Jesca_j
Jesca_j: Vi använder spackel från BYGGMAX, 10kilo för 99:- och det funkar bra och är lätt både att breda ut och slipa.
4 svar · 6,9k läst
T
Tommy_S: Det testet har blivit utdömt på flera gruner och ett nytt test av färger är påbörjat. Ta Folksams resultat med en nypa salt.
1 svar · 3,8k läst
A
Annas: Ja - grönt blir snyggt till. Det skulle jag med rösta på. En varm grön färg, kanke oliv, men sparris låter gott det med. Det finns vissa gröna som nästan går över till brunt. De ger ett lugnt intryck och det är fint då det skiftar i olika ljus. I ett tv-rum tycker jag det är OK att det är lite mörkare. Lycka till! //anna
2 svar · 4,6k läst
N
norrtabo: Du har inte funderat på hängrännor o stuprör i zink? Om ni vill att huset ska återfå ett tidigare utseende tror jag det är det bästa. Man kan ju också måla in stuprören i husets färger som man gjorde förr. (Fast vill man att dom ska synas så är det en annan sak) :D Svarta plåtdetaljer på taket låter bra tycker jag.
1 svar · 2,3k läst
A
aljan: Super tack för bra svar. Rummet är ganska stort, öppen planlösning mot kök och hall. Blir väl sammanlagt 30kvm. Nu är det ett träpanelstak (eller vad det kan kallas) och man kanske måste ha en list. Tack, tack Al
4 svar · 13,2k läst
A
ahlback: Vill man inte spackla hela väggen har jag hört att det finns någon sorts "återställare" som tar bort ojämnheter. Sedan är det bara att måla över. Kan kanske vara ett alternativ att kolla upp... ::)
7 svar · 4,0k läst
M
ma60: Skall måla om huset och tar gärna del av andras erfarenheter av utomhusfärg från Colorex - Scala; - Oden kiseloljefärg - Solid V - Oljetäcklasyr
0 svar · 6,7k läst
B
Byggahus-nisse: Har kollat priser på några ställen idag, Ceder är ganska precis dubbelt så dyrt som Lärkträ... (ca 400 resp 200kr/m2, brutto inkl moms oprutat). Är det ngn som har tips på billiga leverantörer av Lärk eller Ceder. Köp utomlands? Ceder är tydligen vanligt i danmark och lärken i tyskland enl vår arkitekt... Jag börjar gilla Cedern mer och mer, men det blir nog lärkträ ändå. Vi
6 svar · 4,9k läst
M
mr_look2: Hej ! Jag ska måla om taket i vårat sovrum. Det är någon form av betong som är vitmålad. Det är mycket sprickor i färgen så jag har skrapat bort all lös färg och alla flagor. Har börjar spacka taket. Min simbo kom efter att jag spacklat halva taket och sa att hon hade hört att man inte ska göra så. Att man först ska grundmåla taket och sedan spackla. Jag tycker att det låter
0 svar · 3,5k läst
T
Tesa: Kan inte ge ett riktigt svar, men enligt tapetaffären (två olika) så suger tapeterna mycket (särskilt dessa gamla i papper) och även gipset på väggen. För att inte tapeten skulle bli stel och svår att sätta, kunde man göra så. Vävlim var tydligen bättre att använda än tapetlim...och dyrare i och för sig. Vi har nu använt samma metod även på de nya vi satt upp, fungerade
2 svar · 1,6k läst
F
FamLindgren: Är det någon som vet var man kan hyra en byggställning (lättmetall) i Landskrona eller Malmö trakten? Vi skulle behöva en sådan när vi nu ska måla huset. Mvh Daniel
0 svar · 2,0k läst
J
Josefine: Vi ska måla om i våran hall. Från hallen går det en trappa upp till hallen på övervåningen och vi har tänkt måla nedre hall, trappuppgång och övre hall i samma färg. Nuvarande vägg är pistagegrön målad glasfiberväv och den vi fortast möjligt dölja. Glasfiberväven har vi tänkt dölja med hjälp av strukturfärg. Dock inte "Som Sand" eller liknande med låg struktur, utan
0 svar · 2,5k läst
S
synpunkter: Tack för svar och input. Jag kanske var lite otydlig - vad jag undrar är egentligen om det finns nån färgtyp som är något mer förlåtande / "elastisk" om paneler rör sig. Jag vill gärna undvika sprickor osv.... Vad gäller underarbete så tänkte jag slipa / rugga upp den gamla lacken, målartvätta noga och sedan grunda och färdigmåla. Att helt ta bort lacken är nog svårt, onödigt
3 svar · 1,8k läst
S
Sly_fox: Det ordnar sig alltid med husproblemen! På det ena eller andra sättet. Men ibland tar det mer på en än annars. Det finns en del trådar som jag skrivit där det står en del om det men man kan inte bara tänka på det. Det är alldeles underbart där vi byggt - vi har söderläge på baksidan och öppna fält efter det. Det är lugnt och skönt - lagom tyst och vi har en stor tomt som vi bara
1 svar · 3,0k läst
C
camli: Men tvätta ska man väl alltid göra före man skrapar eller? Det är ju inte överallt man måste skrapa bort nåt, eller? Och där man inte skrapar så måste det väl ändå vara rent för att färgen ska fästa?
