F
fiddeli: hej jag vill bara tilllägga att enda sättet vi kunde få bort denna färg på var att riva ner underlaget(alltså fem lager tapet). Den är nog inte så bra att måla direkt på en gipsskiva? Kanske skulle det gå att slipa bort den? Om man har ett tillräckligt grovt sandpapper. Fiddeli
10 svar · 2,5k läst
F
fiddeli: hej om man målar huset "kritvitt" (som en granne till oss t ex), är risken stor att man får tvätta fasaden var och vartannat år (som en granne till oss t ex ...) ALL smuts och damm som syns. Annars undrar jag hur ni kommit fram till just vitt och grönt. Det låter härligt, krispigt och fint, liksom, men vill ni ha "krispiga" färger eller? Vad vill ni åstadkomma med detta? Själv valde vi
1 svar · 2,1k läst
A
AAA: [citat] När vi målade så fanns det inga skillnader i färg. Det var först efter ett par veckor/månader som delar av fasaden gulnat/grånat. Allt var samma vita färg den dag vi målade. Berit
23 svar · 14,7k läst
C
commando: Hej min fru fick för sig att vi skulle göra våran halltrappa mörkbrun av inrednings synpunkt. Den var av lackat massiv trä, vilken sort e jag osäker på....och varje trappstegs främre vägg är av spånskiva, vilket så klart gör det lite mer kompliserat. Men jag kilade iväg till Bauhaus för att rådfråga dom och fick svaret att det skulle betsas...fick ngn pulver sort som ska blandas
0 svar · 3,2k läst
Rostig_9000i_-88
Rostig_9000i_-88: [citat] hmm, var det så enkelt då blir det till att rota fram excenterslipen och testa! Grovt papper gissar jag?
3 svar · 2,1k läst
D
diddi: Jag undrar över samma sak, fastän väggarna är typ puts eller någonting liknande (huset är byggd -38) och mycket porösa. Hur sätter jag upp gipsskivorna? Måste jag måla väggen först för att få bätre yta? mvh/diddi
2 svar · 663 läst
T
Teknisten: Jag har nu testat att lägga mikroliten omlott och sedan spackla ut skarvarna. Det är ingen bra lösning. Jag har även testat att lägga den kant i kant fast med någon centimeters mellanrum på vissa ställen, och sedan spackla igen mellanrummet - det blir mycket bättre. Man ser inte skarven även om man inte lägger väven exakt kant i kant, bara man spacklar igen mellanrummet. Jag ville
13 svar · 2,2k läst
B
byggimpert: [citat] Låter som ett utmärkt val, den kommer inte att se gul ut, däremot neutralt ljus,ljus grå :) Skulle du välja en "på pappret" neutral grå ton, dvs. utan den lilla gnuttan gult tex. S1500-N eller S2000-N så kan den i visst ljus upplevas blå men, vad värre är, risken är att den under andra ljusförhållanden ser lila ut. MVH//Christina.
3 svar · 9,9k läst
M
muppen: [citat] de sprutade på färgen, rollade sedan så det blir ministruktur.. 8) PS Jessica-när blir det mer bilder på hemsidan?DS
23 svar · 20,5k läst
F
fasadgurun: Hej. Är det någon som kan dela med sig erfarenehter av järnvitriolbehandling av en ny fasad. Arbetsgång - material - och resultat - gärna med bilder.... Tacksam för råd & inspiration. :)
0 svar · 2,9k läst
Rostig_9000i_-88
Rostig_9000i_-88: Jag löste det själv: Spacklade som vanligt och slipade jämt, sedan lade jag på spackel med svamp i två omgångar. Sedan tog jag och rollade på grundfärg (ganska mycket) över spacklingen. Efter det var det bara att rolla hela väggen med grundfärg och vips fick jag samma yta överallt. Nu ska jag bara leta på någon lämplig färg att slutmåla hela rummet med.
3 svar · 8,9k läst
M
Mangelito: Ja det kan nog funka. Tack för tipset!
2 svar · 4,8k läst
4integration
4integration: Funderar om jag skall blaska på lite ny färg i garaget (väggar och tak). Det skall helst vara någon billig färg. Tips på färg? Vilken kulör kan vara lämplig?
