Färg, Måla & Tapetsera
annann: Är det någon som målat sitt hus i Falusvart eller Falu-gråsvart? Skulle man kunna få se bilder på det huset? Gärna om det är någon som har målat sitt hus grått eller svart med andra färgtyper också så jag kan jämföra. Om du vill maila bilderna i stället för att sätta in dem här är min adress annsan_75@yahoo.com Tack på förhand.
byggimpert: [citat] Hmm... hellre då en ljusare grå fasad till rött tak tycker jag, RAL 7035 (något åt S1502-G) är ju väldigt ljust grå med dragning åt grönt om man "översätter" det till NCS. Skulle vid val av ljusgrå fasad, personligen gå på en upplevelsemässigt (utomhus) neutralt grå nyans helst: *S1502-Y (lika ljusgrå som RAL nummret men med gult, vilket ger en grå nyans som utomhus
Mangelito: Vissa väggar är puts, som är målade med kalk färg. Andra väggar är betong som är målade med plastfärg där det bubblar lite... Inneväggarna är betong, och bär tydliga horisontella spår efter gjutformen. Skulle vilja bredspackla upp detta. Är det en omöjlighet? Fick ett tips att måla med blandning av släckt kalk, vatten och tapetlim, som blandas till en väggfärg konsistens. Vad
littos: Jepp. Jag har läst nån stans att det skall vara så. Jag tänker i alla fall ha det när mitt tak väl blir färdigt i badrummet om en vecka eller så. /Anders
Voortrekker: Ok.... men det är bara färgen som spricker, har jag kittet i färgsprickan?
Tommy_S: Det finns ett färgborttagnigsmedel som heter STS-7 som verkar mycket bra på plastfärg. Pensla på - vänta - skrapa.
flundra: Har ingen aning om det ger blåaktig ton eller ej. Jag har bara hört att man får en mörkare nyans. Vi kommer också att ha helt färskt obehandlad gran till panelen. Har blandade ni järnvitriolen? Har du möjligen några bilder som du kan maila så jag få se vilka nyanser ni fått? Hur var vädret de närmsta veckorna efter behandlingen? Har ni själva sprutat vatten på panelen efter
fasadgurun: kolla in referensobjekten som Caparol har på sin hemsida. www.caparol.se Dom verkar få dom riktigt feta objekten. Verkar vara dynamit i färgen. :) :o :D
Michailoff: Ju längre huset står desto mer utsatt blir det för nersmutsning och alger/mögel. Måla så fort det går. Låna en fuktmätare och testa fasaden och när det är mindre än 15 % fukt i träet överallt kan ni måla. Innan målningen så borstar ni av huset med en piassavakvast och tvättar med enn algdödande medel typ Grön Fri och sköljer av med vattenslangen lite försiktigt.
Voortrekker: Okay... suck. Vad är sanningen om alkyd/linoljefärg på fönster? I forum som dessa är linoljefärjer heliga. Färghandlaren hävdar bestämt att alkyd håller längre och bättre... Känns dock som att Linoljefärg skulle vara bättre.. vem vet?
fasadgurun: hej. Svare att lägga på tunt borde stämma ! Kanske är det problem mellan fogen/färgen. Testa annan färg. För att bli säkrare mot krackelering behöver du en färg som kan läggas på lite tjockare utan att spricka. Frågade grannen som rekomenderade Taklatex från Caparol. www.caparol.se Lycka till.
Michailoff: Vad visar då Folksams test?? Jo, att en brädbit på just det stället den placerades blev mer angripen än en annan brädbit på ett annat ställe. Och två olika produkter där en fick toppbetyg o en bottenbetyg tillverkas ju faktiskt i samma fabrik. Samma masiker men olika burkar.
Michailoff: Den vattenbaserade träoljan har bättre egenskaper än den lacknaftabaserade träoljan. Håller längre, ger mindre problem med alger/mögel. På nytt virke rekommenderas den vattenbaserade. Har man ett antal behandlingar med traditionell olja så kan man fortsätta med den. Se till att köpa en bra olja och ingen 79 kr/5 lit på Rusta eller liknande.
