Färg, Måla & Tapetsera
Lillbjorn: Vi hade problem med att färgen sprack i paneler och listverk. Bor i ett "välventilerat" timmerhus med stora skillnader i temperatur och fuktighet. Vid senaste ommålning inomhus skrapades färgen, skarvarna fick sin latexfog och sedan målning som vanligt. Några tuber gick åt, men det var värt besväret. Efter 1½ år är resultatet fortfarande som nytt.
Fasting65: Trapphuset där min arbetsgivare hyr lokal renoverades nyligen. Där sprutmålade man taket. Jag var förvånad att det inte blev någon dimma som det blir vid typ billackering. En vanlig 10-litershink stod på golvet och et "sugrör" från kompressorn stack ner i hinken. Det såg hiskeligt smidigt ut. Vi har precis diskuterat det vid fikabordet och jag blev rätt sugen på att sprutmåla
pleximaster: Helt beroende på hur sugande underlaget är
ibland får man måla rätt många strykningar innan den är mättad om det är en gammal söderpanel. Är huset/panelen ny och kanske inte hundra torr så suger den inte så farligt men då får man räkna med att köra någon strykning till ett år senare. plexi
GreenTurtle: På Aftonbladet.se ger dem lite tips idag. Och högtryckstvätta fasaden är INTE rekommendabelt .... http://www.aftonbladet.se/vss/bostad/story/0,2789,636763,00.html
Jenny_U: Ordentligt med maskeringstejp på golvet då antar jag!! ;) Vi beslöt oss för att måla listerna nu, innan vi spikar dem på plats. Vi sprutmålar, vilket ju inte hade varit lika enkelt om de suttit på plats! Vi spikar med vita spik sedan är tanken och ev tilläggsmålar det som behövs...
janefonda: Byggt en hemmabio, la sedan på glasfiberväv som jag måla , ser nu i efterhand att jag har ngr bubblor som dykt upp... fungerar det göra ett litet hål o skjuta in mer lim med ngn form av limspruta måntro ??? hade tyvärr spånskiva bakanför o trots jag grundmålat den ordentligt o jag tog rikligt me lim har det sugit in ordentligt.... var helt ok från början ser ut ha släppt på de
fasadgurun: för säkerhets skull kan du grundmåla, då fabriksgrund ofta är ett transportskydd. Då blir det bäst för ditt hus ! Lycka till
annaper: Hej! Blanda sand i färgen (Finns att köpa i färghandeln)så får du mer som putsstruktur. // Anna
Michailoff: Använd en Alkydoljefärg. Skrapa bort lös färg och gruna där du skrapar. Grunda inte om det är ett helt färgskikt på fasaden, grundfärgen behöver rernt trä för att fästa, inte ett annat färglager för då flagar det. Sedan målar du två ggr med alkydoljefärgen.
Gutte: Varför använda tryckt virke om man ska måla ??? Bortkastade pengar enligt mig. Tryckt virke avänder JAG för att få det så underhållsfritt som möjligt. Alltså slippa skrapa, slipa och kladda. Visst får man efterbehandla tryckt också, men blaska på lite olja är en baggis jämfört med att måla. Tycker JAG.
Michailoff: Kan bli svårt att rätta till i efterhand. Du skulle använt en penetrerande färg innan microliten. Även om du får in lim i bubblorna så kan det vara så att det inte fäster eftersom det är för "kritigt" under väven. Ska du testa med lim så använd våtrumslim.
Michailoff: [citat] Skitsnack! Det är precis så mycket fungicider som man kan ha i utan att påverka färgens egenskaper. Väljer man en vattenburen färg så gör fungiciderna mest nytta, lacknafta tar bort en effekten.
jojjeblom: Hej, rekomenderar att lacka innan ni sätter upp det. Just för att slippa springor. Sen är det betydligt bättre arbetsställning,(slipper ryggskott-nackspärr-färgdräll utefter armarna) och lacka panelen liggandes på bockar. Så har jag gjort iaf. / jojje
fasadgurun: enda färgkartan jag sett med bilder på nätet http://www.caparol.se/main/medierummet/tryck/original/tralasyrkarta.pdf finns säkert många tillverkare som kan göra en "ceder" kulör. lycka till :)
Mangelito: Skall måla ett paneltak, tycker det är för matt. Räcker det med vit väggfärg i 20 glans? Köksfärg kanske?
tirreturr: Avslöjad :) Ja det kan inte vara många områden som har så strikta färgkoder så det är nog ganska troligt att vi är blivande grannar! Kul! Vi ska tydligen vara glada att vi har hela fyra färger att välja mellan, det verkade på stadsarkitekten att hon helst hade sett att det bara skulle vara en färg på området. //T
OLHA: Jo, det må Du tro!!! Men jag vill gärna ha lite koll innan, på priset.
fasadgurun: Den där teblitt låter ju bra. Är det mögelmedel i den ?
pleximaster: Vi har målat en del rum hos oss med linoljefärg, lerklinade väggar. Är kanon nöjda! mvh plexi
Immobil: Så är det väl med alla färger. :-/ Det krävs en viss temperatur för att den ska torka. ;)
Immobil: Glömde han möjligtvis att måla väggen röd innan? ??? För att få fram lystern på guldfärg krävs det att man grudar med rött. :-/ OK, det låter mysko men så är det. 8)
fasadgurun: Jag ringde en kompis och frågade. Han säger att vettnburna alkyder är bra när det gäller trähus. Han har provat oljetäcklasyren from Caparol - lf heter den visst. Han säger att den håller fasaden fin. :)
ParkaKungen: Vilken glans skall man ha? Har nu inhandlat Beckers vägg och takfärg på Bauhaus. Vägg har glans 7 och tak glans 3. Vad säger ni experter , har jag fått rätt glans? En liten annan fråga. Jag har stuckatur i taket, går det med vanlig takfärg att måla även stucken? Den är väl av gips eller?
OLHA: Har någon testat detta? Verkar vara en variant för mig men dom på speedheater sa att träet troligtvis multnar/smulas sönder. Någon erfarenhet?
OLHA: Hmm. Har nu varit och snackat med en Flûgger butik. Dom rekommenderar att skrapa rent hela fasaden...... Och börja om med färgen. Välj då något annat än linolja. Hela fasaden 1 gång med grundolja, därefter grundfärg 1 gång för att avsluta med två strykningar täckfärg. Vad tror Ni?
gaia: Att kalla det en tillsats är inte rätt eftersom på gamla tider använde man blyoxid som baspigment i färgen ( blyoxid+olja) och det behövdes inga extra supergiftiga små mängder av tillsatser i sådan färg. Det gick åt mycket blyoxid att blanda en sån färg till rätt konsistens. Jag tror inte du kan få tag i denna oxid och i dom mängder du behöver :(. Det är kilovis och inte gramvis
OLHA: Ofta blir det oerhör snyggt med bara vita eller äggskalsfärgade väggar. Så livar Du upp och förändrar genom tavlor, möbler och mattor! Jag tror Du riskerar att få en tydligare väggar om Du använder mönstrad väv. Tror jag.... ;)
m1nn13: Hur får man det att se ut som i inredningstidningarna då... vi måste köpa en hel del nya möbler när huset väl är byggt. Vi kan ju inte ha våra 90-talsmöbler i vårt nya hus, det blir ju skitfult. Vilka färger ska man välja? Det enda vi kan behålla är vår mörkblå 2000-tals soffa. Nån som har nåt bra tips från färgleverantörer eller annan inspiration???