Hej
Står i begrepp att måla både invändigt och utvändigt :D.
Efter att ha sett det lätt gulnande resultatet av tidigare invändigt linoljefärgsmålade ytor hade bestämt mig för att inte använda linoljefärg. Vet inte varför men efter mycket velande så inser jag att jag vill inte ha något annat i mitt gamla torp ändå.

1. Vet någon en linoljefärg som gulnar mindre än andra märken? (Jag använde Engwall o Claesson förut.)

2. Vad exakt är det som gör att färgen gulnar?

3. Jag har hört att om man kan använda annat förtunningsmedel än terpentin till färgen så är det inte "riktig" linoljefärg, stämmer det?

Tacksam för hjälp o råd


 
Jag har i antikvariska sammanhang haft samma dåliga erfarenhet av Engwall & Claessons färg, i ifrågavarande fall Alcro (vill minnas att det var E&C då, rätta mig). Gulningen lär ha att göra med halt av omättade fettsyror. Detta och mycket mer kan läsas på Riksantikvarieämbetets hemsida under "materialguiden". Goda erfarenheter har jag av Ottosons färg och WIBO. Tror säkert även Kulturhantverkarna har tänkt på det problemet.
Färgen kan förtunnas även med andra lösningsmedel men vissa hävdar att det skadar färgen. Vet inget om det men grejen med bra linoljefärg är ju att man i princip slipper lösningsmedlet. :)
 
django skrev:
men grejen med bra linoljefärg är ju att man i princip slipper lösningsmedlet.  :)
Precis! Också min erfarenhet att man knappast behöver förtunna linoljefärgen. Läste i en handverksbok från 1965 att till utemålning skall ingen lösningsmedel tillsättas!?! men det står inte varför....

gaia
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.