Chief_Ryback: Eller enkelt, kör med matt sprayfärg eller alkydfärg på fläckarna. Det är lite vanligare ,än schellack, att man har hemma.
Posia: :-[ Jag kom på att jag skrev fel om isoleringsmaterialet: glasull kallas det väl . Skulle vara mycket tacksam om ni kunde ge adresser (URL) till eventuella sidor på webben som pedagogiskt och detaljerat skildrar olika sätt att renovera en medfaren träfasad som min. :)
asken: Vi ska också måla huset grått. På fasaden ska vi ha Jotun Skodde och knutarna Kontur. Dörr och fönster blir nog kirsebaertre. Jag tycker det är snyggt med mörkare knutar.
Gagga: Hej Fredstu! Tack för ditt inlägg, vi var hos vår entrepenör och skrev på kontraktet imorse!! Vi valde att låta dem göra jobbet. 90.000 tutti totale, inkl. arbete & material. Känns mycket tryggare att ha nån annan än farsgubben att gnälla på när det spricker! Mvh Gagga
djpa: [citat] Jaså, har dom färg oxå? Får ta en sväng dit... Nädå, vi köpte Teknos Nordica Eko. En svindyr färg (brutto 1500:-/10liter) men med rabatt. Körde ett första svep med impr. olja från ändträ och 1,5 meter upp på fasaden samt andra utsatta områden såsom vindskivor etc. Nästa strykning med oljegrund. Även denna från Teknos. Efter det kom två strykningar med Nordica Eko som
MikeBo: Hej, Tack för svaret är detta med kvitto eller är det svart. Låter lite billigt om det skulle vara med kvitto men vist skulle det vara bra om det inte blev dyrare.
Immobil: [citat] Det var tur du överlevde, annars hade vi gått miste om denna höjdare. ;D ;D
Fasting65: Vi körde enligt Måleributikens förslag nr1. http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/04_juli/25-web/IMG_3499.jpg http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/04_juli/25-web/IMG_3492.jpg Fönstren är inte helt färdiga, därav är källarfönstren fortfarande ljusblå. :P och vissa gamla fönster fortfarande vita.
FlitigaLisa: Vårt hus är målat i S 7502-Y, det kallar jag grafitgrått men den är mörk, kanske du tänker på en ljusare grå... vi har vitt kring fönster men inte ut på foderna. Det är ett funkishus. Vill du se bilder får du slicka din mailadress i ett direktmeddelande!
Princess: Nu står huset färdigt och vi börjar närma oss valet av färg! Trodde detta skulle vara ett av de enklare valen men nu har jag börjat ändra mig på den punkten. Snälla är det någon som har tips på färgkombinationer? Vi har ett sutteränghus, rött tegeltak och vita stuprör. Trähus. E lite inne på grått eller beige med vitt runt fönster osv. Snälla help help ! ;D
M@ZE: Du bör nog titta på hur huset är grundmålat .. är det fabrikssprutat så skall du nog grundmåla huset först. Vårt hus har stått sen Aug-Sept 2004 och är sprutmålat som grund. Vi kommer grundmåla det och 2 strykningar täckfärg och kommer att använda Alcro´s "Bestå" system som jag hört mycket bra om. 15år utan att måla om garanterar dom om man kör Alcro´s bestå system.
fasadgurun: svårt med vidhäftning. Caparol har en produkt som funkar: unigrund. kolla på www.caparol.se :)
Johan Gunverth: Ja, färgen lossnar efter ett tag :o Skämt åsido, det skall helst stå omålat 1-2 år innan ni målar det. Ett tips jag fick höra och testade var ett grundmåla med mycket tunn grundfärg, typ 50-70% lösningsmedel och resten färg ett par gånger, sedan vänta ett par månader, måla tunt en gång till och sedan färdigmåla innan detta torkar helt. Det gjordes för 7 år sedan och färgen