A
akby: Va, kvistar i MDF. Idag är ju dom flesta lister gjorda i den typen av material. Men om det är riktiga trälister kan man ju kvistlacka och grunda innan slutfinish. Sen om man gör det innan eller efter man satt upp dom är väl en smaksak.
5 svar · 6,7k läst
A
akby: Kolla med kulturfärg i Lit, http://www.kulturfarg.se. Bor själv i Ö-vik och dom skickar det man beställer per buss, fraktfritt
0 svar · 4,5k läst
K
koko: Jag tycker man alltid står där med en halv burk färg kvar när man är färdig, och har man köpt 10 liter färg är en halv burk rätt mycket... ;) Fast målar man omålat (dvs en ny vägg), så går det kanske åt mer än om man målar om?!
3 svar · 5,1k läst
M
Mady: Det han sa var att huset blev dyra att fixa i fabrik då de kör så många samtidigt och de sedan behöver "stoppa" för att köra ett hus som är icke grundat. Lycka till!
24 svar · 18,3k läst
M
mammamys: Mitt bidrag till tråden är: Måla grått i liggandes ränder ca 30cm höga och ta varannan blank och varannan hel matt. ELLER Sjögrästapet med mycket "ekfärg" i om du inte vill att det ska bli för mycket av det goda kan du alltid måla eller tapetsera en "fondruta" eller en "fondring" där tex soffan står. Mvh Maria
15 svar · 7,8k läst
T
topmount: Hej ska anlita en måleri firma och känner mig ganska vilsen när jag tittar på listan över 276 firmor här i Göteborg. Huset som ska målas är byggt på 20-talet i trä och sten och rymmer 11 lägenheter. Tänkte nu bara höra med er om det är någon som har några firmor att rekomendera eller varna för.
0 svar · 1,8k läst
J
jooselti: Easy Cover är tänkt att sätta över ojämna underlag, t.ex strukturtapeter och glasfiberväv. Har en svägerska som använt det i hallen på strukturtapet (på porösa plattor- inte en challe att hon ville dra tapet och spackla det!) och resultatet blev en helt slät vägg! Man kan både måla och tapetsera på den. Antar att man gör som vanligt..allt som sitter löst ska först bort och
1 svar · 3,8k läst
A
affischeraren: [citat] Tack för svaret Immobil,det blev solklart./x
2 svar · 4,3k läst
S
Stoffe_byggare: Jag litar på ER!! Ni har tipsat, sen hittade vi ett putsat hus som var snyggt, vilken färg frågade vi. S1002 Y svarade de direkt. Dock blev jag lite orolig när jag såg den uppsprutad på en yta av 15 x 15 cm, kändes lite gul. Men det blir nog bra när det blir klart som Farsan säger! ;D
4 svar · 780 läst
P
Pesco: Jag pratade med eoc, och de var ju väldigt tillmötesgående! Kul! Nu surar jag bara över att jag hann köpa 1 liter Gysinge gråGRÖN innan jag bestämde mig får att måla blått! Ytterligare en färgburk i källaren, denna dock oöppnad... :-[
5 svar · 4,5k läst
H
hempularen: Flugger har något dom kallar fläckförseglare. Den använde jag efter en mindre brand för att försegla en sotskadad yta så att inte sotet skulle tränga ut genom färgen. Fick tipset av brandmännen. Det är en vit sprayfärg. Nu efter 2 år så har inget sot trängt ut.
1 svar · 4,3k läst
H
hempularen: Om du skall måla vattenbaserat ovanpå en oljefärg så bör du grunda med häftgrund (eller liknande) som ett mellanlager. För en massa år sedan höll jag på i över 1 vecka med att skrapa ner en misslyckad takmålning som en tidigare ägare gjort i mitt 2 kvm badrum. Sedan köpte jag färg och fick rådgivning på en Alcro butik. Som tur var så provmålade jag med deras våtrumsgrund på
6 svar · 2,9k läst
M
muppen: ska man tro folk här så verkar det inte bli nån värsta skillnad... 8)
7 svar · 5,6k läst
P
pajen: Jag skall sätta svanhalslister i taket på huset och jag har upptäckt att de literna är inte de lättaste i världen att sätta. Finns det några bra tips för hur man gör? Jag har hört något om att det finns färdiga hörnbitar att köpa stämmer det? Har någon tipps på några andra lister som är enklare att sättta och samtidigt snygga. /Pajen
0 svar · 1,0k läst
G
gaia: [citat] Sporer behöver luft och fukt för att trivas. I övrigt finns sporer i luften hela tiden och det är svårt att hålla plankorna sterilla även en kortare tid. Färgsiktet , enligt inlägget, hindrar dom inte för att trivas.... så varför måla? gaia
3 svar · 730 läst
F
fasadgurun: prova att grunda med unigrund. den verkar funka.
