Vi är påväg att måla om ett stort vardagsrum.
Vår tanke är att spackla hål mm, slipa ner tapet skarvar mm sen grundmåla det hela i vitt, sedan skall vi ha en ljus beige färg på alla väggarna men på båda långsidorna skall vi ha typ ett en ruta mitt på väggen i lite mörkare kaffe färg ungefär 30cm in.

Men nu är det som så att vi inte har målat innan.

frågan är nu vad bör vi tänka på?
blir det färgskillnader på att måla tapet-spackel? man vill ju inte ha prickar där man spacklat. kanske försvinner när man grundar med vitt.

Hur är det med färgövergången på vår ruta? bör man ha en svart/vit kant runt om eller går det bra att gå från beige-kaffe direkt?

Vilken effekt kan rutan ha på vårt rum?

Har gjort en liten bild som visar hur vi tänkte det, men färgerna är rent åt h..ete fel *S*
Golvet är av trä, parkett, taket är vitt, Möblerna vi skall ha in i rummet består av EK. soffa skall vi ha ljusare.

Det skulle vara kul att se något liknande på bild men har inte sett det någonstans.

• VGGAR.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Helt riktigt att det blir en viss skillnad tapet och spackel. Grunda ordentligt med en grundfärg. Brukar köpa (glömmer namnet) på OBS en billig grundfärg som även används som takfärg för 199:- 10 liter. Beckers gör denna färg konstigt nog för halva priset, fråga på OBS, för det går åt mycket färg. Kul lösning ni har tänkt på, jag skulle inte göra någon kant utan måla beige direkt. Men jag är definitivt ingen målarxpert, så ta rådet för vad det är ;)

Jag tackar för tipset.
Jag är ingen expert själv så jag tar emot alla tips jag kan få.
Lösningen vi har valt ser kanske lite konstigt ut men tanken är att vägg 1 skall vara där soffan skall stå och eventuellt skall jag ha vitrinskåp med belysning inne i rutan 3 st.
Vägg 2 är tänkt att bokhyllan skall stå en på var sida av rutan samt att TV kommer i mitten med tavla ell dyl i rutan samt belysning där bakom tv.

Låter kanske dumt om man vill möblera om.

Jag har kommit på att istället för att slipa ner tapetskarvar, kan man skära ner de med ett rakblad i rätt vinkel och sedan fin putsa så det blir slätt.. kanske slipper man spackla då. Men det får man se när arbetet fortlöper.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.