Hej!

Har sökt lite på spackling och gipsväggar men inte hittat nåt som gav mig ngt svar..

Har bredspacklat lite gipsväggar därhemma då vi byggt takkupa precis och ska måla väggarna sen(innan helgen helst). Efter spackling så körde jag med en "giraff" och vid närmare koll så blev väggen bucklig(stora bucklor på kanske 5-10cm) eller var redan innan kanske, detta såg man dock bara om man släcker och lyser med ficklampa längs med väggen. Kommer detta synas när jag målat och vid dagsljus tror ni?

Sen en liten fråga om spackling. Fick höra att man inte skulle spackla skruvhuvudena endast utan ett litet område bredvid åxå. detta låter ju logiskt, men efter att ha slipat så tycker jag det ser bättre ut (ficklampsmetoden) om man sliper ner helt och låter spacklet vara kvar i skruv-huvuds-hålen. Detta åxå på gipsvägg. Hur är det eg.? kommer det jag gjorde synas igenom grundfärgen?

-JR Petig :)

Jag skulle påstå att det inte går att få en helt perfekt yta på gips i just släpljus. Undantaget är kanske om man spacklar upp HELA väggen men det är knappast vettigt vid stora ytor så lite "defekter" får man allt leva med.

Jag använde också en giraff och att väggen har tagit skada av den förefaller inte troligt om du inte har fått kramp och kört på samma ställe väldigt länge ;)

Du skall spackla en bra bit utanför skruvskallarna!

Generellt kan jag säga att färgen döljer ingenting, är du inte nöjd med finishen vid spacklingen så spackla/slipa mera :D ;D

ok, Tack! Får spackla mera då :-/ körde just på med spackel på hela väggen då den nya väggen går ihop med en gammal på ett ställe och de fick inte riktigt till vinklarna helt 100% där så jag ville jämna ut det så det inte syntes och det slutade med att jag hade spacklat hela väggen. Tror att det är därför som jag får det där konstiga buckliga fenomenet. Fasen åxå. Vill ju ha en slät slät yta (läs billack) när jag är klar. hmm.. kanske får ge mig på den punkten då :'(

Kramp.. ;D fick det nästan när jag gick över taket med för fint papper(220) hämtade lite grövre papper idag så kanske det är lösningen på ovan problem åxå..Underlättar dock att höra att ytan inte blir helt hundra(såvida man inte är proffs) eller kanske lägger ner en vecka/vägg

Men det där med att spackla en bit runt skruven åxå förstår jag inte. gjorde just så och kollade man i släpljuset så vart det en bula vid varje sånt ställe, när jag sen gick över med giraffen(förträfflig uppfinning bör tilläggas) så slipade jag ner så att spacklet bara täckte skruvhuvudet som sitter en 2-3mm ner. Och då vart det mkt bättre och jämnare.
Hade jag haft tiden på min sida så skulle jag provmåla en bit och se.. kanske gör det iaf.. för att spara in sluttiden.

Hmmm, billack på en spacklad gipsvägg är ett mål, dock knappast realistiskt ;)

Ja 220 var lite väl "fint", 120 kan vara ok!

At spackla runt skruven är mer för att det är svårt att spackla bara PÅ skruven, när du sen slipar så blir det bara kvar spackel på skruven!

Helt rätt att provmåla, då får du se hur väl underarbetet är gjort!

Lycka till och underarbetet ÄR både det tråkigaste men samtidigt viktigaste :D

Japp, bättre blev det och snabbare gick det. Körde med 80 sen 100 papp och det blev bra. Gick sen och slipade ner allt som syntes i släpljuset för hand. Ingen klockren yta, men för att vara första gången så är jag hyfsat nöjd(Blir aldrig 100% nöjd med ngt)
Skönt att få ngn som tar ner en på jorden emellanåt. Annars hade jag slipat hela natten igår i jakten på en glasslät yta.

Mjaha :D det förklarar saken med att spackla runt skruven. Jag drog ju ner skruvarna ngra millis ner i gipsen så spacklet skulle fastna..
Då förstår jag :) tyckte väl att det lät konstigt.

Hoppas bara att målningen senare ikväll inte tar fram fler skavanker.
Tack för hjälpen/rådgivningen ByggaNytt!

-JR

Dra inte ner skruvarna genom pappen bara, det är inte bra.....

