B
byggimpert: Tjaaa. den exakta summan kan jag eg. inte uttala mig om, MEN det är betydligt mer jobb med microlite plus målning av alla väggar i jämförelse med att smälla upp tapeter..... Ingår dessutom lasering av paneltak i ett helt hus i den summan, så tycker åtminstone inte jag att det låter som så mycket att orda om.... men jag kan ju ha fel.. ;) mvh/christina.
1 svar · 2,1k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Det går även bra att skruva fast plåtband bakom gipsskivans kortkanter istället för remsa på ovansidan.
3 svar · 3,6k läst
J
jennieb: Ok, dubbelt så dyr :( :( Behöver inte göra så mkt underarbete för det är ny panel jag ska måla på. Har målat så mycket "noga och långsamt "på andra ställen att jag funderar på att måla med något snabbt och smidigt bara för att änligen bli klar med denna passage. Får se hur jag ska göra...
2 svar · 701 läst
Immobil
Immobil: Slipa ojämnheterna - grunda - färdigstryk ev. 2 ggr. ;)
1 svar · 8,1k läst
B
Bigfoot: Ok, jag hade fått uppgift om att ifall man använder remsor i skarvarna så går det bra "med lite tur". Sätta upp en massa gipsskivor tänker jag inte göra, då får det hellre spricka på nytt. (Det är inte så många sprickor att det är direkt störande.)
2 svar · 1,6k läst
M
mickemejsel: Hej! Mitt namn är Michael Majala, Jag undrar ifall det är några som vill ha hjälp med sina målning och renoverings problem, osv.. Med hjälp av diverse program och 3D-verktyg bygger jag om lägger golv, gör plattsättning allt är möjligt Jag vill reservera mig för att färg nyanser kan skilja sig en aning mellan bild och det färdiga resultatet. pga ljuset i bilden och diverse andra
0 svar · 2,4k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Som sagt lite teori och en stor bunt praktik brukar göra susen ;) Just fastsättandet av pappremsan kan man ju få gråa hår av, här ett par tips: 1) Målarns sätt:  * Gipsspackla skarvarna (avfasningarna) först  * Vänta en liten stund  * På med remsan  * Spackla nu fast remsan med sandspackel på "toppen"  * Vänta och slipa lätt  * Sandspackla igen  * Slipa  * Kontrollera och
13 svar · 3,7k läst
S
smarti: ett råd: stäng fönstret! färgen torkar snabbare och då försvinner också lukten snabbare. om du låter fönstret vara öppet under torktiden så finns det risk att färgen släpper, spricker etc. efter en tid med tanke på att det inte är tillräcklig värme ute. låt färgen ta sin torktid först(2-3 dagar) sen kan du öppna fönstret och vädra ut. jag har nog rekomenderat ca 1vecka
5 svar · 8,0k läst
T
Tommy_S: Och akta dig för Beckers Kvistlack (om den finns kvar). Jag använde den tyvärr och har nu genomslag på varenda kvist. :( >:(
5 svar · 4,6k läst
L
Leoni: Nu har jag påbörjat mina renovering, har bara hunnit golven än så länge. Piggvalsen/spikrullen finns inte att få ta på i min stad. Jag vill inte använda vass kniv då det är putsen under som jag vill måla och framhäva. Den är ju oregelbunden i sig, så jag vill inte ha regelbundna knivspår i putsen. Det är 3-5 tapetlager. Men ingen vävtapet som tur är. Vad göra? Gå över med
13 svar · 19,2k läst
I
ichigo: [citat] Tack för förslaget. Grått är vettigt. Haha, det är ett IKEA IVAR-skåp (2 på varandra) som jag kommer sätta hjul på. Jag är lite velig när det gäller placeringar. :D
1 svar · 2,3k läst
B
byggimpert: [citat] Tjaa... du sa ju att du ville ha ljusare vägg än luckor, om då 15% svärta är lagom mörkt till luckorna så blir ju snäppet ljusare alltså 10% svärta till väggarna.... troligen kan man få någon procent svart ytterligare så man hamnar någonstans 'mittemellan' (fast jag tycker ju att 1002-Y är en ganske lagom ljust varmgrå nyans på väggarna i ett kök, men det är ju enbart
3 svar · 2,1k läst
saturnus
saturnus: [citat] hahaha jo det är precis som mig. har flera fina och dyra pistoler hemma, men tyckte det var på tiden att satsa på en med överliggande kopp (för billackering) Kollade Biltemas sortiment, men jag tyckte priset (några hundringar) talade mot kvaliteten. Claes Olssons var dyrare (499) så den borde vara bättre, sagt och gjort= inhandlades. Slutbetyg= totalt oduglig trots made in Italy.
