4 120 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
vilken röd färg???
oj, vad många röda färger det finns, eller.
Har varit ute och promenerat och insett att det blir svårt. Vi har bestämt oss för rött men vill inte ha för "falurödfärg" och inte heller för orangeaktig röd. Har någon nått bra tips?
Har varit ute och promenerat och insett att det blir svårt. Vi har bestämt oss för rött men vill inte ha för "falurödfärg" och inte heller för orangeaktig röd. Har någon nått bra tips?
Traditionell "Faluröd" är ju lite mörkare och "Falu Ljus" lite mer ljusröd och varmare i tonen (möjligen kanske vad du menar med "orangeaktigt röd").rullgardina skrev:
Försök beskriva hurdan röd du är ute efter, så är det lättare att råda
MVH//Christina.
Vi tycker bara att en del röda blir så matta och ingen lyster i alls.
Vi vill ha en mörkröd färg kanske åt tomteröda hållet, och inte som faluröd färg som tappar all lyster och nästan blir brun...
Oj, det var så svårt att förklara.
Vi vill ha en mörkröd färg kanske åt tomteröda hållet, och inte som faluröd färg som tappar all lyster och nästan blir brun...
Oj, det var så svårt att förklara.
Mattheten eller lystern har ju långt mer med färgtyp än nyans att göra, för att inte säga alltrullgardina skrev:
"Mörkröd åt det tomteröda hållet", alltså "tomteröd" är för mig iaf. ganska ljus :-/
Om vi börjar från början
Alltså bestäm er först för vilken typ av färg ni tänker använda tex. oljefärg, vattenbaserad alkydoljefärg, akrylat osv.
Välj sedan nyans, rent allmänt sett så blir en oljefärg blankare, dvs. mer lyster än en akrylat (vilket eg. är helt "fel"
Ett tips är att titta ut ett hus med nyans som ni gillar, ring på och fråga efter färgtyp och nummer.
MVH//Christina.
Hmm... ja, hon ville ha en mörkröd nyans åt det tomteröda hållet 
Men hursomhelst, är det enligt min uppfattning alldeles för lite svärta i S3060-Y90R och för den delen även 3050-Y90R för att vara snyggt utomhus, men det är ju en smaksak förstås...........
MVH//Christina.
Men hursomhelst, är det enligt min uppfattning alldeles för lite svärta i S3060-Y90R och för den delen även 3050-Y90R för att vara snyggt utomhus, men det är ju en smaksak förstås...........
MVH//Christina.
Klicka här för att svara