Färg, Måla & Tapetsera
ichigo: Ok! Jag kommer måla med billig vit färg igen, men hur tror du täckningen är med aquablå färg? Tänk er skrivarens färg Cyan, rätt så den färgen jag skall ha. Men hur som helst så skall jag måla med vit färg ändå under. Jag minns vardagsrummet jag målade 2 lager med vit färgdirekt på spacklet, och än idag stör jag mig på vissa ställen där jag kan se genom lite. :/ Använde
kaiser: Hej! Kolla hur många lager det sitter ,mer än 4 så skrapa ner. annars spackla och sätt microlit över där sprickorna är. Bäst blir det om ni skrapar ner allt , bredspcklar hela ytan och sätter microlit över och sen målar 2ggr den färg ni vill. Microlit = struktur fri väv
Toaster: Det finns UV grundlacker som minskar träts gulningstendenser. Men den binder du "inte" upp dig.. olja kan du så klart inte göra efteråt men... ...täckmåla och måla med någon pigmenterad lack funkar bra! / Fredrik
Misse: [citat] Jag skulle nog personligen inte välja brunt som fond till såpass mycket blått. Dessutom skulle jag fundera på en något 'varmt gråvitare' väggfärg än 0502-Y, hellre 0802-Y eller kanske tom. 1002-Y beroende på hur ljust rummet är, vilka ger fina kontraster mot övriga 'vita' detaljer. Som fond skulle jag fundera på en 'plommon/grålila' nyans, hur mycket 'rött' man törs låta
putti: Har tagit bort innertaket för att få fram råsponten, skall nu måla denna vitt. Frågan är om det går bra med en oljefärg (Landora, en kombination av linolja akryl) det är en utomhusfärg, men spelar det någon roll?
ulle75: Vår son har varit framme och rivit ner bitar av sin tapet. Hur fixar man det lättast. Vi tänkt bara tapetsera över dom våder som är förstörda. Hur gör man det på bästa sätt? Ulle
byggimpert: [citat] Vad roligt att det känns som att du 'hittat hem', jag är övertygad om att Ni kommer att få ett fullständigt urtjusigt hus, stramt och elegant men ändå väldigt klassiskt och tidlöst, jag ser verkligen fram emot bild på resultatet framöver :). MVH//Christina.
Toaster: Om du vill ha en fet, fyllig och blank yta så är oljefärgen att föredra. Den är lite lättare att måla med. Den täcker bättre och är allmänt lättare att få "snygg". Och då speciellt om man målar men en lite blankare färg. Men den kladdar, luktar och gulnare med tiden..
potman: Hej ! har sökt i forumet men hittade inget svar undrar om man kan sätta upp vävtapet på gammal tapet bara man spacklar alla skarvar o ojämnheter, för den gammla tapet sitter stenhårt får knappt av lite av den tack på förhand ?!?! kommer den att fästa bra ändå !!?
cpalm: Kan rekommendera oljebets för att enkelt få en jämn ton på lite större ytor och slippa problem med fiberresning (vilket iofs inte borde vara så problematiskt med björk). Dock betydligt dyrare än "vanlig" bets. /C
morsan: Det beror lite på vad du har under tapeten, gips eller spånskiva ;) En tidigare tråd i ämnet http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Farg;action=display;num=1123008592;start=7#7
Anders_M: Jag skall renovera ett tak i ett gammalt torp som står ouppvärmt större delen av året. Taket är gjort av pärlspont som ursprungligen målats med linoljefärg. Denna är övermålad med plastfärg. Plastfärgen har spruckit och släppt från underlaget på en del ställen men sitter fast i större delen av taket. Dock är den svartprickig (av mögel?). Är det någon som har förslag på hur
GoForIt: Hur långt färgen förväntas räcka står oftast angivet på färgburken. Dock så är det väl oftast så att det räcker något mindre än angivet. Sedan är ju underlaget en faktor att räkna in. Hur många strykningar behövs? Att få till en helt perfekt yta på en plan papperstapet kan vara lite svårare än på t.ex. väv som ju med sin struktur blir mer förlåtande. Sedan spelar även
byggimpert: [citat] Det finns det visst, men referensen till "grå skala" sitter ju sas. 'i betraktarens öga' ;), denna nyans är ett antal år gammal och härstammar från slutet av 90-talet då de hade en mängd färdiga små provburkar i en serie som de kallade 'Snickeri' och som var numrerade 1,2,3,......osv. Denna provburksserie har de nu tagit bort, dvs. de bryter inte upp dessa nyanser och säljer
erikssonjorgen: Hur gick det med med Jotun? Fick brosan något svar? Har själv inte blivit drabbad efter ca 60 l Jotun Optimal. Men man vet aldrig... Jörgen
BobTheBuilder: Jo, men alla heter ju Byggare Bob på det här stället. Det blev lite väl konstigt när jag hade en namne i samma tråd. Det är ju enklare att stå för sina egna inlägg om man slipper bli ihopblandad med andra. Lycka till! Direktmeddela gärna om du har Trivselhus-specifika frågor. Jag hjälper gärna till om jag kan.
chess: Vi har precis tagit bort insatsen i vår öppenspis,och skall måla om spisen.Min fråga är hur man gör inne i själv spisen,väggarna är svart av allt sot,hur får man bort detta?Även om det blir sot där så fort man eldar igen så känns det som att man vill snygga till det iaf.
josefina: TACK så jätte mycket!!! Vi ringde till Ramirent i fredags och fick pris etc. Kan säga att vi kommer att hyra denna "under" maskin! Vi har ungefär 120 kvm att slipa och i vårt vardagsrum, sovrum och arbetsrum har vi ungefär 5 meter högt i tak, så det blir lite vägg!! / Josefina
Arnebo: Vi valde att sätta på microlitväv efter noga övervägande. Den främsta anledningen är att det håller mycket bättre om man skulle komma åt väggen (gips är väldigt känsligt). Givetvis blir det billigare om man låter bli väven men det kommer kräva mer underhåll.
lastkaj: Fast det kan vara svårt att få skarvarna mellan gipsskivorna osynliga. Därför kan du sätta en väv på gipsen, då blir det snyggare.
malinborj: Hej, Nu vet jag hur det var. Takfärg + kakel fix. Ska prova idag får se hur det blir. 1,5 L färg + 2-3 koppar kakelmix. Sen måla med pensel. Måla med bara färg andra gången. Mvh Malin
Misse: I det här fallet har du nog eldat upp dig i onödan ;). Jag tycker att Myresjökök är superbra att ha kontakt med :). Jag skickade ett mail och frågade efter NSC-koden och fick ett svar nästan direkt- det är mao inte de som hänvisat mig till någon färgbutik. Jag ville ha dessa koder (och kanske även en litet färgprov) med mig då jag beger mig ut på "jakt" efter kakel men framförallt
devnull: Vanligt linoljekitt som används till fönster är bra som spackel utomhus :)
Vilma: Vi har vita takutsprång på vårt Lönneberga, men det behöver inte nödvändigtvis vara fel med rött. Ibland känns det som vi har väl mycket vitt på vårt hus. På nya hus har jag nog bara sett vita vindskivor och underspikning (tror jag), men på äldre faluröda hus har jag sett flera med rött takutsprång. Det där med att måla över falufärgen med vitt är inte helt självklart,
EB: Det blir fult. Jag har provat. När jag såg hur det blev försökte jag slipa.... Det slutade med att jag målade allt med täckande färg. /EB
Chief_Ryback: Tapetsera och måla går utmärkt ovanpå papperstapeter förutsatt att de sitter ordentligt fast.