Färg, Måla & Tapetsera
LyckeKonsult: Hej! Kolla denna länk: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=17516 Där tror jag du hittar en lösning som blir bra på ditt tegel! Lycke till! Samma svar som under "fasad"
rudivoller: Hej! Behöver man göra något speciellt förarbete innan man ska måla på en vitlaserad (i det här fallet trappa) yta? Slipa lite kanske?
ByggSann: [citat] Tack för tipset med schablonen på fiskbensmönstret...det hade jag inte tänkt på! Får nog göra en fondvägg där istället... ;)
dare: Hej, vi ska på delar av huset ha vitlaserad panel och på andra vitputsat. Jag undrar vileken färg jag bör välja samt hur jag ska måla. Ska jag måla plankorna på alla sidor innan montage eller efter de sitter på plats på de områden jag kommer åt? Ska jag grunda med olja? Jag vill ha en så hållbar och underhållsfri lösning som möjligt. Är vitlaserat ett dåligt alternativt
Peter776: Hej! Är det nån som har köpt färg och tapetpaketet som eksjöhus erbjuder? Är detta prisvärt och av bra kvalitet? Vad behöver man köpa till eller ingår allt?
helenae: Hej! Undrar om någon har några bra idéer om alternativ till "Wallies"? Har en vägg med en skjutdörr där jag tänkte sätta upp typ Wallies, men jag hittar ingen som jag gillar. Kan inte sätta upp något där eftersom skjudörren går i väggen och det inte blir så bra om man sätter en spik rakt igenom... ;) Jag funderar på att köpa en kul tapet och sätta bara en våd, men om jag
Toaster: Nej det tycker jag inte. Den vattenbaserade är bra. Och till vis mån så är oljefärgen utdöende. Men det beror inte på att den är dålig. Det är EU direktiv som sätter stopp för den.. Till köksluckor däremot så ser jag den som det mest vettiga av val. Det ända man kan hålla emot den är i fallet med utflytnings förmågan och finishen. Men angående finishen så tycker jag att den
Toaster: Hej Jag har målat lite mdf. Bla. hembyggda högtalare för några år sen. Jag grundade (vit) 'en' gång. Och färdigströk 2 gånger med Kulör. Kapytor.. dvs kanterna suger mycket färg. Så MÅLA FLÖDIGT PÅ KANTERNA. Mätta upp sånt på en gång. Sugs det upp direkt. På med mera färg innan det är torrt. Både pensel och roller ger struktur i färgen. Om det är släta luckor så kör
gaia: järnvitriol tvättas ur träytan av regn ,det blir ingen bestående impregnering :( gaia
majalind: Både min bror och min mamma har målat med mio mandel, jag skulle nog säga att den drar åt det gula hållet men upplevs väldigt ren och fin och varm är mitt intryck. jag har själv målat med stockholmsvit och för blotta ögat kan jag knappt se nån skillnad - kanske i så fall att mandel är lite varmare (gulare). Sand blir ganska mörk - men den är oxå jättefin.
Pillalilla: Hej! Kanske nån vänlig själ vill komma med lite tips. Vi renoverar ett hus från 1920-talet och har tagit fram stockarna på en mellanvägg i hallen. Nu undrar vi vad för sorts färg man ska måla den med, vi vill att sprickorna i stockarna ska synas, dvs färgen ska inte gå in i sprickorna. Sedan skulle vi vara tacksamma över lite nyansförslag till samma hall. Väggarna ska vara
Amicus: Jag tackar för tipset. Jag är ingen expert själv så jag tar emot alla tips jag kan få. Lösningen vi har valt ser kanske lite konstigt ut men tanken är att vägg 1 skall vara där soffan skall stå och eventuellt skall jag ha vitrinskåp med belysning inne i rutan 3 st. Vägg 2 är tänkt att bokhyllan skall stå en på var sida av rutan samt att TV kommer i mitten med tavla ell dyl i rutan
Lagavulin: Hej! Vi har kört mycket med Nordsjös Spackel Kombi Variant som är lösare i konsistensen och därmed lättare till ex bredspackling av hela väggar. Användes normalt i spackelmaskiner. Mycket bra och lite dyrare.