Vad är en giraff? :o

Äh va slött! Ett skaft och en slipplatta duger väl bra. Armmuskler får man om inte annat. ;D

Om du tänkt måla direkt på gipset så blir det nog svårt att få helt perfekt vid skruvar och skarvar. Spacklet som du förmodligen använt (sandspackel antar jag?) kommer garanterat att sjunka, så även fast det ser bra ut till en början så kommer det med tiden att bli 'dåligt'. Frågan är ifall Microliten hjälper speciellt mycket mot detta. Har hört många här på forumet som blivit besviken just vid skarvar och som jag förstått det så är det mer för att få en jämn finish (tenderar att få en annan glans överallt där det är spackel) och slippa sprickor. Detta syns som regel inte vid dagsljus såvida att du inte har ett mörkare rum med ett fönster vinkelrätt och nära mot väggen.

tänk på att spackla tunnt, skruvskallar ska spacklas 2ggr eller 3ggr beroende på hur van man är på det, samma sak gäller på remsorna, då ska du spackla i 3steg, 1: där remsan ska sitta (om det är papp) 2: på remsan och ca 2 cm utanför 3: ca2cm utanför steg 2! var noga med slipningen!!!!
denna beskrivning gäller då man inte är så van, jag personligen spacklar oftast bara 2ggr men detta beror på att jag har jobbat länge med detta och det går av ren vana. kan tyvärr inte beskriva hur jag gör så jag beskrev det enklast...

Då jag är petig och det var första gången för mig så har jag lärt mig följande som skulle besparat mig en hel del tid...

Vid användande av pappersremsor att täcka sprickor eller skarvar med:
Limma fast dem Sen spackla över fick det tipset av en målare lite för sent när jag frågade hur han gjorde vid tak-vägg skarvar, men men..alternativt gör som smarti rekommenderar.Men.. jag hade problem att få pappret att "suga fast" i spacklet vilket gjorde att jag lade för mkt spackel under pappret för att få det att fästa ordentligt och varje ställe där jag satt en pappersremsa syntes lång väg trots spackel vid sidan av remsan en dec. ca. Och vid slipning(gipset saknade dessutom urfasning för remsor vid skarvarna) så blev resultatet att man slipade ner ända till pappen på vissa ställen för att få en jämnare yta(remsorna bubblade sig och gick att lossa vid målning)

Så täck pappremsan med spackel och slipa inte ner till pappen(misstänkte att det skulle bli så när jag slipat klart men ville provmåla iaf) Kanske kan man dryga ut spacklet med lite vatten för att få pappret att fästa bättre?

Följdproblem iom att jag hade för för mkt spackel under remsan(som inte gick att trycka ut på ett jämnt och snyggt sätt + att skarven mellan takgips och vägg var ca 1.5 - 2cm :-? gjorde att vinkeln som borde vara ca 45grader(lutande tak) blev 45 på vissa ställen och lite rundare på andra ställen och det ser enligt min mening för dj... ut. funderar på att sätta dit nån typ av list för att dölja oljämnheten som blev(trots idogert omspacklande/slipande)

Efter att jag sen spacklat och slipat ett gäng gånger så målade jag med grundfärg och gick runt och kollade släpljus och spacklade de ytor som inte föll i smaken, sen måla igen, spackla,måla,spackla,måla,måla(för att spacklet inte ska synas igenom) sen målade jag på med den färg vi bestämt oss att använda och tapetserade den vägg som skulle tapetseras.
Hade givetvis gått att måla grunden 2-3ggr och sen måla med den riktiga färgen, men jag ansåg att det var lättare att se oljämnheter efter målning än innan.
Nu låter det kanske som det blev skitdåligt resultat och att jag är en riktig idiot men tilläggas bör att ingen annan har sett mina misstag och jag ÄR petig...Så på det stora hela är jag nöjd med resultatet som blev en jämn och fin yta i tak och på vägg men som säkert kommer spricka upp sen när takkupan sätter sig :P

-JR

Som sagt lite teori och en stor bunt praktik brukar göra susen ;)

Just fastsättandet av pappremsan kan man ju få gråa hår av, här ett par tips:

1) Målarns sätt:
 * Gipsspackla skarvarna (avfasningarna) först
 * Vänta en liten stund
 * På med remsan
 * Spackla nu fast remsan med sandspackel på "toppen"
 * Vänta och slipa lätt
 * Sandspackla igen
 * Slipa
 * Kontrollera och spackla, slipa ev. mera

2) Ickemålarns sätt:
 * Gipsspackla skarvarna (avfasningarna) först
 * Låt torka
 * Späd ut trälim med lite vatten till gräddkonsistens
 * Pensla på trälimblandningen, på med remsan, pensla igen på "toppen"
 * Låt torka
 * Sandspackla
 * Vänta och slipa lätt
 * Sandspackla igen
 * Slipa
 * Kontrollera och spackla, slipa ev. mera

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.