Färg, Måla & Tapetsera
saturnus: glätta över listen med ett fint sandpapper, grunda med en häftgrund och så färdigstryk, så kommer det att hålla.
brevik: Hej! Ska utföra lite jobb i vår. 1. Ska måla om fönsternischer. Är det nån 0502-Y färg man ska ha då? Blank eller halvblank. Vad blir bra? 2. Vi ska ha vitt i vardagsrummet men vill inte ha kritvitt och kan tycka att det är lite för mycket gult i Stockholms vit. Några tips? Mios färger? 3. Vad ska man välja för vit takfärg som är bra? 4. Vi tänkte även sätta upp en taklist. Ska
Chrille2: Vilket färgfabrikat ska man måla huset med. (Trähus) Är det Alcro , flugger, kanske annat alternativ. Vilka erfarenheter har ni. Har ngn målat med ex byggmax Alpina...??? Har ngn köpt färg utomlands den sägs ju vara bättre...inte så miljövänlig kanske...
kallekalle: Jag målade min trappa helt vit, blev kanonbra!! :-) Blev först rekomenderad att använda glans 90, men då jag inte vill ha en altför blank och hal trappa så använde jag glans 40, och det har funkat utmärkt. Konstig att man inte tänkte på det gamla trapptricket.... jaja, man lär sig hela tiden.. ;D[timestamp=1136886316]
Toaster: Hallå. Det är riktigt viktigt med en bra grundfärg om det ska sitta bra och bli tåligt. Jag grundade mina luckor med en vattenburen häftgrund. Och det verkar funka bra. Men det allra viktigaste är att man är noggran med tvättningen och slipningen innan man ens tittar efter färgburkar, penslar och rollrar. Gör man det så kan man i princip måla med vad som helst på vad som helst. Om du
AndersG: Den som lever får se... Förra huset vi bodde så målades trappan och flagnade direkt, men det var utomhus..
ikeahantverkaren: mirka har en som ser ut som ett ledbart slipmunstycke på ett dammsugarrör om man vill slippa dammet..funkar hyfsat men kostar ändå 2500kr så det är i överkant då den inte har nån motor som giraffen http://www.mirka.se/ kolla efter deco sander
Toaster: [citat] Jag vet inte riktigt.. Men vattenburna produkter består till ca 45% består av bindemedel. (Bindemedel som kan han olika densitet.) Och av det totala innhållet utgör ca 10% pigment. 35% är vatten. Resten är bla. förtjockare, medel som fördröjer torkning, konserverings medel osv. Så jag tror det blir vanskligt och missvisande om man ska på siffror som vikt och volymtorrhalt. För
oehlin: För att få tunnlut på ett pappersbruk måste det ha egen massatillverkning. Annars får du kontakta ett massabruk. Göran
Toaster: Ok. Va bra att du inte har någon röta. Kanske har 'Cuprinolen' funkat? Men det kan ju även vara andra omständigheter som avgjort det. Vidare om det där rötskyddet.. Om det är sån där 'bryggolja' el. 'slipersolja'... som jag vet är vanligt att folk blandar i färgen... Så går det nog 'bra' att blanda och måla så länge produkterna har är samma lösningsmedel. Hur det skulle gå nu
disskwiss: Tack för den informationen! :) Då vet jag att en rapport får plats på höjden så att mönstret inte blir sönderhackat i alla fall. Annica
ikeahantverkaren: varför måste du ta bort färglagrena..låter onödigt jobbigt..vad är det för skarvar som du inte kan dölja med vanlig bredspackling??
Betong: Jag skulle flytta "spackla och putsa upp väggarna fint och få bort slipdamm." från 1) och göra detta mellan 2) och 3). När du river ut parketten och undergolv och ska bära ut allt så lär du slå i väggarna några gånger och spackel är ömtåligt. Vill du kunna arbeta även under torktiden så kan du grovspackla på punkt 1) och göra slutspackling och slipning mellan 2 och 3. Ska du
Beppo: Nu blev det bra, eller ja. Bättre och jag är helt nöjd. Mycket färg på rollern och så rulla ut den och sedan färdigrulla och så vidare till nästa område. Snabbt jobb så man hinner runt innan det torkat.
Immobil: Tryck i lite latexfog, stryk på färg och sedan håller vi tummarna. :)
tuffeuffe: Japp, latex brukar lösa det mesta :) Köp en patron latexfog, dra en sträng och jämna ut med ett blött finger. Latexen är övermålningsbar så med lite finess så blir det fint.
Pipps: Tack för tipset. Tyvärr är det nog fel rödfärg på Äspnäset. Vi har inte fått tag i vår Amarone, så vi har satt upp en annan tapet så länge. Vi hoppas dock fortfarande att någon butik i Europa ska ha ett par rullar hemma. Om det är någon som söker en annan Amarone-tapet så finns det en butik i Göteborg som har flera sorter på lager. Har för mig att de hette Tapetgalleriet.
Linet: Just nu känns det som om täcklasyr känns mest rätt. Minst jobb, men kanske är det så att man får måla om tidigare. Hur ofta målar ni om? /Linet
Chief_Ryback: Jag skulle försöka få loss en bit färg och knalla till din lokala färghandel och fråga dom. Svårt att avgöra vilken färgtyp utan att se och testa den.
pernilla9: Det finns en tidigare tråd som handlar om detta med att sätta väv på väggar i källare: www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=print;num=1090087015 Vet inte om infon ligger på "dummie-nivå" för din del, men det är alltid en början. :) /Pernilla
Charli: Nu börjar det bli dags för det vi längtat efter i månader nu, målning av väggar! Vi har rivit väggar så att det är hlet öppet mellan kök, matrum och vardagsrum. Köket kommer vara högblankt vitt. Golvet är ekparkett. Fönster åt alla håll. Tanken är att ha lite mer färg på väggarna och vi funderar på en grått med en fondvägg i lila. Men det finns ju så många gråa och
guper: Ja, jag tror nog att det blir en tur till färgaffären på jakt efter vita nyanser med drag åt beige eller gult. Det kanske ger sig när jag har tapetprovet framför mig (ska dit på fredag så än finns det tid till lite fler idéer) :) Golvlisterna kanske jag får ta i en renare vit om de ska passa i köket och på dörrfodret till köket...... [citat] Den våden som visas är 0,93, vad som
pernilla9: Gå in på en sajt där man kan färglägga ett rum, till exempel: www.nordsjo.se/colour3.asp Där kan sonen få en i alla fall hyfsad uppfattning om sitt färgval. Experimentera lite, testa med en fondvägg eller mörkare grå nyanser, lek! Kanske håller han fast vid sin idé, kanske får han några andra infallsvinklar. Håller absolut med ikeahanterkaren om att använda en extra matt svart
trollbacken: Det finns även en spray som heter "gasket remover" som löser de flesta färger. Brukar själv kör den när det är knepigt. Lycka till
Chief_Ryback: Man kan spackla Microliten fläckvis om man ser till att måla bort den lilla struktur microliten har. Men sen är det lite fler faktorer, släpljus,glans,kulör, och kanske framför allt hur duktig man är, som spelar in.
ikeahantverkaren: lägg ny glasfiberremsa och spackel igen..det är inte försent bara för att du fyllt igen fasningen i gipsskivorna..du får bara spackla ut lite bredare istället ..att hoppa över är nog inte att rekommendera.