abbe_: 1 gång grundfärg och 2 ggr med täckfärg för alkyd- och akrylatfärger. Tror 3 ggr med linoljefärg... /Abbe
Toaster: Hejsan Kontraster.. jovisst! Men vad är mer klassiskt än 'vit' halvblank oljefärg i kombination med helmatt slamfärg? För övrigt så finns det inte så många lämpliga alternativ som är mattare.. /Fredrik
Lagavulin: Hmmm! Är i samma sits som ni (hållit på i några år nu). Riv bort all tretex sedan kör ni upp ett spår i väggarna och stoppar dit apparatdosor dör ni vill ha uttagen (be en elektriker att märka ut hur det skall sågas). Eftersom det skall på ett lager gips sedan är det inte så noga med hur spåren ser ut. Dessutom kan man smidigt lägga flex-VP-rör med kablar i från fabrik, då går
Honey_: Hejsan! Alla våra möbler är ek endel oljade andra i rustikt utförande. Jag har endast ljusa färger till detta för möblerna få mer "plats" då och det fångar upp ljuset. Lycka till!
FlitigaLisa: Vi har 4,5 m och 3,2 m i takhöjd och insåg att vi inte ville ligga på rygg på en ställning högt över golvet. Vi lät våran målare spackla alla väggar och tak och även måla taken. Själva tapetseringen tog vi hand om själva. Ska man sätta så långa våder som det handlat om i vårt fall skulle jag helt klart rekomendera non-wowen tapeter då de är suveränt formstabila. För
Bengan_gbg: ollesthlm: Har lurat lite på det med men bestämt mig för bredspacklingen. Det borde ju funka fint att måla på?
ollesthlm: Easycover helt klart!! Se mitt inlägg i denna tråd http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=56064
Charli: Har exakt samma upplägg. Dvs öppet mellan kök och vardagsrum med vitt kök och ek. Vi kommer förmodligen att välja grått som basfärg och fondvägg i någon annan färg. Såg nyligen en snygg kombination av grått och brunt !! Ljusa sådana då. hmm,..ja det var kanske inte mycket till hjälp.. Återkommer med konkreta bilder...:-)
PAN: Varför inte lägga ner lite tid på spacklingen och se till att väggen är väldigt jämn och ren efteråt, och sedan bara måla direkt på gipset. Billigt och relativt snabbt, bra om du har någon som kan visa dig hur man gör om du är nybörjare. Har precis hunnit klart 170 kvm med vissa fondväggar (tapet). Har målat ca 3-4 gånger på väggarna, stenhård yta. Vill man ha ned priset lite
Dette: Ok, tack för svaren. Det blev vattenbaserat och det blev lagom så lättarbetat ;) Men nu är det gjort. /Dette
FlitigaLisa: Vi har i vårt hus vita tapeter, sk Easy-up. På ena väggen i vardagsrummet har vi två våder tvärs över väggen som en fond. Dessa ska nu bytas mot en annan tapet. Vårt problem är att den nya tapeten har våder som är 0,5 cm smalar en den gamla... det går alltså inte bara att sätta den över den gamla. Vi tänker då försöka ta bort den gamla (dra mot mitten för att inte få bort
Chief_Ryback: Spackel bör man inte använda bakom, du ska visserligen ha mosaik men kakel är för tungt för spackel. Jämna till den gamla fixen lite grann, kör sedan ny fix på den gamla. Kan vara bra att köra på primer innan nya fixen.
Bus_trollet: Hej! Har ni nå förslag på nån färg till ett vardagsrummet, jag har en mörkgrön soffa och ek bokhylla med mera som är i ek...? //Maria
Chief_Ryback: [citat] Den feta ytan kanske inte finns men träet blir fett. Lacken ska tränga in i träet för att få en bra vidhäftning. Kan säkert hålla en stund men efter x antal år så kommer säkerligen lacken att släppa.
Johan Gunverth: [citat] Jag har kört min tvättstuga med Flüggers armeringsväv och deras våtrumssystem VA. Ej godkänd kombination, men i praktiken är den lika bra som kryssvävd glasfiber. Man måste först grunda med våtrumsgrund utspädd 1:1 med vatten. Låt torka ett par timmar. Sedan rollar du flödigt med grund på väggen en vådbredd i taget. Sätt sedan upp väven i det våta och pressa igenom
ByggSann: [citat] Lättare med tapet???? :-? :-/ :( :o Det tycker då inte jag har jag missförstått nånting då? brespackla, maskera o måla tycker jag är betydligt smidigare än att sätta tapeter. Så mitt tips är ju då att du målar, så får du mios kulörer också :)[/quote] Sorry! Billigare är väll ordet jag söker! :-[