S
spliffan: [citat] men om man har ljusare tapet på "fondväggen" lyser det kanske igenom gör man tvärtom då eller?
4 svar · 9,5k läst
B
Badger: Normalt, ja när "kärnan" har högre fuktighet (det hjälper tyvärr inte att en kort stund ha värme för målning och tapseringsjobb, behöver lite längre tid än så för att få acceptabel fuktnivå på materialet. Spånplattor speciellt är som en "fuktsvamp"). Acceptabelt, nja felaktig materialhantering som ger dessa konsekvenser är tråkigt i nytt hus och vems ansvar det är kan jag
13 svar · 10,0k läst
C
Chao-Li: Jag tyckte, med pulvret, att det var svårt att se täckningen vid påstrykning. Visst, ljussättningen spelade säkert roll, men dock mycket enklare med färdigblandat. Sen är man väl lite bekväm också.. Först leta upp nåt att blanda i. Och sen blanda. Jag föredrar iallafall att bara öppna en hink färdigblandat och bara köra på. Tapetlim alltså... ;D
5 svar · 14,0k läst
morsan
morsan: Försök att dela tapeten i ett av de övre hörnen och dra snett neråt :)
3 svar · 12,5k läst
R
RenoVera: Det är just så våran trappa se ut... En L- trappa. Nerifrån sett, först 4 raka trappsteg, sedan svänger den 90 grader höger. På väggen längs de första 4 raka stegen sitter ett litet fönster och ovan fönstret är det högt. Där möter snedtaket som är brutet vid två punkter och hela denna yta är tapetserad. Blir det verkligen stabilt med att lägga plankor? Finns det fler tips på
4 svar · 14,7k läst
saturnus
saturnus: När jag talade om för kommunens arkitekt att taket på mitt hus skulle vara svart, sade hon, snälla du tänk om. Med en sån "padda" till hus (valmat tak 340 kvm tak) kommer du att trycka ned hela kåken med ett svart tak, det kommer att se tungt ut. Jag fick rådet att åka runt och kolla vad liknande hus hade för färg på taken (Höllviken, Falsterbo) och där hade man valt allt från
5 svar · 3,8k läst
D
digital: En kompis körde med en liknande ångapparat när han skulle ta ner tapeterna, med resultatet att limfärgen i taket föll ner i stora sjok. Däremot ville tapeten inte lossna som den skulle... Till slut hittade han nån sorts medel som man bara stryker på tapeterna. Efter en stund var det bara att dra ner tapeterna. Själva kunde vi helt enkelt spraya med vanligt vatten i en blomspruta, men då
3 svar · 5,0k läst
P
Pandan: Hej! Har kollat med T-hus och fasaden är NCS S 1002 Y (ljusgrå), fönster och dörrar i aluminium S 2502 Y, innerväggar S 0502 Y. Jag tycker också om fasadfärgen och tänker använda den på mitt nybyggda hus!
1 svar · 1,3k läst
Ranchn
Ranchn: Så här kommer nog huset att målad. Bildlänk http://www.umea.bostream.se/lafamilia/Nytorpet/NT15farg.jpg
4 svar · 1,8k läst
P
poppgubben: Caparol har en bra silikatfärg speciellt för inomhusbruk. http://caparol.se/main/produkter/01tak_vagg_inne/tackfarg/sylitolbioprod.pdf God Jul ! :)
2 svar · 8,4k läst
P
pernilla9: Va bra med så snabbt svar! :) Tänkte nästan att det skulle bli till att ta fram slippapperet igen... Tycker ändå att jag var noggrann med dammsugning och torkning innan jag började grunda ... men, men; skam den som ger sig. Tio timmars torktid och sen ska dammtrådarna få sig en slipomgång de sent ska glömma. ;) /P
2 svar · 948 läst
thomas33
thomas33: Det är inte svårt att spackla om man kan. :D Hemligheten på en sådan vägg är att ha en riktigt bred stålspackel och lägga på tunnt ett par gånger. (Tex en bredspackel 600mm) Du lägger första gången så att det täcker precis "sandpappret". När sedan spacklet torkat, så har det sjunkt något, så det är bara att slipa lite lätt och lägga ett nytt tunnt lager. Se till att inte få
1 svar · 1,6k läst
J
jessica: Silikat är att rekommendera. Men du behöver slipa väggarna o tvätta dom innan..Om det lossnat lite nere vid golver eller dyl så kan du ta med den in till en färghandlare annars.. Det är alltid svårt när man inte vet vad det är för något man målar "in"... Lycka till! :)
1 svar · 2,1k läst
T
TMC: Man kan sätta microlite på både tak och vägg, det är en väv som finns i olika modeller och tjocklekar. Egentligen bör det enligt min andra tråd om samma ämne räcka att en erfaren målare målar direkt på gips och då behöver man inte alltid microliten. Men underarbetet kommer man inte från, det är alltid avgörande för ett gott slutresultat. Det råder lite delade meningar men man
1 svar · 4,1k läst
T
toal: Det står iofs för puts och betong, men det är nog som du säger bättre att köra med en silikatbaserad färg.
