Hej på er husbyggare. Jag undrar om det är någon som vet ungefär hur mycket färg det går åt på tre varv skyddsmålat hus höner från älvsby. Pratade med målaren och han sa mellan 90-110 liter men om han skulle göra detta så gick det åt 140 liter hmm.

Tack på förhand// Martin

Svårt att säga åtgången men generellt sett så gör målaren av med mer färg pga att han lägger på mer varje gång.

Det finns en speciell sida för oss med älvsbyhus.. du får den hemskickad i broschyr.. men jag kan ju ge dig en tjuvtitt..

www.bohlins-bmm.se

Du får dessutom bra rabatt 20-35% på Flugger..
Detta står för övrigt om Höner.

Höner 103 m2
--------------------------------------------------------------------------------

Fasad / Foder
Grundfärg 3x10L / 1x10L
Färdigstrykning 6x10L / 2x10L

Grundfärgen är det första lagret som målas på huset. Grundfärgen skyddar ditt hus mot fukt och påverkan av väder och vind. Till husmodell Höner går det åt cirka 30 liter grundfärg till fasaden och 10 liter till vindskivor, underspikning, knutbrädor och foder. Färdigstrykningen är det sista momentet i målningen, detta är den kulör du valt till ditt hus. Till husmodell Höner går det åt cirka 60 liter till fasaden och 20 liter till vindskivor, underspikning, knutbrädor och foder.

Tackar för för infon Deo, man har ju inte tid att kolla i kundpärmen nu när huset står på plats, men känner igen siffrorna när jag läst detta. Får ta med mig pärmen till jobbet och läsa. mvh martin

Jag köpte på Älvsbyhus inrådan enligt de rekommendationer på beräknat åtgång som de hade, fick dock åka och kompletteringshandla ett oar ggr och då har jag inte ens börjat med färdigfärgen >:(

Första vänden kom jag hem med 178 kilo färg / olja etc men det räckte inte, konstigt att de inte vet hur mycket det skall gå åt. Vi talar alltså inte om 3 liter för lite utan 13..

Dyrt blir det ju också, så klart :'(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.