T
Toaster: S3002-B?? ;)
4 svar · 1,4k läst
T
T
Toaster: VT System är inte nödvändigt i en tvättstuga. VA System duger i dom allra flesta fall. På golvet däremot så kan jag tänka mig att det är lite andra krav. Men då man aldrig får samma fuktighet eller stänker på samma sätt som i ett badrum så är detta inte nödvändigt på väggarna. /Fredrik VT Vatten tät VA Vattne avvisande
7 svar · 6,5k läst
D
drx: Varenda droppe svart s.k industrifärg (verktygsfärg?) som farsan och jag har används sparsamt då den är helt outstanding. Går ej att få tag på idag  :'( och är definitivt (tyvärr) inte speciellt miljövänlig. Men gud vad det är skönt att måla ett lager och få en heltäckande blanksvart yta utan penseldrag  :D :D
3 svar · 6,0k läst
I
ikhve: Nu har vi en rad kakel för mycket där kylen stod så jag skall testa om det går att få bort plasten på de (om jag lyckas få ner de från väggen då!).  Det är ett tjockt lager med plast, kanske så mycket som 1-2 mm tjockt. Det känns inte som lack alls men kan förstås vara någon special-lack som jag inte känner till. Inte vet jag om det är sjösten heller  :'( De får vara kvar en
19 svar · 3,7k läst
T
tg: Det snyggaste är att sätta armeringsduk och måla...då får du en trevligare yta! KÖP BARA KVALITETSFÄRG! //tg
5 svar · 1,2k läst
K
kaiser: vid 5+ och över så ska det inte vara nått problem :) vad inte snål med färg när du målar ändträ måla dom gärna 3ggr. det lönar sig :D
1 svar · 909 läst
K
kaiser: hej! microliten är lättare att skära igenom än armeringsduken och lite lättare att sätta upp, men man behöver bara stryka 2 ggr på armerings duken,till skillnad från microliten som oftast behöver 3 strykningar. en annan grej är att microliten är väldigt "stickig" den kliar som bara den.
1 svar · 4,9k läst
K
kaiser: japp torr och dammsugad :)
10 svar · 13,3k läst
K
Krusboda: Okej...vita tak är snygga. Men jag börjar lessna på alla ensidiga trender i det här landet. Vita tak är en sådan. Spana in inredningsprogrammen på TV. Alla trätak målas vita. Parkett är en annan. Varför i hela världen ska man ha parkett i barnrum? Nuförtiden är trenden parkett genomgående - snart är det väl bara duschen som är fredad :) Nä fram för mångfald... :) Gör som du
4 svar · 1,0k läst
K
Kasch: Att spackla innan tapetövermålning tycker jag inte man behöver göra. Det kan ju bli så att spacklet framträder tydligare än tapetskarvarna och skarvarna finns där redan innan du börjar - är det OK nu borde det vara OK efter målning. Tapeter kan buckla och bubbla sig en hel del när man målar. Ser hemskt ut. Men de rätar ut sig igen när de torkat. Målar du en ljus färg på en
1 svar · 2,7k läst
C
Chrille2: Vissa hus är träskyddsbehandlade när dom kommer. Det innebär ju att man givetvis ska grundmåla oxå innan man "täcker". Men hur länge kan man vänta med att måla huset...Träskyddsbehandlingen är ju inget som håller i evigheter...
0 svar · 2,8k läst
K
Kasch: Hurså? Hur stor är skillnaden? Varför frågar du? Nu blev jag nervös :-) 4050 Y25R valde jag efter en linoljefärg med den färgkoden som såldes av en byggvårdsfirma under namnet guldockra. Den verkade ha samma färgton som de guldockrafärgade dörrar och fönsterbågar jag sett på äldre hus här i trakterna. Samma färgkod tror jag att Falufärg sålde som guldockra slamfärg (tror dock
5 svar · 23,2k läst
K
kaiser: glöm inte att titta på färgprovet i olika ljus, kulören kan uppfattas olika vid olika ljus . kolla på provet både ute och inne. (måla upp provet på en bit massonit ca 1 * 1 meter)
3 svar · 7,7k läst
GreenTurtle
GreenTurtle: [citat] Allvarligt ?????
4 svar · 9,0k läst
K
kaiser: [citat] riv ner, bredspackla 2 ggr, sätt upp ny tapet / väv eller måla om.