4 svar · 8,5k läst
R
Ragnus: Hej! Har läst lite i gamla trådar om huruvidar man ska olja sina imp. trädäck eller inte. Nu är det så att jag står inför samma dilemma. Har byggt en ganska stor altan för snart 2 år sedan och en balkong för snart ett år sedan och båda är obehandlade. Altanen har perfekt utseende som det är nu, väldigt ljus och nästan lite silvrig så jag drar mig väldigt för att smeta på olja
0 svar · 1,1k läst
J
jooselti: Hahaha..va' jag känner igen det! Fick skrapa och slipa om en ytterdörr av samma anledning en gång. Har hört att man kan tillsätta lite insektsmedel i färgen..men har ingen aning om det fungerar. Tror att de fastnar där direkt oavsett insektsmedel eller inte! Kan man inte måla inomhus är det nog kört :P
1 svar · 7,1k läst
D
David_Q: Jag ska göra exakt samma sak i vårt sovrum. Jag har iofs dragig bort översta lagret på en delbar tapet så det som är kvar är en luden och noppig pappersyta. På den sätter jag först upp s.k återställare Easy Cover och sedan ska jag måla. Betr. målningen håller jag med Pocke.
1 svar · 3,2k läst
A
ahno: Tack för tipset! Lär nog få bort det mesta av färgen,men det är lite frästa delar där det är omöjligt. Vi testar det läcknaftabaserad färg och fönsterfärg och ser vad som händer! Anna
2 svar · 8,1k läst
O
OLHA: OK! Tack för råden, så flyttar vi tråden till byggnadsvård.... Papp skall det bli! ;D /Ola
5 svar · 1,2k läst
G
Gralq: ska kolla upp era förslag.. =)
3 svar · 5,4k läst
M
Michailoff: Kolla om det inte blir billigare att skaffa två nya dörrar på IKEA i stället för att sprutmåla dom.
1 svar · 4,2k läst
M
Michailoff: Nej. Däremot kan det vara lättare att se om du missat någonstans med spackling eller slipning.
1 svar · 1,8k läst
M
Michailoff: [citat] Linoljefärgen blir nog inte så bra i ett våtrum. Däremot går det bra att använda en våtrumstäckfärg. De står emot vattnet och fukten och är mögelresistenta. Tvätta väggmattan med T-sprit först. Sedan målar du två ggr.
2 svar · 2,9k läst
M
Michailoff: [citat] Det finns MASSOR av svar om du söker i forumet. Silikatfärg är inte det bästa alternativet som jag ser det. Leta efter Caparol Capamur Plus.
2 svar · 4,0k läst
M
Michailoff: Nej. Över +5 dygnet runt i minst en vecka.
1 svar · 10,7k läst
MathiasS
MathiasS: Tack för hjälpen, vi får ta oss till färgaffärn och handla lite kladd nu i helgen.....
7 svar · 11,6k läst
A
annika_waldenborg@: Tack för alla trevliga inlägg... Den struktur tapet jag menar är inte sån gammal ful plastig utan sådan som finns i de flesta nya hyresrätter idag, vet inte vad den heter men den är väldigt fin iallafall.... Vi får se hur vi gör men är tacksam för alla inlägg som sagt... Mvh Annika ;D
6 svar · 7,4k läst
S
Snowblade: [citat] Har man inte något av de "verktyg" som finns för det kan man färga yttre kanten på eldosan med typ läppstift och trycka skivan mot och få markering för att sedan ta typ sticksåg och såga ut. Men, gips sliter mycket på sågbladen.
8 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.