0 svar · 4,0k läst
M
mino: Ja det är ju som sagt väldigt olika vad man tittar på och vilken färg man behöver. Mitt exempel gällde alkydoljefärg (som är ett exempel på det GreenTurtle kallar "vanlig färg"), där skulle jag nog bli lite misstänksam om 10 L kostade så lite som 450 kr.  För övrigt kommer ju GT behöva en del annan färg, grundfärg tex som också ligger inom ett annat prisspann. Så det bästa
6 svar · 2,1k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Om man har en taklist skall den målas med samma färg som taket, så jag håller helt med byggimpert. :)
4 svar · 3,7k läst
fia_mstd
fia_mstd: Jag vill måla min träliga hall/entré och anslutande "korridor" i någon mjuk nougatliknande färg. Tapeterna som sitter är från 70-talet och har ltie glatt yta, inte så där "papprig" som tapeter brukar vara. Går det att måla rakt ovanpå dessa? (efter tvättning med målarsoda alltså menar jag). Anledningen till att jag vill måla är att det verkar enklare, men måste man hålla på
0 svar · 1,9k läst
fia_mstd
fia_mstd: hittade jag reklam för. Vad är det för speciellt med den färgen fattade jag dock inte. Den gör mörknad panel ljusare, men det borde ju vilket färg som helst med lite ljus pigment i göra eller? Vi har mycket träpanel(obehandlad) i vårt hus, och det blir så mörkt. Vill ha det lite ljusare, vad rekkommenderar ni då?
0 svar · 1,4k läst
M
Magnus_L: Har ett liknade ställningstagande, själv vill jag ha slamfärgen(linoljeförstärkt). Mitt dilemma är att underlaget är slitet, nästan som hyvlat..frågan är om färgen fäster(hjälper linoljeförstärkningen)?
5 svar · 4,3k läst
Immobil
Immobil: 8) Klart du ska göra första strykningen innan panelen sätts upp. Satsa på riktiga penslar så går det snabbt. ;)
1 svar · 2,3k läst
V
Voortrekker: Vill bara tipsa om Allbäcks innomhusfärg "Linus på väggen". En otroligt vacker linoljebaserad färg helt utan lösningsmedel som ger en fantastisk lyster och struktur. Ger en lätt sandig, slammad och oregelbunden yta. Lite lurig att applicera innan man kommer på tekniken men slutresultatet blev fantastiskt!
0 svar · 3,5k läst
J
Jenny_U: Vi köpte Nordsjö till slut. Kanonbra spackel! Min far, som sköter det mesta av spacklingen, vägrar ens pröva någon annan sort nu!! ;D ;D
4 svar · 937 läst
M
malinochjohan: Hej det funkar även med ättiksprit.... Malin
4 svar · 6,0k läst
H
hasse_f: Lyfter upp den här tråden. Är det någon som har en prisuppgift på invändig puts?
1 svar · 3,2k läst
Totte_S
Totte_S: Uppifrån och ner, stora ytor före små ytor. Alltså börja med vindskivor och ev taksprång och takfot, därefter fasaden. Sedan kan du maskera om du vill innan du målar knutar och foder. Det blir mindre färgstänk när du målar små ytor, alltså är det smidigast att avsluta med dem. Så tycker jag...
1 svar · 2,6k läst
F
Familjens_Fixare: Jag har använt stålregeln till ytterhörn ett flertal gånger. Skruva den tätt och se bara till så att den blir rak och fin. Man får göra det ganska noggrant om det skall bli bra. Stålregeln passar in på nersäkningen på gipsskivan så den skall vara utåt hörnet (nersäknkingen på gipsskivan alltså) Jag tog ingen fiberremsa och på några år har det inte hänt något.
4 svar · 3,0k läst
F
fasadgurun: här kommer några bra länkar ALCRO http://www.alcro.se/inneute/inomhus_start.asp?PID2=83&PID=&ID=15&StartID=13&LankTyp=2&LankTyp2=2&produktinfo=yes&inut=0 CAPAROL http://caparol.se/main/medierummet/tryck/original/snickeriinne.pdf Lycka till ! :)
1 svar · 2,5k läst
P
poppgubben: grundoljan skall IN i träet. Därför är den viktig runt utsatta partier som ändträ, spikskallar och skarvar - där fukten senare kan leta sig in i träet. grundolja innan du går på med grundfärg. Kolla in byggmax - dom har bra priser. lycka till :)
0 svar · 7,8k läst
P
poppgubben: www.nordsjo.se www.alcro.se www.beckers.se www.caparol.se www.jotun.se www.sadolin.se www.alpina.se www.flugger.se www.teknos.se eller gå in på www.sveff.se Betyg på all dessa kan jag inte....
0 svar · 7,3k läst
F
fasadgurun: tänk bara på att linolja oxiderar vid kontakt med luft. om du tillexempel har en trasa eller trassel med linolja på - lägg den i blöt eller låt den torka utomhus på ett underlag som inte fattar eld. Värmen blir så hög i till exempel trassel, att trasslet kan fatta eld. ;)
7 svar · 10,3k läst
C
Chief_Ryback: Det är alkyden som är lösningen. Vattenburen färg isolerar inte de bruna genomslagen.
4 svar · 4,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.