4 svar · 9,9k läst
T
Toaster: God Morgon! :) Det stämmer att oljefärg på vattenbaserat kan vara obra. Men krakeleringarna orsakas då främt av snabba temperatur växlingar. Men även sånt som underlag och färgskikt spelar in... det "KAN" alltså vara obra.. Inomhus är detta inget större problem och det är inte alls ovanligt att man t.ex. patenterar fuktsakadade tak (målade med vattenbaseradfärg) med oljefärg. För
3 svar · 4,5k läst
M
mangej1: Hej! Jag skulle vara väldigt tacksam för synpunkter på våra funderingar kring putsfasadfärg. Vi tänker oss en ljus sandbeige färg som upplevs som varm men ändå inte går för mycket åt aprikos. Taket är grått (typ blyertsgrått) Hur tror du att dessa kulörer kommer att upplevas: S 2005 Y10R alt. S 1505 Y20R En annan fråga, fönster och dörrar är S 0502 Y och stuprör och
0 svar · 1,2k läst
B
bimbosorken: Vi har tänkt vitlasera våran granpanel i taket någon som har något tips på vad man skall använda ? Har fått ett tips på Alcro UV-beständig mellanvit ? men vill ha flera !
0 svar · 2,2k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Just det! Kläm ut limmet så gott det går och dränera sedan ut överskottet genom samma glipa du petade in det. Det kan även var lämpligt med förstärkt vävlim om hugger bättre.
3 svar · 3,7k läst
M
MalinL: Vi tog ner taklisterna i två rum, aldrig mer! Ett jädrans meck att få upp dom snyggt igen. Så nu målar vi på plats. Golvlisterna tar vi bort. Visserligen blir det lite skavanker och sprickor då, men det har jag fixat med spackel. Tycker det är mycket smidigare att spackla, slipa och måla listerna när de ligger på två bockar. Och de spcklade skavankerna syns inte när listerna är på
8 svar · 17,6k läst
K
kaiser: Hej ! bredspackla och slipa taket mycket noga,sen så skär du ut längder som är c:a 30cm längre än taket . därefter så börjar du sätta upp microliten i vid ena tak hörnet och längs med väggen .använd en borste till hjälp för att fästa microliten med och sen en spackel för att släta ut den. sätt sen nästa våd lite över den andra biten som du just satt upp och skär den genom
3 svar · 4,1k läst
N
Nickolina: Någon som vet någon tapet som passar i kök och går åt brun-beiga hållet. Det är vad jag tänkt mig men är öppen för fler förslag. Inte för mörk och som inte ser "mesig" ut!! Köksluckor målade i 0502-Y och kakel i olika jordnära toner (beige, brunt, dov grönt, sand och någon gråaktig ton). Ekparkett. Annan tapet man ser från köket är naturfärgad med små vita rutor. Kan
0 svar · 2,3k läst
GoForIt
GoForIt: Det är ganska svårt att ge bra förslag utan att mer exakt ha sett kulören på tapteten, men något ljusare sandfärgat skulle jag kunna tänka mig.
2 svar · 2,9k läst
M
Mr_T: Ungefär så har jag gjort och det har fungerat fint. En påse flingor i en burk på ca. 2 dl T-röd. /T
2 svar · 15,6k läst
A
affischeraren: [citat] joo,kunde man använda patenterings färgen till pappertapeter?spacklar man sedan utanpå denna?
3 svar · 5,1k läst
L
Lurvnos: Tänkte på... eftersom det är tegel som ska målas borde det funka med silikatfärg. Den innehåller väl inget organiskt bindemedel som kan missfärgas, utan kaliumsilikat. Och det vita pigmentet borde vara titandioxid eller krita. Den borde tåla värme bra. Nån som provat att plåga silikatfärg med varmlusftsblås?
5 svar · 2,3k läst
D
daniellindholm: Vi målade om vår trappa. Resultatet vart bra, men jag hade nog inte valt att måla den såvida den inte redan var målad då vi flyttade hit. Färgen har suttit bra i snart ett år (inte gått någon bit någonstans - målade bara två lager) trots att man sprungit i den med arbetsskor som förmodligen tagit med sig lite småsten utifrån. Problemet med målad trapp är att de blir så otroligt
6 svar · 9,6k läst
T
Toaster: Jag har ingen TV.. så jag vet inte heller vad 'Medicinmannen' valt för färg i sin hall. Men S2005-B el. S1005-B kanske kan va nått..? /Fredrik
3 svar · 3,6k läst
B
byggimpert: Låter kanske tråkigt, men jag tycker nog att vitt (gärna lite 'mjukare' vitt, matt väggkakel) känns både ljust och mest passande till gällande villkor (gult klinker samt källare med obefintligt ljusinsläpp), personligen skulle jag gärna använda mig av ett format på ca. 10x20-30 cm. (beroende på vad man hittar) med raka kanter, lagt i liggande förbandsläggning för att få variation
1 svar · 959 läst
T
Toaster: Men.. Det finns vissa väggfärger som har bättre vidhäftning än vägggrundfärger.... Dom grundfärger som finns för väggar är främst tänkta till rätt sugande underlag, typ glasfiberväv eller ny gips... "Bättre" blir det först om man går över på någon typ av snickeri grundfärg... Men då springer priset iväg... och slitstyrkan kontra pris blir här svår att motivera. Så super
7 svar · 5,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.