Vi har en gammal skånelänga som vi håller på att renovera och nu är det dags att lägga om taket till slut. (Ni som sätt andra inlägg av mej så blir det de gamla enkupiga pannorna som läggs tillbaka och kompletteras.) Vi ska passa på att isolera taket utifrån och därmed ska alla plåtarbetet också göras om.
Vi har beslutsångest angående färg på plåtdetaljerna på huset. Huset är nu vitputsat med blåa förnster. Vi ska återställa huset till orginal färg sättning som var gulockra putsad fasad med vita ramverk runt fönster samt grågröna snickerier. Takpannorna är börringe tegelröda. Grunden ska åter bli mattsvart. Nuvarande plåtarbeten är svart runt skorsten och venthuv med vita stuprännor, hängrännor samt vindplåtar.
Ofta läser man om att man ska försöka få dessa plåtar att smälta in i huset så de inte syns. Idag så är de så kallade underhållsfria stuprören (från 1988) och dyl i mycket risigt skick. Detta påverkar mej säkert när jag uppfattar de vita plåtdetaljerna som väldigt tråkiga. Jag har därför tänkt att byta färg på dem
Min senaste ide är att ha tegelröd plåt runt två homejor på framsidan samt rött bandtäckt tak på en större kupa in mot gården /eventuellt svart plåt). Övriga plåtar som vid skorsten och vent samt alla hängrännor, stuprör, vindskeneplåtar och dyl skulle bli svarta. Min tanke med detta är att förstärka husets konturer med dessa genom att markera dessa detaljer.
Synpunkter?
mvh plexi