns igenom, underarbetet blir med andra ord otroligt viktigt. Finns det något annat som någon har erfarenhet av som inte ger någon struktur genom färgen när man målar över?

Det är väl så att om man inte har struktur på det man sätter upp (typ armeringsfilt, microlit eller vad man vill kalla det) så kommer underarbetet bli viktigare eftersom alla skavanker syns bättre. Jag menar om du har lite struktur alternativt mönster så kanske du inte tänker på en del ojämnheter som finns.

Satte själv microlit/armeringsfilt och efter målningen så ser jag jättemånga skarvar som jag borde ha jobbat bättre på (resultatet hade ju blivit likadant utan microlit också men)

/Gojan

Målaren påstår att man ser ett hårstrå som ligger bakom men hur känsligt kan det vara?

Var det mycket svårare/tidskrävande att sätta upp ameringsfilten än vanlig väv?

JA

Hemmakatten
Håller med Nithin.

Varför sätta microlit på en ny vägg?
Jag fattar liksom inte poängen eftersom det enda den gör är att den för med sig ett moment till.
På en gammal vägg med sprickor så fyller den en funktion men på ny gips?

/Kent

Jag vill ha en slät yta så det ser ut som om man målat direkt på gipsen med den skillnaden att det blir ett skydd så väggarnablir tåligare.

Jag skulle absolut sätta microlite för att få väggar med bättre hållfasthet och skydd mot mindre skavanker. Tycker dessutom att microlite är mer förlåtande för underarbetet, och att det blir en mjukare känsla av väggarna (lät lite som Ernst Kirschstång, det var inte meningen ;D)

*flundrar* Om man nu vill ha en vägg som tål nåt så är det ju knappast den plana ytan som får stryk utan utvändiga hörnor och där kan inte microlit fungera eftersom den bryts om man viker den.
Den gamla vanliga väven är tyvärr det enda som funkar över hörn.

/Kent

Snickarboden skrev:
Den gamla vanliga väven är tyvärr det enda som funkar över hörn.
Plåthörn tål en del stryk    ;)
De spacklar man lätt över och i kombination med Microlit blir de osynliga. Har gjort i min nuvarande lägenhet och det är omöjligt för en lekman att upptäcka dem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.