Färg, Måla & Tapetsera
RenoVera: OH, Sorry :-[ Tror att jag läste ditt inlägg lite slarvigt. Blir nog bra att ta samma färg som fönstren har. Blir nog för mycket kaka på kaka på kaka om du blandar vita kulörer på element, vägg och fönster. // Fia :)
chris47: De va väl inget. När jag var fyra år sprang jag och kastade mig helt näck i en hög med glasfiber. Såg ut som en mjuk säng ju. :-X /CC
tuffeuffe: Latexfog är målarens bästa vän :) Krafsa ur det som spruckit och lägg i latex.
bitte: Tack för svar! Jag ska absolut måla taken och dina tips var jättebra! Jag målade alla våra fönster på nedervåningen i somras i vitt. De såg precis ut som Dina! Jag grundade två gången och målade två då täckte det bra! Vi satt vita lister runt fönstren eftersom det inte fanns några sen förrut och det blev som helt nya fönster, men det tog typ halva sommaren! Nere har vi satt upp
PAN: Tackar för era svar, men kan färgen ta bort alla ojämnheter i spacklet? Det är otroligt irriterande i släpljuset när alla skarvar syns.
kvl: Någon som vet vilken färg man skall använda på sjögrästapet. Den suger en hel del så man kanske skall grunda med något billigt? Hörde också att man skall grunda med en oljefärg för att undvika fukt i väggen från vattenbaserad färg stämmer detta? MVH VKL
ThomasN: Ok... sen såg jag att denna finns ju också: http://www.byggmax.se/htm/produkt_view_3.asp?ProdID=71 http://www.alpina.se/prodinfo/pb/vaggfarg7pb.pdf Hade varit intressant att veta varför latex ekonomi inte är rekommenderad för annat än för källar- och förrådsutrymmen. Jag tror jag kör på 07:an... 259:- är ju redan mindre än hälften jmf. med Beckers vansinniga priser.
chris47: Nej du behöver inte använda samma färgleverantör för alla färgstrykningar. Jag rekommenderar ändå att du fortsätter med linoljefärg. Enligt Folksams test fick centrum för byggnadsvård tydligen bra betyg. /CC
Angelven: Nu är det iofs ett bra tag sedan jag besökte husexpon senast - så det kanske är omtapetserat - men då vi var där var det en kraftig röd medaljongtapet i vardagsrum/matsalsdelen på undervåningen. Någon som vet fabrikat och namn på den ? Den är mörkröd och mittemellan en tromp d'euil och en medaljong. Nu gick jag in och kollade på deras hemsida htp://www.kungshus.se - välj
Toaster: Det du behöver veta. Det du behöver säga är 807 Tiramisu. Sen spelar det ingen roll om du står i en Beckers eller Alcro butik. Dom har den. Dom kan blanda till den åt dig. Alcro, Beckers och Tikkurila ingår i 'Kerima gruppen'. Och det första man gör som tillverkare när man går ihop är att se till så att samtliga tillverkare kan bryta samtliga kulörer. Att Beckers kulörer går att
MathiasS: Det gör man inte! ;) Nordsjöfärg säljs på Silvan i kungenskurva, där finns även en herre som är gammal målare som vet vad han pratar om. Vill man ha Alcro och mycket tips och råd finns Vårby färghall, men billigt är det inte. Färg är faktiskt en av de få saker jag fortfarande blir förbannad när jag köper, för det känns alltid dyrt och det är svårt att förhandla till sig
ByggaNytt: Gör inte detta till en vana bara :o http://www.abc-cdsug.com/pdfdokument/Rad-cd.pdf
chris47: Kolla alltid färgtillverkarens rekommendationer för just den färgen du vill ha. /CC
johan77: Om det inte finns mörkpigmenterad olja (jag har själv inte sett någon men jag har inte letat heller) så är alternativet att slipa ner bordet ordentligt (olja tränger ner i träet så du måste nernågon millimeter). Därefter kan du starta från scratch med ytbehandlingen och t ex betsa och sedan olja bordet.
arny: Har pratat med färghandlaren nu, och de sa att de inte hört talas om detta. Motiveringen som jag läste var att fuktinträngning i skivan från spacklet skulle förhindras. Har svårt att se att det skulle bli problem vid en avskuren kant, men inte vid en hel kant. Det måste ju vara pappen som är känslig, och den har man ju i båda fallen.
saturnus: är Du noga med spacklingen, så blir slipjobbet efter, minimalt. Spacklar som nämns i inlägget, 20 resp. 50 cm är nog de mest använda. Däremot finns det variationer vad gäller spackel. Undrar om det inte var Alcro som för några år sedan kom ut med ett spackel som kunde liknas vid cement= omöjligt att slipa. Köp en hink i taget, och prova dig fram. Dalaspackel är nog bland de största
tuffeuffe: Jag har i alla år vid alla renoveringar använt glasfiberremsa utan några problem. När jag byggde om sovrummet nyligen så testade jag pappremsa och jag fick samma problem....den reser sig på vissa ställen.
Fredrik1976: vilket som! kanske smidigare att ta fönstren först behöver inte vara suuupernoga på att täcka golvet!. men kladda inte för de! papperen på golvslipen gläggar igen om det är ny färg. var bara noga med att täcka golvet om ni slipar först.
Fredrik1976: är det ett nyspacklat tak? i så fall ta nordjö bindoplast 3, 2 strykningar. eller är det ett sandgrängat tak som är målat ett varv från "nyproduktion" så andvänd nordjö lättvit 2 :D
brevik: Tacka för svaret. Stockholmsvit som vi har tänkt att ha på väggarna är inte riktigt kritvit så jag tror den kommer att göra sig bra mot taket.
Emma_N: och här får man lätt fram rgb-värdet! http://www.hlrnet.com/colormatch/ Dock "bara" 9 matchande färger...
thomas33: [citat] Här är en liten lathund från Teknos http://www.teknos.se/sortiment.nsf/fargatgang
volvo: Det bästa är att grundmåla och stryka plankorna en gång innan de spikas upp. Sedan färdigstryker en gång till på plats.
Hans_Nordstrand: Om inga tendenser till flagning finns, räcker det att sodatvätta så att ytan blir lite matt och sträv. Om om färgen är mycket hård och blank kan den behöva slipas lite. Sedan skulle jag måla med linoljefärg. Grundning behövs då inte. Sprickorna skulle jag i första hand dölja med färg, och spackla om de är för breda. Hans
Stumpen: Själv kan jag också tycka att 1 år är lite lång tid att vänta med att måla. Bäst månad att måla är ju visserligen i maj månad pga luftfuktigheten. Ska du måla i år så gör det så fort som möjligt i juli. Sämst luftfuktighet är det i augusti o då är det risk att målningen inte bli bra. Sen beror ju luftfuktigheten på hur vädret är också...:)
Toaster: Tack själv Ynej! :) Ta det lungt. Det löser sig. Ni har ju inte ens valt tapeter än. Jag vet att det kanske kan te sig som att ni har många val framför er att göra. Men börja inte oroa dig redan nu. Hur man upplever 'vitt' är mycket olika. I ett rum där man t.ex. har en mycket diskret och ljus färgsättning (kanske 'helt' vit) så medför mycket små mängder färg stor upplevd
lobbysleeper: Jag pillade också i hörnet med fick bara med flisor. Däremot bakom golvlisten där det inte fanns så mycket färg/klister, var det enkelt att få tag i en hel våd och dra uppåt utan "spill". Förstår dock inte varför det inte går att dra uppifrån och ner, får bara bort smulor då... Håller nu på i första minsta rummet i lägenheten. Sitter glasfiberväv i större delen av