2 svar · 6,6k läst
S
smarti: japp det är viktigt att väggarna andas det gäller att alltid göra underarbetet på bästa sätt för att slutresultatet ska bli bra och hålla i längden.
11 svar · 116,9k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Ytarmeringen är den stora fördelen. Man får inga skavsår efter oöm behandling av tex. vilda 3-åringar. Lite mer påkostad "microlit" av polyester ger en yta som liknar papperstapeter om man målar med helmatt färg. Microliten kräver lite mer färgmängd vid första målningen. Det kan ses som en nackdel
6 svar · 16,5k läst
P
pernilla9: Tid är ett förbaskat aber. Alltså ett riktigt A-B-E-R!!!  >:( Har inte bott i huset sen 2001/2002. Nu har jag hela huset - i dess ofullkomliga skick - för mig själv. Ofullbordade ting, som vid den då akuta uthyrningen kunde ses med ett milt förstående öga, vräker sig nu över alla tappar&stavar man nu nånsin kan ha i ett öga. Förfärligt! Allting fattas överallt. Vad
12 svar · 3,3k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: [citat] Eller gör som jag sa tidigare så slipper ni blåsor 8-) [/quote] men räkna med att flytta ut 2 dagar tills osen har lagt sig..ta med barnen till svärmor  i en veckas tid så dom slipper utveckla allergier..;)
15 svar · 37,7k läst
Snigla
Snigla: Röda (inte lysande) men mer som någon sa ovan.. engelskt rött.. eller en dovare mer terrakottaröd färg som matchar tegeltaket skulle nog vara väldigt snyggt. Har sett flera hus med just "röda knutar" tillsammans med just sån nyans som du beskrev - och de har varit väldigt snygga färgkombinationer! Annars får du helt enkelt ta en "snäppet mörkare" nyans i samma färgskala du har på
4 svar · 5,7k läst
T
Toaster: [citat] Det va tydligen jag som missförstod dig. /Fredrik
5 svar · 5,5k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: nej det behöver du inte..du kommer inte se någon skillnad när du rollat 2ggr.. finspacklet kan vara ett alternativ när man bredspacklar andra lagret eftersom det letar sig in något lite lättare i de luftporer som kan uppstå i samband med detta..själv tycker jag det är ganska onödigt ..jag kör bara med mediumspackel som funkar lika bra tycker jag. :)
1 svar · 10,2k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: [citat] ja visst..så är det ju ..tack för det fredrik. :)
5 svar · 4,5k läst
T
Toaster: [citat] [citat] Förvisso... men den vattenburna kaliumsilikat färgen är inte så himlans bäst om man har fläckar som blöder igenom.. Det spärrar inte den .... så vitt jag vet.. /Fredrik
3 svar · 2,0k läst
J
johan77: Träslag/färg på möbler spelar nog ingen funktionell roll. Det viktiga är att belysning, buller, temperatur och ventilation är bra.
1 svar · 1,5k läst
S
smarti: eftersom det är ett gammalt hus så flyttar det troligtvis på sig en del och änom du sätter glasfiber remsor i skarvarna så kommer det att synas efter ett tag. men det finns billigare alternativ än microlit. det finns en hel del släta strukturtapeter till någorlunda billigt pris. kolla upp flera olika färghandlare, priserna varierar ofta. i slut ändan så kommer det att bli billigare
1 svar · 3,1k läst
T
Toaster: Luddigt och luddigt.. Att det är skadligt behöver vi inte diskutera.. För det är då inte bra.. det mäker jag själv.. jag klarar tex inte av att sova i ett rum.. eller i samma del av ett hus 1-2 dagar efter målning.. och det med vattenbaserat. Jag mår dåligt och får huvudvärk.. Men själva målningsmomentet har jag inte större problem med.. det är trots allt ganska fort gjort att
4 svar · 10,1k läst
P
pernilla9: Mycket lyckat! Där skulle jag vilja sitta och mysa med glögg och stilla julsång ett bra tag. Inget "stör" eller dominerar. Det är lustigt - den liggande panelen du har på väggen ser ut som nåt jag skulle kunna tänka mig att ha i mitt matrumstak tillsammans med de rejäla allmogelisterna jag inköpte idag. Och den tidigare färgen ni hade på väggarna ser ut som den milda, matta
7 svar · 5,3k läst
A
Alsti18: Gör inte samma miss som vi bara om betset råkar vara vitt - då får man nämligen inte använda betslack...om man nu inte är förtjust i gult :-[
3 svar · 4,1k läst
spocks_beard
spocks_beard: Vad står det på färgburken du använde? Jag körde med nån latexfärg, kommer inte ihåg om det var nån speciell täck eller fästfärg med det luktade riktigt sunkigt ett par månader i garderoberna. Bara att vänta.
1 svar · 6,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.