Y
Ynej: Har precis tapetserat sambons lillasysters lägenhet, och där var det målat direkt på tapeten. Vi hade inga problem att få tapeten att fästa... :) Lycka till!
1 svar · 4,1k läst
E
elof: Jag tror inte du kan få ett bättre resultat med en slipmaskin. Då är istället risken att du slipar för mycket och gräver ner dig på vissa ställen. Slipa spackel handlar mycket om kännsla och då är det absolut bäst att köra för hand så man känner vad man gör :) Om du ändå vill använda en maskin så rekomenderar jag en Excenterslip då denna är betydligt effektivare vad
4 svar · 13,1k läst
Lagavulin
Lagavulin: En speedheater gör jobbet i ett naffs utan att skada virket. ca 3400 inkl moms. eller hyr om det inte är för många dörrar. Magnus
5 svar · 2,2k läst
D
dasilva: Har en kompis som köpt spackel på Harald Nyborg. 10l för 99:-. Det var medium spackel. Nån mer som testat detta spackel o vill dela med sig lite erfarenheter med detta. Jag själv funderar på att köpa detta att spackla skarvar på en gipsvägg.
0 svar · 1,8k läst
K
kaiser: Spackla plugghålen 2ggr
2 svar · 9,3k läst
I
ichigo: Jag kom på nu att jag kan åka till butiken och ta en stor bit av "provrullarna", det finns massor av rivna rullar och testa sätta upp den biten nånstans det inte syns så mkt.
4 svar · 2,9k läst
K
koko: Ja, det är ett jättefint piano och jag är såå glad att äntligen ha det hemma hos mig (har stått hos mina föräldrar)! Vi (sambon och jag) har dock svårt för att blanda många olika träslag i samma rum, och vi har redan lackad ek (golv) och såpad björk (bord och hyllor) i vardagsrummet där pianot nu står. Men dörrarna är som sagt också lite rödaktiga, så pianot binder ihop allt
4 svar · 10,5k läst
M
magusmsn: 45-49 Kr kostar den stora och 35-39 Kr kostar den mindre, priserna inkluderar moms. Magnus
1 svar · 4,7k läst
·
L
LyckeKonsult: Se till att få bort tapeten och putsa sedan till önskad struktur med gipsputs. Kolla här på forumet det finns mycket att hämta om gipsputs!
1 svar · 3,9k läst
Lagavulin
Lagavulin: Orkar bara svara på dryckesgrejen! Vet att nästan alla wiskysorter är färgade. Men i detta fallet skulle jag dricka om de var lila eller neongröna. Återkommer i fallet om färger/oljor. Lagavulin
12 svar · 3,9k läst
G
gaia: [citat] jag skulle nog byta gardin i första hand .....till en som passar till tappeterna :) gaia
12 svar · 3,7k läst
R
riniga: Snålhet bedrar oftast, men ändå... Kan man använda en takfärg som frusit till lite (dumt och glömma den på balkongen!  :-/) Ser fin ut nu men vad händer om jag använder den? tack för något listigt svar.
0 svar · 4,8k läst
C
Chief_Ryback: [citat] Jag har förstått att man inte behöver shellack när det handlar om granvirke..? [/quote] Gran ska inte kåda lika mycket som tall men jag skulle inte spara in på schellacken för det.