2 svar · 913 läst
B
Byggahus-nisse: Riktigt lärkträ ska behandlas varje år för att få den varma bruna kulören, vissa föredrar att använda den obehandlad och får då ett gråaktigt utseende. N
4 svar · 3,8k läst
N
Nybyggare: Dagens spånskivor är dessutom långt mycket bättre på många sätt än förr, normalt behöver man inte ens förlimma. Pappen på gipsskivor suger mer än en nytillverkad spånskiva ;)
7 svar · 3,8k läst
ClasseClas
ClasseClas: Kanon, tack för tipset! Det blir till att masa sig till Silvan söder om stan. Norrort (08) har dåligt med Silvan-butiker.
4 svar · 10,2k läst
F
TN-Funkis: Mina erfarenheter av svart färg på fasad är: 1: P.g.a värmeutvecklingen sommartid "åldras" färgen mycket snabbare och blir väldigt spröd, i förhållande till ljusare färger med samma uppbyggnad(alkyd - oljefärg). Färg påmålad 00 är nu helt slut och måste målas om igen då den börjar spricka upp i söderläget. 2: I Stockholms-området är luften så pass skitig att man får
43 svar · 13,8k läst
H
hulimskulim: Hej igen, nu har jag fått svar från husfirman. Det kostar 9000:- att lacka våra Elitfönster i avgift i NCS. Är denna summa rimlig - jag tycker det verkar mycket  :o Har idag varit hos en färghandel i stan som kan ta fram färger i RAL koder :)
6 svar · 10,3k läst
G
Gunilla: Stort tack för svaren. Jag ska prova dessa färgprover. Gunilla
3 svar · 3,8k läst
A
arny: Tack för kommentarerna! Nu är bygglovet beviljat och husleveransen bokad i mitten av september, så det blev inte så sent som jag befarat. Husleverantören kan inte ställa upp med att gundmåla panelen med Falu rödfärg. Frågan är vad som är klokast att göra nu. Slutet av september är väl inte den ideala tidpunkten för husmålning, speciellt inte här i Luleå. Skall man ändå måla,
11 svar · 6,6k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Den gulbruna är gulockra och den skiljer sig markant från norr till söder. I Skåne är den tung och mustig, i Norrland tunn och ljus. Jag tror att det finns studier på detta hos Färginstitutet. Den gröna är säkert kromgrönt och det är samma sak med den, dock lite snävare spektra.
1 svar · 2,9k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Limfärg blir väl fint. Cellulosaklister och krita i lämpliga proportioner. Kanske blnda i lite linlja för att binda kritan bättre. Recept finns säkert på webben.
1 svar · 960 läst
F
fasadgurun: [citat] Vilka färger använde du - och blev du nöjd ? :)
4 svar · 963 läst
F
fiddeli: hej igen snigel m fl! Den Sandbergstapet jag tänkte på har smala ränder, kanske en knapp centimeter breda. Den kan ju ha utgått, det var ett knappt år sedan jag själv stod och höll i den senast. De bredrandiga är ju också fina, inte fullt lika diskreta ... randigt är ju alltid rätt! :P och ganska tidlöst. Jag tror precis som Christina att även vitt kakel skulle kunna bli snyggt,
28 svar · 6,7k läst
F
fasadgurun: hittade följande sida på internet: http://caparol.se/main/arkitekt/fargsyst/fargsyst_mineral.htm :)
2 svar · 1,5k läst
H
Haggen: Tack för svaren. Jag tror jag förstår. Späd med linolja för att få rätt pigmenthalt och späd med vatten för att få rätt viskositet. Klas, provade du dig fram för att få rätt viskositet eller använder du någon mätare?
3 svar · 6,1k läst
P
Patzy: Rustas Faluröd ÄR helt ok. :D Vi har målat sommarstugan med den och det funkade jätte bra. 8)
29 svar · 30,7k läst
S
Sly_fox: Jättesnyggt Roger!
8 svar · 4,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.