Hej!

Jag känner mig lite uppgiven nu.

Vi har flyttat in till en lägenhet (hyreslägenhet) och hyresvärden går inte med på att fräscha upp lägenheten då han anser det vara i beboligt skick och så vill vi hellre måla än tapetsera (jämnt och enfärgat) o värden bara tapetserar.

Tapeterna var hiskeligt ful strukturtapet och det satt så dåligt att vi rev ner det, men problemet var att det är ca 3-5 olika lager av tapeter och ev färg också så vi rev ner så gott vi kunde. Rummen (som är vardagsrum och hall som vi tänkte måla i samma färg så de går ihop) har olika tapeter, så i vardagsrummet rev vi ända ner till första tapetlagret som satt som om det var fastsvetsat på underlagret men på många ställen satt det 2 lager tapeter stenhårt fast så vi sket i dem o försökte slipa ytan. I hallen är det lite olika eftersom det är en massa dörrar så sitter tapeten lite olika hårt. Så det är lite olika ytor mellan dörrarna.

En person har försökt på sig att bredspackla, men i ärligheten så ser deet inte speciellt fint ut...

Vi har slipit, försökt spackla. Men nu känner jag att jag snart ger upp. Ytan är ca 35 kvadratmeter väggsyta om jag minns rätt (kan vara mer).

Finns det någon lösning för oss som har anstränd ekonomi? Vi har redan spräckt vår budget (är knappt så vi har råd till mat nu). Vore bra om det finns någonting som kostar max 500 kr för all yta.

Jag har kikat på "genvägen/problemlösaren/återställaren" men blivit kraftigt avskräckt av det hemska höga priset per rulle.

Ska vi bita ihop och ha fula väggar i några månader och spara ihop pengar till dessa renoveringstapeter eller finns det någon magisk och billig lösning för oss? Jag som trodde att målning var billigare än tapetsering....

Ursäkta för att detta här lät lite tråkigt/lesset, men jag känner inte mig speciellt glad just nu. Tack för att ni har läst.

Jag skulle nog föreslå att ni slipar och spacklar/bredspacklar.

Även om återställaren fixar en del missar så går det inte få bra om det ser ut som det verkar göra hos er.

Tack för dina tankar.

Jag såg riktig billig färg på Cheapy, 35 kronor för 2 liter väggsfärg. Vi har diskuerat och funderat på att testa på att måla riktigt många lager och kanske det jämnar ut sig i slutändan och måla då med den riktiga färgen? Eller är iden helt förkastligt?

Det kommer att jämna ut litegrann men det kommer att gå snabbare och bli billigare att spackla.

Om ni inte behöver få ett perfekt resultat så köp bara en bred spackelspade och försök jämna till de värsta övergångarna.
Det finns billigt (och hyfsat bra) spackel på BYGGMAX, 99:- för 10kilo.

Ok!

Vi köper redan billig spackel från typ Rusta, ÖB etc. 70-75 kr för 4 liter. Jag har ingen koll på liter/kilo dock. :D

Har läst nånstans att man ska använda finspackel efterrsom det är lättare att slipa. Vi använder sandspackel, kanske vi ska byta till finspackel.

Vi hyrde en ångmaskin i färgaffären. Det kostade 150kr för en helg och gick fantastiskt smidig. Vi kom på ca en halv dags arbete ner till tapetlager ett som satt stadigt och fint på gipsskivan (ca 9kvms sovrum). På några få partier gick vi sedan loss med excenterslipen.
Vi målade därefter ett lager, eftersom vi skulle sätta glasfiberväv, men efter målningen var det så snyggt att vi funderade på att bara måla på ett varv till.
Ångmaskinen har ett munstycke som man håller mot väggen, då dundrar ångan rakt in i tapeten och limmet löser upp sig så att man kan dra loss den.
Jag tycker att det är svårt att spackla, men när jag ändå har varit tvungen tycker jag att sandspackel är absolut bäst, ffa för att det är mycket lättare att slipa bort ...
mvh Fiddeli

Synd, om jag hade vetat om ångmaskinen så skulle jag ha hyrt den, nu är alla väggar redan spacklat (båda fint och fult)

Trodde att finspackel var lättare att slipa efter vad som stod här.

Lättspackel går lätt att slipa, vi har använt detta med gott resultat, 99:- för 10liter.

181438.jpg

en sådandär ledbar slipkloss som man sätter på ett skaft är å rekomendera vid slipningen.
Har själv en sådan och med långa slipdrag så når man ett bra resultat.

Exakt!
Vi köpte också en sådan och den kan verkligen rekomenderas. :)

Ja, vi fick låna en sådan där ledbar slipkloss och den är ju bra att sipa redan rätt så jämna ytor med.

Har hållit på och håller på att bredspackla och min teknik är bättre än den personen som hjälpte till här, he he. Skillnaden är att jag är mer noga och ser till att det inte blir centimeterbreda "repor" i det man spacklat orsakad av t.ex. partiklar som fastnat på spatelkanten. Damma av väggen innan man spacklar med andra ord! Jag får väl göra jobbet själv eftersom andra personer här helst vill få det undanstökat! Jag tvättar till och med spateln innan varje påfyllning av massa...

Snålheten bedrar väldigt ofta visheten när man spacklar. Det är en otrolig skillnad på att spackla med t.ex fluggers lättspackel kontra rustas odugliga skitspackel.

Det är toligen inte aktuellt i detta fall men jag har, efter diverse renoveringar, helt lagt av med bredspackling. Jag kör istället med gips (13 eller 6 mm). Det är troligen billigare, det går fortare, det är enklare och det blir extremt mycket bättre. Detta förutsätter i o f att man måste byta/ta bort socklar och foder.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.