8 svar · 3,9k läst
EB
EB: Vi hade i vårt tidigare hus en vägg med fondtapet bestående av stora mörkbruna blommor. Vi stod ut ganska länge eftersom vi inte hade lust att både måla och tapetsera. När vi fick reklam med ganska tjocka non-woven tapeter som inte skulle låta underlaget synas igenom, så slog vi till direkt. Nu valde vi inte vit utan ljust grön tapet, men resultatet blev bra, inga blommor alls. Tror
5 svar · 3,5k läst
lier
lier: När du ska måla betong så har jag använt en resistent färg som tål mer än vanlig färg. Den är dessutom avsedd för betong. Kostar lite mer men det är det värt. Den färgen kan du även använda på putsvägg. Jag målade golvet i min källare med sån färg även stallinredning som var av betong och plyfaskivor. Så du kan säkert använda den på gipsvägg med. Jag använde den även
1 svar · 4,0k läst
L
Leaff: [citat] Ok, jag får väl göra samma sak. Skulle varit kul om du kunde fixa en bild hur ditt blev :)
2 svar · 4,7k läst
B
brevik: Tycker man att det är jobbigt att slipa och om man bredspacklar stora ytor så kan det vara en bra idé att hyra en sk. "giraff"
3 svar · 3,7k läst
N
Newman: Hej. Jag hade tänkt att göra i ordning ett rum i min källare, rev ner den befintliga jutetapeten och under den fanns ytterligare en gammal papperstapet som sitter ordenligt, så nu består väggen utav massa pappersludd från jutetapeten och en del annan tapet. Finns det någon som har ett tips på vad man kan göra på väggarna? Har förstått att spackel och papperstapet är det som funkar
0 svar · 3,9k läst
M
Mad: Tack Linska för enkla snabba svar!
2 svar · 3,4k läst
B
beow: Tack för tipsen. Vi hade inte tänkt lasera trappstegen utan bara räcke och stolpar, men det blir nog inget av med det. som lillolle säger, man måste nog slipa bort lacken helt och hållet för att det ska funka. Vi hade nog inte gjort det för betsen "halkade" bara på trät. Så det blir en vitlackad trappa istället... :-/
3 svar · 17,2k läst
K
kloka_elin: Ja, det är typ juteväv. Eller i alla fall något som liknar det i texturen. Men nu har jag gjort den glada upptäckten att vårt spänntak som nu skurits ner består just av målad juteväv, och baksidan är helt oförstörd! Så nu ska jag nog tapetsera med det, om man kan få det att fästa, vill säga... Tycker att det är värt ett försök, vävtapeter är som bekant inte billiga. /Elin
3 svar · 9,4k läst
S
sultanen: Renoveringen i stugan ligger i stiltje just nu. Håller dock igång målararmen med vitmålning av trappen i vårt radhus. I nuläget funderar jag på Beckers Snickerislip till stugans tak/väggar vilken tydligen är vattenbaserad, men ändå luktar en del... Det enda jag oroas av är hur snabbt den torkar(tänkte prova med att måla 2 panelbrädor i taget), man får väl se till att det inte är
4 svar · 8,9k läst
F
Fagerborn: Som jag ser det är allt förarbete i köket utfört (om du är nöjd med underlaget, dvs hål och repor), och det enda du behöver göra är att smaska på med lagom lite tapetklister, väggarna är redan mättade av målarfärgen.
1 svar · 1,8k läst
·
Spix
Spix: Låter vettigt. Tack för tipset! :-)
7 svar · 6,9k läst
Spix
Spix: Vart ligger gränsen för vad hustillverkaren/entreprenören kan ta för att måla ett nytt hus per kvm vägg (färg och arbete) för att det inte ska löna sig att måla själv?
0 svar · 6,0k läst
Z
zoviey: Hej. har haft en frirma hemma som gjort ett anbud på spackling och tapetsering. om man skulle vilja ha väggarna målade istället, brukar det bli billigare eller dyrare?
0 svar · 1,2k läst
R
Roq: Immobil: OK, tack för det. Ska testa!
2 svar · 2,8k läst
E
erikwest: jag skall bara fixa små skavanker. Typ där "kant i kant" i hörnen inte blivit helt 100%. Tack för svaren
3 svar · 9,3k läst
L
larsg: För att återgå till ursprungsfrågan: måla med helt vitt (utan brytning) i taket. För övrigt anser jag också att s-0502-y är en sunkig kompromiss, förstår inte hur det har kunnat bli "standard".
7 svar · 3,8k läst
Faidros
Faidros: Tack för hjälpen :). Om någon på forumet tycker att färgkoderna låter bekanta så posta gärna en länk till foto på ert hus.
6 svar · 15,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.