5 svar · 6,1k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: :)...syftade iofs på tapeten :)
3 svar · 4,2k läst
S
sifo: Vit "bruten vit" typ s0502-y funkar i alla lägen men är lite livlös på en hel vägg....   tycker jag.......    jag skulle välja lite mera färg på väggen "lite"..    mot mörka möbler ser även typ s1005-y10r inte vit ut men väldigt Ljus.......   ta sedan en tapet du tycker om och tapetsera upp den på en eller fler skivor och häng dom på väggen "som du kan byta ut när du
2 svar · 2,2k läst
morsan
morsan: Har du gamla kaminer är det nog ingen fara, men i Dovre 705CB:s eldningsinstruktion står det "Det är förbjudet att elda tryckimpregnerat, målat eller limmat trä, spånskivor, plast eller behandlat papper typ färgbroschyrer. Dessa material utvecklar under förbränning ämnen som är skadliga för kaminen och hälsan. Ämnena kan också angripa stålet i skorstenen och murningen i en murad
5 svar · 19,4k läst
T
Toaster: [citat] NCS på Kanel... S6010-Y30R. Bra till det den.. S2005-Y30R. Lycka till.
4 svar · 3,6k läst
N
Nora: Nu har vi fått tag på vår säljare och det blir lite andra tapeter än bara Borosan.... Tack för alla råd och tips!!! Nora
14 svar · 9,0k läst
G
grodan: Jag tycker det är mer praktiskt med eklister,dom vita blir fula efterhand när man tex kör med damsugaren emot
8 svar · 2,3k läst
M
Manson: Precis som vi misstänkte. Åker och köper ny färg redan idag. Tack för svaret!
2 svar · 6,7k läst
W
Wilma: En lokal snickare bygger kök åt oss som är mer eller mindre en kopia av Kvänums Sundby. Nu har det blivit dags att bestämma färg på luckorna. Efter ett antal provburkar börjar ångesten komma krypande, behöver er hjälp! Är det någon som vet, eller vet hur man får tag i, färgkoder på Kvänums rökgrå och/eller dimgrå.
0 svar · 3,6k läst
T
Toaster: [citat] [citat] Jag har fortfarande väldigt svårt att se att det på något sätt skulle vara spånskivorna som är problemet... Alltså.. om man får en matt grundfärg att sitta så ska det gå att tapetsera på. Det ska inte vara några som helst problem. Men jag förstår inte varför man valt att förbehandla alla väggar med snickerigrundfärg. Det är onödigt dyrt... förlimmning duger
8 svar · 3,0k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: För att ge ett litet exempel.. Detta hus är dock lite större än det du ska måla men det ger kanske en liten visning på hur mycket det kan gå åt: ----------------------------------------------- Tyr 123 m2 - 16meter * 8 meter Fasad Foder Grundfärg 4x10L 1x10L Färdigstrykning 7x10L 2x10L Till husmodell Tyr går det åt cirka 40 liter grundfärg till fasaden och 10 liter till vindskivor,
7 svar · 7,2k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: glasfiberväv är inte speciellt känslig utan ganska tacksam att sätta upp.detta innebär att du behöver inte överdriva spacklingsmomentet ..det skall ju vara jämnt när du drar med handen men eftersom den är så pass styv i sig självt så klarar den av vissa ojämnheter utan problem..glöm inte att rolla på rikligt med vävlim ..mer än på tapet. annars trillar det ner igen .. ;)
1 svar · 3,8k läst
morsan
morsan: Prova med en stopp/spärrfärg som används för att stoppa genomslag av bl a tjära efter cigarettrök och fukt De flesta färgtillverkare har sådan färg ;)
1 svar · 22,7k läst
S
Snigel: Vi brukar ta vår bygglampa (500 W) och hålla i alla möjliga vinklar. Den hittar mycket mer så än om den bara står på golvet och lyser rakt på väggen. Men du behöver väl knappast vara så noga eftersom du ska sätta väv. Skillnad om man ska måla, då syns ju allt väldigt väl.
1 svar · 2,6k läst
P
poppgubben: Jag tycker att Alcro och Caparol är bäst. Båda är "tunga" på yrkesmåleriet och har ruskigt bra produkter. kolla in: www.alcro.se www.caparol.se :)
7 svar · 16,6k läst
S
Snigel: Oftast är det vi "frugor" som klarar såntdär.... ;)
3 svar · 7,2k läst
N
Nonex: Jag har gammal furupanel från 1976, som iof såg ganska jämn och fin ut. Dock ganska gul. Strök hela taket med Jotum vit (taklasyr) 2 ggr. Två brädor åt gången och som ovanstående nämnde. Efterdra hela brädan för att inte få "skarvar". Det gäller att jobba ganska fort. (nacken verker fortfarande) Vi tyckte inte det täckte så tredje gången strök jag med Jotum bas vit (tror den
6 svar · 24,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.